Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det är ju ofta man ser röd som tändtråd.
Jag tror nog också som glufsglufs att typ 90-99 % av alla anläggningar med gul/grön, är kopplad till jord.
//Patrik
Jag tror nog också som glufsglufs att typ 90-99 % av alla anläggningar med gul/grön, är kopplad till jord.
//Patrik
Vet inte riktigt vilken standard du syftar på då ?Glufsglufs skrev:Inte riktigt sant då röd tråd innan standard med gul/grön som jord användes till lite allt möjligt medans då den gul/gröna blev standard att användas till endast jord, absolut inget annat så vågar jag påstå att 99% av alla anläggningar med gul/grönt i anläggningen så går den tråden endast som jord. Självklart finns det hempulare och andra som har dålig info eller skiter i färgerna som gjort annat men som sagt, 99%.
Under mina 45 år i branschen har förutom manteln endast röd och därefter gulgrön varit tillåten som jordtråd.
Vad sen dessa hobbyelektriker ställer till är en annan story.
Och ändå vimmlar det av hus och lägenheter från 50 och 60 talet med röda tändtrådar, anläggningar som är i orginal innan vi kommit och elrenoverat. Jag måste säga att det är väldigt typiskt i anläggningar innan gul/grön kom att det är röd jord till kök och eventuella uttag ute och trefas dragningar och sen i de ojordade delarna så dyker det upp röda tändtrådar.WATTisPOWER skrev:
Jag syftade alltså inte på att någon annan färg varit tillåten som jord utan att när det gäller röd till skillnad mot gul/grön så kan man aldrig vara säker på att det är jord.
Det där låter "amerikanskt" med 2*115V med mittnolla... där har de 120V mellan nolla/jord och fas, och 240V mellan två faser, balanserat enfassystem kan kan säga. Antagligen kör man samma system på fartygen för att då kan man använda alla prylar från hela världens elmarknad förutom trefasprylar.UppGiven skrev:Hmmmm Röd tråd är väldigt vanligt vid fartygsbyggen.... Fast, vi har många av dem ombord. Svart trår (säger trikar'n) är vanligast jord/nolla. Men miljön på fartyg är lite speciell.... Då vi producerar vår egen el. Förra båten jag jobbade på var det 110-115 volt till jord, och 220-230 till fas... Nolla? Vad är det?Men som sagt, det är kuriosa och inte riktigt jämförbart.
(I USA har de dessutom sådana fantastiska saker som trefas med olika spänning till jord från de olika faserna... vad sägs om 240V mellan fas-fas, 120V mellan jord och två av de tre faserna, och sen 277V eller nåt sånt mellan tredje fasen och jord)...
WATTisPOWER skrev:
Ja, men bara för att röd var det enda som var tillåtet som jord förr, så betyder det inte att röd endast var tillåtet till jord...
Klicka här för att svara