Stefan Rådmansö Stefan Rådmansö skrev:
Jag gjorde som jag blivit tipsad om att slå av alla automatsäkringar och sedan testa en grupp/säkring i taget.
Men detta var ju ett felaktigt råd som flera andra skribenter påpekade. Vid överledning N-PE hjälper det inte att bryta säkringarna, man måste bryta N för att identifiera felet.

Så med en multimeter kan man ohmmäta mellan N-plinten högst upp och PE-plinten längst ned. Förhoppningsvis ser man att det finns kontakt. Då får man lossa N-ledare, en i taget, från N-plinten till dess att man ser en skillnad på multimetern, då har man hittat den felande gruppen.

Jag ser gammal kulokabel, troligen inte dödskulo (fram t.o.m 1950-talet) med ändock en felkälla som kan ha gett sig till känna för att man tafsat lite på anläggningen. Men vad jag förstår är kabeln till garaget ansluten i mätarskåpet, inte här?

Jag konstaterade i samma veva att spisens 3 faser/säkringar inte fick JFB att lösa ut utan spisen gick att kräma på som vanligt.
Detta är fullt normalt då spisen uppenbarligen är inkopplad mellan faserna (400 V) och belastar därför inte nollan.
De 3 säkringarna som förser ett löst pumphus med ström kan också belastas med värmefläkt och frostvakt samtidigt utan att JFB löser ut.
Detta är däremot inte normalt och något du måste titta närmare på. Det låter som att man har nallat nollan från PE i pumphuset. Det är riktigt illa i så fall.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Känner du dig bekväm med att koppla i centralen? Obs detta rekommenderas inte till de som inte har koll på vad man gör.
Det sker på egen risk då fel kan resultera i uppbrunna saker.
Isåfall slå ifrån alla säkringar utom en grupp, ex en grupp vid centralen. Lokalisera nollan till denna grupp.
1. Koppla loss alla andra nollor utom den gruppen.
2.Därefter testar du med hårfönen i gruppen, löser inte jfb så är denna grupp jordfelsfri.
3. Anslut nästa nolla, testa med hårfönen i samma uttag som tidigare. Utan att slå till fler säkringar
4. Upprepa 3 tills jfb löser
5. Jfb har nu löst, lägg undan nollan ex en koppling på.
6. Upprepa 4-5
7. Nu har du lagt undan alla som löser jfb. Slå upp alla säkringar som har nollorna inlagda. Då bör jfb hålla. Nu vet du vilken/vilka grupper som löser, sen kör du vidare med samma metod i gruppdosorna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej, om felet uppstod i samband med att garaget installerades låter det lite som att det kan vara inblandat.
Det är inte så att du har 5ledare dvs PE med separat Nolla och Jord in i huset. När man då gjorde anslutning till garaget från stolpen gick man därifrån med 4ledare dvs PEN med gemensam Nolla och Jord. Separeringen mellan N och Jord gjordes sen i centralen i garaget. Har man valt fel plint i stolpen där man hämtade PEN kan du få detta fenomen när en förbrukare är aktiv i garaget (typ en radiator på termostat som slår till/från) och JFB löser i huset. För att felsöka enkelt så bryt strömmen i garaget på huvudbrytaren.

Jag tog en bild på elcentralen när jag höll på och som synes sitter JFB vid sidan om.
Som sagt, har åkt därifrån nu men tänkte åka tillbaka någon dag i veckan och fortsätta felsöka.

kontakten till höger är till utelampor som jag kopplat isär som felsökning.
Det kan vara en synvilla men det ser nästan ut som att en 1.5 mm2 ljusblå tråd går mellan skenorna uppe och nere, den ligger tydligt ner utefter vänstersidan tydlig vid tex huvudbrytaren. Och som sagt ordna en mätare nästa gång så du kan jobba vettigt. Lossa kåpan på JFB och ta en bild där också så vi vet om det tommib skrev stämmer med vad den skyddar.

Tack för alla svar! Jag är inte elektriker vilket säkert framgår.
Hade med mig en polare som är larmtekniker och i alla fall har lång yrkeserfarenhet att felsöka brandlarm och andra rätt komplexa anläggningar.
Vi försökte slå våra kloka (nåja....) huvuden ihop men gav upp när fingrarna blev stela som pinnar. Dessutom mörknade det och vi blev av med dagsljuset in genom fönstren. Så nya tag i veckan som kommer.

