Jag ska renovera min bastu och vill använda några Aspträd som står i min skog till det.
Grannarna kan såga dem till brädor i sommar; kan jag fälla träden redan nu, eller när är det bästa tillfället?
 
Bara att fälla, är bra tid nu.👍
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att fälla, är bra tid nu.👍
Så det är alltså inget problem att trädet ligger kvar i några månader till?

Jag har läst på nätet att det då finns större risk för mögelbildning och eventuell missfärgning av träet.

Eller finns den chansen bara om det ligger kvar riktigt länge?
 
Det är större risk att veden möglar när saven stigit i trät, vinteravverkat är bäst

Avverka och låt såga mer än vad du behöver, asp slår sej lätt och transport och sågning kostar inte mycket mer om du hugger 2 träd istället.

Var noga vid stabbläggning av virket, använd torrt strö för att minska risken för missfärgning.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är större risk att veden möglar när saven stigit i trät, vinteravverkat är bäst

Avverka och låt såga mer än vad du behöver, asp slår sej lätt och transport och sågning kostar inte mycket mer om du hugger 2 träd istället.

Var noga vid stabbläggning av virket, använd torrt strö för att minska risken för missfärgning.
Jag tvekade redan mellan ett eller två träd, men nu har du gett mig svaret. 😃
Då tror jag att det är rätt tillfälle nu, så jag sågar ner dem idag.

Förlåt, svenska är inte mitt första språk, vad menar du med ”strö”?
 
"Strö" läkten du lägger emellan de nysågade bräderna för att det ska torka bra
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Aptera bort stora kvistar, klykor, torrkvist, krök, röta, de dåliga bitarna av träden passar bättre som ved.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"Strö" läkten du lägger emellan de nysågade bräderna för att det ska torka bra
Ah, de träribborna däremellan, det kallas strö
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Aptera bort stora kvistar, klykor, torrkvist, krök, röta, de dåliga bitarna av träden passar bättre som ved.
Träden är ganska långa och väldigt raka, så ja, de övriga delarna kommer jag att använda som ved.
 
Om du använder färsk asp som stö är det nästan säkert att du får en svart rand på brädan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du använder färsk asp som stö är det nästan säkert att du får en svart rand på brädan
Jag har samlad strö från byggmax. Både impregnerade och några obehandlade.
Så de får nu ett nytt liv 😃
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Zebehn Zebehn skrev:
Jag har samlad strö från byggmax. Både impregnerade och några obehandlade.
Så de får nu ett nytt liv 😃
Och dom är kanon att tända brasan med också
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Zebehn Zebehn skrev:
Jag har samlad strö från byggmax. Både impregnerade och några obehandlade.
Så de får nu ett nytt liv 😃
Ta dem utan grönfärg till den nysågade aspen
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Brukar trava och ströa virke där jag överst lägger sten/betongplattor som tyngd.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Brukar trava och ströa virke där jag överst lägger sten/betongplattor som tyngd.
Rekomenderar du TS att belasta/ tynga ner sin nysågade brädstapel?
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.