I vårt garage finns det en kabel som jag inte vet vad den är till för eller om den används. Kabeln kommer från vårt hus, leds ut i garaget och försvinner sedan ned genom golvet. Innan den går ner i golvet är den omkopplad från den tunna gråa kabeln till den svarta.

Jag gissar att det kan vara en gammal antennkabel eller liknande, men har ärligt talat ingen aning. Kabeln är så tunn att jag vill tro att den andast är för svagström. Kan det stämma?

Kan ni som är allvetande experter komma med en kvalificerad gissning utifrån dessa diffusa bilder, eller hjälpa mig att ta reda på vad det är för kabel? Jag skulle gärna ta bort kabeln om det går, men vill inte göra något dumt...

• Tunn grå kabel i ett garage, omkopplad till svart kabel och ansluten till en dosa på en trävägg, med gul och blå kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tunn grå och svart kabel i garage, anslutna med plastplint. Kabeln leds genom väggen och ned i golvet, åtföljd av två exponerade tunna gulgröna ledningar.
    Skapa konto
  • Närbild av två elektriska snabblåsanslutningar på vita kablar mot bakgrund av isolering och trä.
    Skapa konto
RoTe
Nedersta bilden ser ut som telekabel, om det är den du frågar om, förstod inte riktigt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib
Telekabel, eller valfri annan klenspänningsapplikation. Det är samma tvåledarkabel på båda bilderna, på första bilden syns även en fyrledare som verkar vara ihopkopplad med tvåledaren.

Om du händelsevis har en gammal telefon kan du koppla in den och se om du får ton.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Telefon, design Televerket 60-70-80-tal. Tror det som sattes nytt såg ut sådär från Televerket-Telia in på 90-talet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Telekabel låter ju rimligt, tack för svar! Det är ju inget som används och borde vara lugnt att koppla bort

Om det inte är givarkabel till en utomhudgivare för värmen. Taskigt dragen isåfall

G G.L. skrev:
Om det inte är givarkabel till en utomhudgivare för värmen. Taskigt dragen isåfall
Huset har i många år endast värmts med direktverkande elelement, så jag tror inte det. Nu finns LLVP installerad också, men är knappast beroende av denna kabel. Men tack för ditt inspel!

D danielcse skrev:
Telekabel låter ju rimligt, tack för svar! Det är ju inget som används och borde vara lugnt att koppla bort
Ja det är som sagt närmast helt säkert. Som Fotografen skrev är allt delar som bara verket använde kablar, sockerbitar och skyddet över skarven.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inkommande teleledning som användes innan fibern kom.,Det du ser som en grå "dosa" är ett skydd som vi satte upp "förr" i tiden, den svarta går till en kopplingspunkt i gamla kopparnätet och den bör du koppla bort för den kan leda in åska i huset. De grå trådarna kan du använda till svagström.

• Gilla
Wallin och 4 till
  • Laddar…
S stig54bk skrev:
Det är inkommande teleledning som användes innan fibern kom.,Det du ser som en grå "dosa" är ett skydd som vi satte upp "förr" i tiden, den svarta går till en kopplingspunkt i gamla kopparnätet och den bör du koppla bort för den kan leda in åska i huset. De grå trådarna kan du använda till svagström.
Tack för tydligt svar!

D danielcse skrev:
Tack för tydligt svar!
Har jobbat på Televerket i 40 år som tekniker och det är en telekabel du har att göra med och inget annat!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.