4 431 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Jordtag till reservkraftsomkopplare
Anläggningarna sitter alltid ihop oberoende driftfall i majoriteten fall via PEN. Snikholt beskriver lite av bakgrunden här ovanför.B Busis66 skrev:
Det är väl ohm-talet för jordtaget som avses av Busis66? Det är ju inte så viktigt som jag ser det heller i ett direktjordat system men energibolagen har sina krav.
Martin har däremot en intressant fråga ovan gällande funktionen av överströmsskyddet vid för låga kortslutningströmmar. Hur löser man ett sådant problem?
I elinstallationsreglerna framgår att kompletterande skyddsutjämning ska göras om frånkopplingstiderna inte går att upprätthålla. Men det tar ju jordfelsbrytaren hand om väl?
Jag har dålig koll på generatorer.
Martin har däremot en intressant fråga ovan gällande funktionen av överströmsskyddet vid för låga kortslutningströmmar. Hur löser man ett sådant problem?
I elinstallationsreglerna framgår att kompletterande skyddsutjämning ska göras om frånkopplingstiderna inte går att upprätthålla. Men det tar ju jordfelsbrytaren hand om väl?
Hej avh67fA avh67f skrev:Det är väl ohm-talet för jordtaget som avses av Busis66? Det är ju inte så viktigt som jag ser det heller i ett direktjordat system men energibolagen har sina krav.
Jordfelsbrytaren kommer att agera, vid fas mot jord och koppla bort allt som är anslutet via jordfelsbrytaren.
Har man bara en jordfelsbrytare kopplad på hela reservkraften då blir det totalt strömavbrott på reservkraften.
Men Jordfelsbrytaren kommer inte att agera, vid fas mot nolla.
Då hjälper inte heller att tillgripa kompletterande skyddsutjämning eftersom det är inte för hög impedans i ledningssystemet utan källan (generatorn) som är för svag att leverera tillräcklig kortslutningsström.
Det som rimligen (förhoppningsvis) händer är att generatorspänningen sjunker och ett underspänningsskydd löser ut. Men då blir det totalt strömavbrott på reservkraften.
Det som är viktigt att förstå är, att vid reservkraftdrift då fungerar inte det normala att säkringar löser ut selektivt och kopplar bort felet (och visar var kortslutningen är).
Vilket "ohmtal" ser du lämpligt i de här fallen? Det är ju inte direkt betungande att nå och följa de typiska rekommendationerna i de flesta fall.A avh67f skrev:Det är väl ohm-talet för jordtaget som avses av Busis66? Det är ju inte så viktigt som jag ser det heller i ett direktjordat system men energibolagen har sina krav.
Det Martin tar upp löser man bra och enkelt med nätövervakningsreläer i första hand spänning men även frekvens kan vara bra och detta är heller inget betungande eller dyrt att ordna. Rednecklösningen kan vara att man helt enkelt har en kontaktor med 400 VAC manöver som i värsta fallen tappar självhållningen. Kontaktor är bra oberoende om man använder mätande reläer eller inte bara genom att man får ett ordnat tillslag när generatorn levererar och ingen risk för fummel och start med tillkopplad anläggning osv.
Ovanstående stycke passar bra vid lite större verk (ja inte direkt stora men säg 10 kVA och upp) men givetvis bara bra om man gör det så och vettigt oberoende storlek man råkar använda. Jag har några olika trådar och inlägg som tar upp lite kring problematiken och även att det inte är så dåligt som ofta påstås med spänning mm för typiska små verk. Finns lite mätningar för olika drift av ett 6 kVA verk och en tråd med större traktordrivet verk.
Det är av tex det skälet bra att ha tänkt igenom vad man vill uppnå och gärna koppla ur sånt som både kan avvaras och sånt som ev kan skadas pga den sämre matningens elkvalitet.Är såklart sällsynt att någon utanför området ger sig in på dessa tankebanor men lite förberedd kan man ju ändå vara och bryta bort utvalda grupper vid RK-drift om man har en komplett inkoppling som ersätter nätmatningen.M Martin Lundmark skrev:
Hej GK100GK100 skrev:
Vilket "ohmtal" ser du lämpligt i de här fallen? Det är ju inte direkt betungande att nå och följa de typiska rekommendationerna i de flesta fall.
Det Martin tar upp löser man bra och enkelt med nätövervakningsreläer i första hand spänning men även frekvens kan vara bra och detta är heller inget betungande eller dyrt att ordna. Rednecklösningen kan vara att man helt enkelt har en kontaktor med 400 VAC manöver som i värsta fallen tappar självhållningen. Kontaktor är bra oberoende om man använder mätande reläer eller inte bara genom att man får ett ordnat tillslag när generatorn levererar och ingen risk för fummel och start med tillkopplad anläggning osv.
Ovanstående stycke passar bra vid lite större verk (ja inte direkt stora men säg 10 kVA och upp) men givetvis bara bra om man gör det så och vettigt oberoende storlek man råkar använda. Jag har några olika trådar och inlägg som tar upp lite kring problematiken och även att det inte är så dåligt som ofta påstås med spänning mm för typiska små verk. Finns lite mätningar för olika drift av ett 6 kVA verk och en tråd med större traktordrivet verk.
Tack för respons.
Jag tror att de flesta små elverk ”tappar spänningen” vid trefasig kortslutning.
Vad som händer vid enfasig kortslutning mot nolla är svårare att veta. Det kan bli överspänning på de återstående två faserna.
Vi är nog några här som kan bygga in extra skydd som komplement till generatorn.
Men görs det av leverantörer och installatörer om jag köper ett elverk för reservkraft till mitt hem?
Det jag här främst vill lyfta är de ”fallgropar” som finns.
Reservkraft är betydligt mer komplicerat än normaldrift.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Cecilia är kunnig i alla frågor jag läst, men här tycker jag att hon slirar lite. hon kanske trodde att hon pratade med idioter...M Martin Lundmark skrev:Hej
Förstår ni vad Cecilia Axelsson försöker berätta om hur men löser frågan om jordtag (referenspunkt) för en villa i till exempel ö drift.
Förstår ni var man landar i praktiken med en ”referenspunkt”?
”– För att våra skyddsapparater ska fungera behövs ett jordtag, som ska fungera som en referenspunkt. Den referenspunkten hänger inte ihop med övergångsresistansen i marken. Man behöver inte ha samma värden som inom elnätet, men deras riktlinjer har följt med in i installationsbranschen utan någon vidare bärighet, säger Cecilia Axelsson.
Lyssna på hela samtalet om svårigheterna med jordtag i Elinstallapodden:”
[länk]
Om man ska tala om en referenspunkt så ser jag ett stort elnät framför mig som utan jordreferens annars kan driva iväg pga kapacitanser och generera mycket höga spänningar mot jord.
En generator för ö-drift av ett hus kräver i sig inget jordtag av några säkerhetsskäl vad jag kan se (inte funktionella heller). Men vad kallas ett system med skyddsjord men utan ett jordtag? TN, TT såväl som IT innebär att det finns ett jordtag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Ja, men vad säger ni experter om själva jordtagsresistansen? Ur källan ovan:Bo.Siltberg skrev:
Cecilia är kunnig i alla frågor jag läst, men här tycker jag att hon slirar lite. hon kanske trodde att hon pratade med idioter...
Om man ska tala om en referenspunkt så ser jag ett stort elnät framför mig som utan jordreferens annars kan driva iväg pga kapacitanser och generera mycket höga spänningar mot jord.
En generator för ö-drift av ett hus kräver i sig inget jordtag av några säkerhetsskäl vad jag kan se (inte funktionella heller). Men vad kallas ett system med skyddsjord men utan ett jordtag? TN, TT såväl som IT innebär att det finns ett jordtag.
– Jordtag i elnätet och villor blandas ihop. Inom högspänningen är ohm-talet relevant, men inte inom lågspänningen. Det beror förstås på vilket elsystem man har, men om vi håller oss till det systemet som vi i stort sett alltid har i Sverige (TN-system) så spelar ohm-talet i stort sett ingen roll, säger Cecilia Axelsson
Kan TS alltså bara driva ner ett spett och strunta i jordtagsresistansen (något uttalande ovan leder en att tro), eller kan man nöja sig med något annat värde? Eller är det bara snömos?
Jag tolkar dig ovan som att man i stort sett kan strunta i jordtagsresistansen, men det kanske är att dra det för långt?
Kort svar, nej.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men vad säger ni experter om själva jordtagsresistansen? Ur källan ovan:
– Jordtag i elnätet och villor blandas ihop. Inom högspänningen är ohm-talet relevant, men inte inom lågspänningen. Det beror förstås på vilket elsystem man har, men om vi håller oss till det systemet som vi i stort sett alltid har i Sverige (TN-system) så spelar ohm-talet i stort sett ingen roll, säger Cecilia Axelsson
Kan TS alltså bara driva ner ett spett och strunta i jordtagsresistansen (något uttalande ovan leder en att tro), eller kan man nöja sig med något annat värde? Eller är det bara snömos?
Jag tolkar dig ovan som att man i stort sett kan strunta i jordtagsresistansen, men det kanske är att dra det för långt?
Vid fast installation av reservkraft, där samjordning med elnätet sker krävs ett enskilt jordtag.
Känner inte till något nätbolag som inte har det i sina installationsanvisningar i samband med föranmälan.
Brukar vara att man ska komma under 100 ohm. Det lirar med nätbolagets krav på sina egna jordtag.
I praktiken.... jag skulle inte ligga sömnlös över ett högre ohm värde. Men jag tycker det borde vara tillverkaren av reservkraftsaggregatets anvisningar som borde vara styrande - inte nätbolagets generella värde.
HejS Snikholt skrev:Kort svar, nej.
Vid fast installation av reservkraft, där samjordning med elnätet sker krävs ett enskilt jordtag.
Känner inte till något nätbolag som inte har det i sina installationsanvisningar i samband med föranmälan.
Brukar vara att man ska komma under 100 ohm. Det lirar med nätbolagets krav på sina egna jordtag.
I praktiken.... jag skulle inte ligga sömnlös över ett högre ohm värde. Men jag tycker det borde vara tillverkaren av reservkraftsaggregatets anvisningar som borde vara styrande - inte nätbolagets generella värde.
Har du förstått vad som menas med "referenspunkt" i stället för ett "ohm värde" som jag tog upp i inlägg #44 ?
Nej egentligen inte, eller ja jag förstår ju vad som avses.M Martin Lundmark skrev:
Men som jag ser det är det helt meningslöst att anbringa ett jordtag om det inte finns någon galvanisk koppling (jordtag i kOhm klassen)
4 kOhm är väl gränsen för att något inte ska klassas som främmande ledande del tex.
Annars kan ju lika gärna luften vara referenspunkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Att hon har rätt, så länge man har en JFB i sin anläggning.
Resistansen är i stort sett ointressant. Den ska vara tillräckligt låg för att lösa en JFB. Men det är nätägarens krav på 100 ohm för ett djupjordtag som man får sträva efter.
Det finns i huvudsak två felfall att beakta. Det vanligaste är den beröringsspänning som uppstår vid kortslutning i en skyddsjordad apparat. Man får då teoretiskt 115 V mellan höljet och moder jord. Beröringsspänningen uppstår pga spänningsfall i N/PEN tillbaka till transformatorn där det alltid finns ett jordtag. Ett jordtag som är placerat mitt emellan sänker beröringsspänningen, och det utan att övergångsresistansen behöver vara speciellt låg. Det handlar ju inte om någon hög ström genom kroppen. moder jord och jordtaget. En JFB kommer dock lösa direkt för detta fall.
Det andra fallet är när en fasledare får direkt kontakt med moder jord. Här kan det gå en farlig ström genom moder jord fram till och igenom jordtaget. Det kan då uppstå en farlig beröringsspänning mellan utsatta delar och moder jord pga jordtagets övergångsresistans. Här krävs alltså en låg övergångsresistans. En JFB kommer dock (troligen) att lösa direkt, om det inte handlar om en gammal luftledning där en fasledare går av och faller till marken. Detta fel är dock så sällsynt att det inte motiverar kostnaden för ett jordtag med extremt låg övergångsresistans. Vi litar på JFBn.
Att jordtaget ska finnas vid reservkraft är dock odiskutabelt.
Resistansen är i stort sett ointressant. Den ska vara tillräckligt låg för att lösa en JFB. Men det är nätägarens krav på 100 ohm för ett djupjordtag som man får sträva efter.
Det finns i huvudsak två felfall att beakta. Det vanligaste är den beröringsspänning som uppstår vid kortslutning i en skyddsjordad apparat. Man får då teoretiskt 115 V mellan höljet och moder jord. Beröringsspänningen uppstår pga spänningsfall i N/PEN tillbaka till transformatorn där det alltid finns ett jordtag. Ett jordtag som är placerat mitt emellan sänker beröringsspänningen, och det utan att övergångsresistansen behöver vara speciellt låg. Det handlar ju inte om någon hög ström genom kroppen. moder jord och jordtaget. En JFB kommer dock lösa direkt för detta fall.
Det andra fallet är när en fasledare får direkt kontakt med moder jord. Här kan det gå en farlig ström genom moder jord fram till och igenom jordtaget. Det kan då uppstå en farlig beröringsspänning mellan utsatta delar och moder jord pga jordtagets övergångsresistans. Här krävs alltså en låg övergångsresistans. En JFB kommer dock (troligen) att lösa direkt, om det inte handlar om en gammal luftledning där en fasledare går av och faller till marken. Detta fel är dock så sällsynt att det inte motiverar kostnaden för ett jordtag med extremt låg övergångsresistans. Vi litar på JFBn.
Att jordtaget ska finnas vid reservkraft är dock odiskutabelt.
Viktigast är kanske att få in som tumregel att det i absoluta majoriteten fall är helt oproblematiskt att nå tex den vanliga uppgiften 100 ohm. Så finns inget direkt att vinna på att börja virra om att det är ointressant med övergångsmotståndet snarare likt det vanliga FUD som IN brukar svänga ihop.
Om man förlitar sig på JFB kan man då som tumregel för BH-fallen sätta 1 kohm som riktvärde. Oavsett är det intressant att veta att man uppnår det man strävar efter oavsett mätetal och att det med god sannolikhet inte degraderar både som jordtag och tillhörande anslutningar sett.
Man får avgöra från fall till fall hur det är byggt både anslutning och aggregatets ev egna skydd så man når kraven på frånkoppling. Men att börja utgå från tillverkarens anvisningar bär nog rakt i diket om man ser till hur manualer för verk lämpliga i BH-fallen normalt ser ut.
Om man förlitar sig på JFB kan man då som tumregel för BH-fallen sätta 1 kohm som riktvärde. Oavsett är det intressant att veta att man uppnår det man strävar efter oavsett mätetal och att det med god sannolikhet inte degraderar både som jordtag och tillhörande anslutningar sett.
Man får avgöra från fall till fall hur det är byggt både anslutning och aggregatets ev egna skydd så man når kraven på frånkoppling. Men att börja utgå från tillverkarens anvisningar bär nog rakt i diket om man ser till hur manualer för verk lämpliga i BH-fallen normalt ser ut.