Hek,

Precis flyttat till hus och i samband med ommålning vill vi byta ut eluttag, lampknapp samt en dimmerknapp.

Lampknappen, dimmerknappen och 3 av 4 uttag är ojordat men det fjärde uttaget är jordat. Tänkte stämma av med er vilken som är bästa vägen för mig:

1. Byt ut det jordade uttaget till ett ojordat och sätta kopplingsklämma på jorden

2. Då detta uttag ändå inte kommer användas (kommer hamna bakom en inbyggd garderob) sätta klämmor på alla tre kablar och sätta för uttaget med doslock

Är båda dessa vägar ”compliant” och säkert rent elmässigt?

• IMG_1295.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1296.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1297.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1298.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1299.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1301.jpeg
    Skapa konto
Det jordade uttaget skulle jag se som ett skäl att själv kolla över elen eller be en elektriker göra det. T ex är ledarna skalade väldigt mycket på en av dina bilder. För mig indikerar det att någon slarvig och/eller utan riktig koll har skruvat med elen och högst troligen var denne någon heller inte utbildad elektriker.

När jag köpte mitt hus så fanns det ett jordat uttag i ett rum som i övrigt saknade jord. Det visade sig att det satt en stickpropp i källaren som gick till uttaget :) Jag kapade sladden och tog bort uttag och sladd sen när jag målade om rummet.

• Gilla
adiel och 1 till
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Det jordade uttaget skulle jag se som ett skäl att själv kolla över elen eller be en elektriker göra det. T ex är ledarna skalade väldigt mycket på en av dina bilder. För mig indikerar det att någon slarvig och/eller utan riktig koll har skruvat med elen och högst troligen var denne någon heller inte utbildad elektriker.

När jag köpte mitt hus så fanns det ett jordat uttag i ett rum som i övrigt saknade jord. Det visade sig att det satt en stickpropp i källaren som gick till uttaget :) Jag kapade sladden och tog bort uttag och sladd sen när jag målade om rummet.
🫣… Du har en bra poäng, kanske får gå den vägen. Det är en balkong utanför detta sovrummet, gissar att det kan vara förklaringen till att jord ens är framdraget.

• Gilla
Snellen
  • Laddar…
A adiel skrev:
1. Byt ut det jordade uttaget till ett ojordat och sätta kopplingsklämma på jorden
Ja, är ett bra alternativ eftersom det ej få vara både jordat och ojordat i samma rum.

A adiel skrev:
2. Då detta uttag ändå inte kommer användas (kommer hamna bakom en inbyggd garderob) sätta klämmor på alla tre kablar och sätta för uttaget med doslock
Läs följande tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-bort-eluttag.579497/

Konsensus: ta även bort trådarna eller gör hål i bakstycket på garderoben så att dosan/trådarna/kopplingsklämmorna blir åtkomliga.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Sätter igen det med doslock och gör ett hål i garderoben för lättare åtkomst. Har ändå tänkt ha hit en elektriker i framtiden för att kolla över andra saker/hjälpa till att avgöra vilka utanpåliggande kablar som inte används och kan ploclas bort.

Visst är detta en bättre lösning än att sätta tillbaka det jordade uttaget i väntan på elektriker? Dröjer säkert någon/ett par månader…

A
Även lamputtagen behöver kontrolleras. Det får inte finnas någon jord i rummet överhuvudtaget. Det innefattar vattenrör och annat som kan föra in det.

A avh67f skrev:
Även lamputtagen behöver kontrolleras. Det får inte finnas någon jord i rummet överhuvudtaget. Det innefattar vattenrör och annat som kan föra in det.
Finns ingen jord i lamputtagen, är dock vattenburna element med kopparrör, förändrar det ngt?

A adiel skrev:
Finns ingen jord i lamputtagen, är dock vattenburna element med kopparrör, förändrar det ngt?
Egentligen gör det det, men om det är byggt så innan 1994 så är det fortfarande godkänt att ha det så, men om det t.ex har införts vattenburna radiatorer (som har kontakt med "sann jord") efter 1 januari 1994 så skulle eluttagen mm ha bytts till jordade dito.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är du säker på att ditt jordade uttag är jordat, dvs ser du jordkabeln. Ibland installeras det vad som finns i lådan, och ojordade uttag bärs det inte runt på så ofta längre.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är du säker på att ditt jordade uttag är jordat, dvs ser du jordkabeln. Ibland installeras det vad som finns i lådan, och ojordade uttag bärs det inte runt på så ofta längre.
Yes, ser även jordkabeln.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
A
Om det är infört jord i rummet (eller alltid varit) så är det en god tanke att börja fundera på att skyddsjorda. Den gamla skyddsåtgärden med ojordade uttag grundade sig på att det inte fick vara två utsatta delar (höljen) eller främmande ledande delar (vattenrör) inom räckhåll.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det räcker inte med att se att en jordledare är ansluten till uttaget/förbrukaren utan det gäller att kontrollera så att jordledaren verkligen är ansluten till skyddsjord i gruppcentralen.

Det händer att jordledare har dragits i/med utan att vara ansluten i matande ände.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker inte med att se att en jordledare är ansluten till uttaget/förbrukaren utan det gäller att kontrollera så att jordledaren verkligen är ansluten till skyddsjord i gruppcentralen.

Det händer att jordledare har dragits i/med utan att vara ansluten i matande ände.
Spelar det någon roll i TS fall? Det är väl bara att byta till ett ojordat uttag och skita i vad skyddsjordsledaren i dosan har för status?

• Gilla
datja
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen gör det det, men om det är byggt så innan 1994 så är det fortfarande godkänt att ha det så, men om det t.ex har införts vattenburna radiatorer (som har kontakt med "sann jord") efter 1 januari 1994 så skulle eluttagen mm ha bytts till jordade dito.
Huset är från 1910 men vissa element är relativt nya.

• IMG_1316.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.