7 182 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
jordade uttag
Sida 1 av 4
Medlem
· västernorrland
· 15 inlägg
hej jag är nybliven ägare av ett 60-tals hus. är ojordat i nästan hela huset förutom kök.
men när jag tittar i skarv dosorna som sitter uppe vid taket så har jag en röd kabel som jag har hört ska vara jord. var visst röd innan dagens gul/grön. det konstiga är att den finns i alla rum uppe vid taket i skarvdosorna men inte i uttagen. och nere i proppskåpet finns dom åxå. hur kan det komma sig och går det att dra in en kabel till mellan uttag och skarvdosan och koppla in där och byta uttag eller går inte det
men när jag tittar i skarv dosorna som sitter uppe vid taket så har jag en röd kabel som jag har hört ska vara jord. var visst röd innan dagens gul/grön. det konstiga är att den finns i alla rum uppe vid taket i skarvdosorna men inte i uttagen. och nere i proppskåpet finns dom åxå. hur kan det komma sig och går det att dra in en kabel till mellan uttag och skarvdosan och koppla in där och byta uttag eller går inte det
Oups LITA ALDRIG PÅ FÄRGERNA ANNAT ÄN GULTGRÖNT.
På den tiden tog man vad man hade, rött var oftast jord, men ibland var det tändtråd också. DVS. den röda tråden kan vara strömförande.
Om du ska ha in jordade prylar. Se till att du har gulgröna trådar ända in till centralen!
Röd jord är obehagligt.
Det går inte heller att lista ut vad som är fas och noll i sådana hus heller
På den tiden tog man vad man hade, rött var oftast jord, men ibland var det tändtråd också. DVS. den röda tråden kan vara strömförande.
Om du ska ha in jordade prylar. Se till att du har gulgröna trådar ända in till centralen!
Röd jord är obehagligt.
Det går inte heller att lista ut vad som är fas och noll i sådana hus heller
Nu gäller det att se upp lite här!
Det är inte alls säkert att den röda är jord, det måste man ta reda på genom mätning och att följa den till centralen, röd kan nämligen vara PRECIS VAD SOM HELST i en gammal installation!!
Men, om den nu är jord, så går det utmärkt att dra ner gulgrön till uttagen och byta dessa till jordade, det är tillåtet att komplettera en gammal installation på detta sätt.
Varför det sedan finns jord överallt uton i uttagen, tja, men satte ojordade uttag ända till ca 1990.
EDIT: lite sen...och visst, det bästa är att dra gulgrön hela vägen.
Det är inte alls säkert att den röda är jord, det måste man ta reda på genom mätning och att följa den till centralen, röd kan nämligen vara PRECIS VAD SOM HELST i en gammal installation!!
Men, om den nu är jord, så går det utmärkt att dra ner gulgrön till uttagen och byta dessa till jordade, det är tillåtet att komplettera en gammal installation på detta sätt.
Varför det sedan finns jord överallt uton i uttagen, tja, men satte ojordade uttag ända till ca 1990.
EDIT: lite sen...och visst, det bästa är att dra gulgrön hela vägen.
Röd användes också som tändtråd. Därför är det inte säkert att den röda tråden i dosorna är jord. Visst går det att jorda uttagen, men du skall inte förutsätta att tråden i dosan är jord bara för att den är röd. Några uttag i huset lär vara jordade. Därför finns den röda tråden i centralen.
Erik
PS Vissa frågor är onödiga att svara på om det gått mer än tre minuter sedan den ställdes.
Erik
PS Vissa frågor är onödiga att svara på om det gått mer än tre minuter sedan den ställdes.
Redigerat:
Medlem
· västernorrland
· 15 inlägg
oki då vet jag lite mer i alla fall ville bara tillägga att jag har bara tre färger på all kabel i huset grön. vit och den mystiska röda
Grön, vit och röd var inte det en gammal trefas-kabel med skärmen som jord? Har för mig jag stött på någon sån till en gammal vattenpump en gång.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
...t.ex. till allt.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Det var iofs inte så länge sedan en medlem här upptäckte att elfirman som installerat i deras aldeles nybyggda hus, hade använt gröngul som tändtråd i ett antal rum. Så det behöver man inte vara hempulare för att göra.snaggletooth skrev:
Med fördragen slang är det lätt att fuska.. usch..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
alt. nr. 2: oseriös elektriker, fast jag skulle nog inte kalla en sådan för elektriker överhuvudtaget, för den personen har förverkat sin rätt att kalla sig för elektriker...hempularen skrev: