16 230 läst ·
69 svar
16k läst
69 svar
Jordfelsbrytare som löser ut vid förbrukning - hur felsöker jag?
Men det är ju redan en massa fel som jag både sett själv och som duktiga forumdeltagare påpekat i den här tråden. Så att det finns fel vet jag ju redan men vill att något tittar på hela installationen så att alla fel upptäcks och får en chans att åtgärdas.A atomlab skrev:
Vi har 100% samsyn om hur något ska gå till för att vara korrekt i en tvist. Just nu sker inget arbete alls i garaget och min tanke var att ta dit någon kunnig som ger mig ett bra underlag att på bästa sätt gå vidare som ett första steg. Det kan vara så att det man kommer fram till är att ta dit en besiktningsman som får sammanställa ett protokoll.
Jag är inte så bekymrad över efterspelet och tvist utan mest mån om att det ska bli riktigt och att jag har en säker elinstallation i garaget.
Jag är inte så bekymrad över efterspelet och tvist utan mest mån om att det ska bli riktigt och att jag har en säker elinstallation i garaget.
tommib skrev:
Jag ska helt klart titta på hela installationen inklusive tjocklek på ledare, säkringar, jordfelsbrytare och andra basfunktioner. De gråa trådarna som försvinner ut till vänster är larmkablar som är dragna i samma markrör in i garaget så de kommer fram i samma elcentral. Dessa passerar således bara genom elcentralen ut i ett elrör till ett eget litet skåp bredvid där det ska sitta batteribackup till larmsiren och annat. Själva larmcentralen kommer att hamna i bostadshuset så dessa kablar är att ansluta garaget. Är detta ett problem?
Teoretiskt sett kan jag öppna upp väggen och dra ut larmkablarna innan elcentralen och dra dem direkt till "larmlådan" men hemskt mycket krångligare att ändra på att de ligger i samma markrör som kommer upp i plattan. Har bara ett för övrigt.
Redigerat:
Alltid när man sig något nytt, man jag är inte helt på det klara med hur allt är (fel)kopplat. Får man vara så lat att man efterfrågar en enkel skiss av någon kunnig? 
Är det värmelampor till höns som kräver 25A ?
Är det värmelampor till höns som kräver 25A ?
Kablar/ledare för klenspänning får inte ligga i elcentralen utan att vara isolerade med något som tål 230 V. Oftast är inte kabelmanteln/övrig isolering gjord för det och då räknas det bara som ett skyddande lager (det på FKn/FQn). Det hade varit bättre att dra ut larm och nätverk (vilket jag antar att de lite tjockare gråbeiga är) innan elcentralen. Det är väl ingen katastrof som det är nu men det är formellt fel. Du bör hålla undan all FK från dessa klenspänningskablar.Stefan Rådmansö skrev:
Jag ska helt klart titta på hela installationen inklusive tjocklek på ledare, säkringar, jordfelsbrytare och andra basfunktioner. De gråa trådarna som försvinner ut till vänster är larmkablar som är dragna i samma markrör in i garaget så de kommer fram i samma elcentral. Dessa passerar således bara genom elcentralen ut i ett elrör till ett eget litet skåp bredvid där det ska sitta batteribackup till larmsiren och annat. Själva larmcentralen kommer att hamna i bostadshuset så dessa kablar är att ansluta garaget. Är detta ett problem?
Teoretiskt sett kan jag öppna upp väggen och dra ut larmkablarna innan elcentralen och dra dem direkt till "larmlådan" men hemskt mycket krångligare att ändra på att de ligger i samma markrör som kommer upp i plattan. Har bara ett för övrigt.
Tack för svar,
Jag ska dra all kabel för larminstallationen själv tänkte jag och de ska bara ut i sidan efter att ha kommit in i centralen. Alla ändar är lösa fortfarande så jag kan dra på någon krympslang och isolera biten inne i elcentralen alternativt dra om dem. Bra att veta hur det ska vara.
Jag ska dra all kabel för larminstallationen själv tänkte jag och de ska bara ut i sidan efter att ha kommit in i centralen. Alla ändar är lösa fortfarande så jag kan dra på någon krympslang och isolera biten inne i elcentralen alternativt dra om dem. Bra att veta hur det ska vara.
Är JFB inkopplad öht?
Är den det kan det inte vara byglat mellan PE och N
Är den det kan det inte vara byglat mellan PE och N
Nej, det förefaller inte så. Nu var jag efter två dagars felsökning mest lättad att ha fått tillbaka ett fungerande hus (det som jag startade tråden om ursprungligen) så den undermåliga installationen i garaget har tillfälligt lagts åt sidan.Enk Projektet skrev:
Men jag måste se över HELA installationen, kolla vilka säkringar som går var, att det är rätt kabelarea för dessa installationer - även i väggen, att allt är riktigt kopplat, att jordfelsbrytaren är inkopplad som den ska och att de utelampor som jag nu bara kopplade ut kan kopplas in som det var tänkt.
Jag söker en elektriker på orten som jag kunde möta upp men inget napp ännu. Jag kanske tar lite mera detaljerade bilder och startar en ny tråd här annars. Behöver ett underlag och sammanställning över allt tok för att gå till entreprenören.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden