I vårt garage finns det en kabel som jag inte vet vad den är till för eller om den används. Kabeln kommer från vårt hus, leds ut i garaget och försvinner sedan ned genom golvet. Innan den går ner i golvet är den omkopplad från den tunna gråa kabeln till den svarta.
Jag gissar att det kan vara en gammal antennkabel eller liknande, men har ärligt talat ingen aning. Kabeln är så tunn att jag vill tro att den andast är för svagström. Kan det stämma?
Kan ni som är allvetande experter komma med en kvalificerad gissning utifrån dessa diffusa bilder, eller hjälpa mig att ta reda på vad det är för kabel? Jag skulle gärna ta bort kabeln om det går, men vill inte göra något dumt...
Jag gissar att det kan vara en gammal antennkabel eller liknande, men har ärligt talat ingen aning. Kabeln är så tunn att jag vill tro att den andast är för svagström. Kan det stämma?
Kan ni som är allvetande experter komma med en kvalificerad gissning utifrån dessa diffusa bilder, eller hjälpa mig att ta reda på vad det är för kabel? Jag skulle gärna ta bort kabeln om det går, men vill inte göra något dumt...
Telekabel, eller valfri annan klenspänningsapplikation. Det är samma tvåledarkabel på båda bilderna, på första bilden syns även en fyrledare som verkar vara ihopkopplad med tvåledaren.
Om du händelsevis har en gammal telefon kan du koppla in den och se om du får ton.
Om du händelsevis har en gammal telefon kan du koppla in den och se om du får ton.
Telefon, design Televerket 60-70-80-tal. Tror det som sattes nytt såg ut sådär från Televerket-Telia in på 90-talet.
Det är inkommande teleledning som användes innan fibern kom.,Det du ser som en grå "dosa" är ett skydd som vi satte upp "förr" i tiden, den svarta går till en kopplingspunkt i gamla kopparnätet och den bör du koppla bort för den kan leda in åska i huset. De grå trådarna kan du använda till svagström.
Tack för tydligt svar!S stig54bk skrev:Det är inkommande teleledning som användes innan fibern kom.,Det du ser som en grå "dosa" är ett skydd som vi satte upp "förr" i tiden, den svarta går till en kopplingspunkt i gamla kopparnätet och den bör du koppla bort för den kan leda in åska i huset. De grå trådarna kan du använda till svagström.
Klicka här för att svara