Tar åt mig av påpekandet att vi gjorde delvis fel och bra input om att JFB förefaller saknas till den undre raden vilket helt riktigt skulle förklara spisen och pumphuset.
Men det ska tilläggas att även andra säkringsplatser på den undre raden fick JFB att lösa ut när vi testade hårtork i olika vägguttag.

Ska definitivt kolla den blåa kabeln också ifall jord och nolla är förbundna.

Mvh//Stefan

Att olika säkringar löser jfb tyder på att strömmen hoppar vid belastning mellan nollan och jord, strömmen ledsfrån belastningen till nollplinten och sedan genom en annan nolla ut i systemet igen för att gå till jord.

Hade nollskenan och jordskenan varit ihopkopplade hade den löst direkt alltid. Strömmen går då inte igenom jfb utan direkt ut via jorden.

Åter igen, tack för alla bra svar. :-)
Rent allmänt känns det som jag skulle behöva en elektriker som går igenom elcentralerna i både bostadshus, pumphus och garage och säkerställer att allt är korrekt installerat och kopplat.
Huset lät min morfar bygga 1958 och sedan har saker byggts om och byggts till under åren av olika personer med vidhörande elinstallationer.
Nu när man granskar det hela verkar det finnas en del brister.

Men om jag separerar detta övergripande behov med min nuvarande situation har JFB aldrig någonsin slagit ifrån sedan den monterades ihop med ny elcentral med automatsäkringar för minst 15 år sedan. Fram till nu när JFB bryter så fort något belastas snäppet över en glödlampa.
Det enda yttre som existerar är utebelysningen som vi provade att koppla bort helt, även gjord och nolla samt värmekablar i driksvattenslang där vi drog ut den ur stickkontakten.
Så inget yttre det kan gå fukt i, inget nytt som inte var där då det funkat utan bara lampor i husets stickkontakter vilka alla funkar utan att JFB löser ut.
Det enda nya är som sagt att ett garage med egen markkabe från elmätaren, elcentral och JFB har monterats.

Även om det är någon knasigt kopplat i elcentralen har det ju fungerat förut. Hur kan detta ändra sig?

Pumphuset.... det ringer en klocka om att det bara går en 3-ledad markkabel plus skyddsjord. Det kan vara så att den installatören ”skapade” en nolla från jorden (?) jag måste kolla. Pumphuset har en egen elcentral och JFB men denna har jag inte kollat på ännu. Kan detta vara felkällan, men varför har det funkat tidigare?

tommib
Hmm... Nu när jag tittar igen på en större skärm ser det ut som att JFB faktiskt har 11 ledare till sig och att den går till bägge raderna. Det gömde sig tre ledare bakom där som ser ut att komma från HB. En 400 V spis löser inte JFB eftersom den inte är kopplad till nollan alls men varför pumphuset inte löser är värre att förklara.

Jag håller med GK100, den där ljusblå ledaren mellan noll- och jordplintarna ser märklig ut. Är den ansluten på bägge ställena? Det kan förklara problemet om den är tillagd. JFB löser inte alltid och direkt bara för att plintarna ligger ihop. Det måste fortfarande drivas en tillräckligt stor felström så att det "saknas" i JFB.

Det är med största sannolikhet överledning mellan jord och skyddsjord någonstans enligt beskrivningarna... Det kan även vara två (eller fler) överledningar som tillsammans orsakar en för stor "strömförlust" vilket får JFB att lösa ut så det kan vara väldigt knepigt att hitta.
Det bästa att att köra en isolationsprovare (Megger) mellan skyddsjord och nolla för alla ledningar ut från centralen (men kopplas bort all elektronik från uttag först!). En vanlig elmätare kan också ev. fungera om överslaget är stort nog...

OBS! Jag vill varna för att koppla loss nollor/skyddsjord utan tillräcklig kunskap eftersom du i värsta fall kan göra något strömförande genom skyddsjord eller göra så att apparater belastas med 400V om de tappar sin nolla (vilket kan leda till brand)!

Vill passa på att tacka för varningarna om man gör fel. Jag vet mina kunskapsbegränsningar och tänker inte börja fibbla i elcentralen själv.
Att lyfta på locket och leta efter synliga fel likt direkta felkopplingar likt förbindelse mellan nolla och jord eller mäta på olika punkter är min egen nivå.
Syftet med tråden är främst att få hjälp med själva felsökningen och att isolera felkällan.
Men kräver det åtgärder i elcentral tar jag hjälp med detta. Hittar vi en extern felkälla borde jag kunna åtgärda det själv.

Men det här med att ”tillverka en nolla” när man har gamla 3-ledade anslutningskablar med skyddsjord. Jag vet att den här diskussionen kommit upp många gånger tidigare och finns det någon korrekt lösning på problemet mer än att dra en ny 4-ledad kabel?
Nu när det nämndes även i den här tråden ringde en väckarklocka kring mitt eget pumphus. Jag måste öppna elcentralen i pumphuset nästa gång jag kommer dit men jag har en luddig minnesbild hur installatören i pumphuset sade något om detta och att det mycket väl kan vara så att det bara var en 3-ledad anslutningskabel i marken till pumphuset (?).

Innan det byggdes nytt pumphus gick markkabeln direkt till ett motorskydd före pumpmotorn men nu är det en elcentral.
Om det nu är så att installatören kopplat nollskenan till jordskenan (?), finns det någon annan lösning med befintlig markkabel?

Magnus E K
Om kabeln till pumphuset är en huvudledning kan 4-ledare vara okej, den fjärde ledaren är då varken nolla eller jord utan en kombinerad PEN-ledare som delas upp i jord och nolla i pumphusets central. Dagens regler kräver att PEN-ledaren har minst 10 kvadratmillimeters area men är det en gammal befintlig kabel kan det eventuellt vara ok med mindre.

Är det inte en huvudledning utan ligger efter jordfelsbrytare och säkring i huvudcentralen fungerar det inte om trefas behövs i pumphuset (annat än om enbart trefas UTAN nolla behövs). Om det räcker med en eller eventuellt två faser kan en av kabelns ledare göras om till nolla, om den märks ordentligt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Spännande läsning detta! Tommib och Co löser nog detta tids nog! Denna typ av fel är de roligaste att jobba med!

tommib
Det är nog inte så mycket att göra mer än att systematiskt prova igenom varje grupp för sig. Eftersom felet uppträder vid så låg belastning så borde det vara låg resistens i felstället och du borde kunna klara dig utan megger. Mät grupp för grupp motstånd mellan jord och nolla. Du måste koppla loss alla ledare i gruppen för att göra detta. Koppla även loss all ansluten utrustning, även i t.ex. pumphuset.

Bryt strömmen innan du gör detta.

En första mätning du bör göra är att mäta resistens mellan jord och nollskena, både med JFB till och JFB från.

Det ser konstigt ut under grupp 3-6 också, har man använt blå RK på matningssidan eller är det något annat som ligger där? Det ser också ut som att det ligger dubbelt på 2:3 vilket det inte borde göra eftersom det (antagligen) är matningen till pumphuset. Även den matningen i sig är märklig eftersom den förefaller ligga efter JFB men bara vara en treledare med jord i skärmen. En sådan kabel kan man inte ta ut nolla från om den ska fortsätta vara trefas, precis som Magnus skriver ovan.

Om du inte har värme till pumphuset och vattenslangen, vad händer där? Är det helt tömt eller har det redan frusit sönder?

Lägg ihop nolla och fas samt mät mellan jord och fas/nolla Där ska motståndet i princip vara oändligt. Mät grupp för grupp.

tommib tommib skrev:
Om du inte har värme till pumphuset och vattenslangen, vad händer där? Är det helt tömt eller har det redan frusit sönder?
Pumphuset är ju regelns undantag där jag har ett el-element och en frostvakt (vilket är ett enklare el-element det också) på varsin fas/säkring och själva pumpen på en tredje och allt funkar och går att dra på utan att JFB lösbrutna.
Detta ställe har värme och vattnet är på inne i pumphuset men tömt system inne i huset så det inte fryser sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.