F fribygg skrev:
OT: Det finns iofs miljöpartister som är positivt inställda till kärnkraft..
Den stackarn är nog som en katt bland hermelin.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det är lätt att lova sådana saker men vem ska betala kalaset sen så håller jag med dig för vem vill inte ha en kortare arbetstid utan karens.
Ja det är det vissa menar på bevis från andra länderoch test att folk är friskare med kortare arbetstid och på så sätt jobbar mer/bättre.
Men det blir ju endå mindre utnyttjade timmar på arbetsdagen på nått sätt måste det ju fyllas. Extra tjänster? Och funkar det inte alla branscher?
Jag vet inte hur det är tänkt.
6 timmars jobb hade varit nice med samma lön :)

Z Zodde skrev:
Du får skilja på högern (moderaterna) och extremhögern (nazister)

Det är mycket större skillnad mellan dessa än vad det är mellan (s) och (m)
Drömmer du om nazister ochså 😂😂😂🥳🥳

M mats.3 skrev:
Den stackarn är nog som en katt bland hermelin.
Några fler kärnkraftspositiva miljöpartister finns det nog i föreningen ekomodernisterna..

F fribygg skrev:
Några fler kärnkraftspositiva miljöpartister finns det nog i föreningen ekomodernisterna..
Vi får hoppas på det.

T TheGame skrev:
Sload karens skulle vara bra men varenda kotte skulle ju se att det skulle missbrukas.
Frågan är väll mer om det i det stora hela är en vinst.
Vissa påstår det.
Jag hoppas dock man får uppleva kortade arbetstider. Det skulle göra gott. Men då är vi istället för lite folk påstår andra 😅

Jag anser mig inte vara vänster men slopad karens och kortare arbetstider är nått jag skulle vilja uppleva. Men det är ingen jättefråga för mig så får mer hoppas på att de pga allmänheten tyckande ändras. Tänker inte rösta på vänstersidan :)
Slopad karensdag och kortare arbetstid känns fel väg i min bok.
Vi borde jobba mer! Det verkar som om alla drivna har mer än de hinner med under 40 timmar/vecka.

Okej om staten tar kostnaden för slopad karensavdrag (de borde för övrigt ta typ första veckan av sjukpenning om inte sjukdomen är direkt orsakad av arbetet)
Jag själv och många av mina vänner har sällan jobbat mindre än 50 timmar i veckan(inte för att vi måste utan för att ”arbetsdag är glädjedag”).

• Wow
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
6 timmars jobb hade varit nice med samma lön :)
Kan garantera att lönen inte kommer vara samma, kommer få 25% mindre då det är 40 timmar i månaden som faller bort

B Björkskär skrev:
Vi borde jobba mer!
Nä, vi bör jobba smartare så vi får mer gjort på samma eller helst kortare tid.

Kan ni inte bara sluta svara på på detta otrevliga försök för nazisterna att vara synliga? Ska dom få använda vårt forum till partipropanganda?

• Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan ni inte bara sluta svara på på detta otrevliga försök för nazisterna att vara synliga? Ska dom få använda vårt forum till partipropanganda?
Nu hänger jag inte med eller har moderatorn rensat? Vilka nazister skriver? Låter ju värre än Plejdtråden...

• Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sload karens skulle vara bra men varenda kotte skulle ju se att det skulle missbrukas.
Det riktigt stora problemet är väl att väldigt många anser att det är ok att sjukskriva sig utan att vara sjuk. En minoritet anser att det är oetiskt och gör aldrig det. Hur kan det ens vara lagligt? Det finns de som anser att det skall vara likställt med arbetsvägran och därmed skäl för omedelbart avsked samt olagligt och straffbart.
T TheGame skrev:
Frågan är väll mer om det i det stora hela är en vinst. Vissa påstår det.
Den egentliga frågan är väl vilka som skall arbeta ihop till vinsten när vissa smiter från jobbet?
T TheGame skrev:
Jag hoppas dock man får uppleva kortade arbetstider. Det skulle göra gott. Men då är vi istället för lite folk påstår andra 😅
Produktiviteten har ökat väldigt mycket genom tiderna. En fråga till AI ger
  • Arbetsproduktiviteten i den västervärlden och Sverige har ökat mångfaldigt – uppskattningsvis 6 till 8 gånger (en ökning med 500–700 procent) sedan 1920-talet, beroende på hur man räknar och mäter
Frågar man om arbetstiden får man:
  • 1920: En lag om 48 timmars arbetsvecka (sexdagarsvecka) infördes.
  • 1957: Ett beslut togs om att sänka arbetstiden till 45 timmar i veckan till 1960.
  • 1973: Målet om 40 timmars arbetsvecka nåddes fullt ut.
Det är bara att konstatera att arbetstiden inte alls har hängt med produktiviteten. 1920-1973 minskade arbetstiden med 8 timmar per vecka. 1973-2026 har den inte ändrats. Rimligen finns det ett utrymme för kortare arbetstid. Frankrike har 35tim/vecka. Flera länder ligger mellan 35 och 40tim.
T TheGame skrev:
Jag anser mig inte vara vänster men slopad karens och kortare arbetstider är nått jag skulle vilja uppleva. Men det är ingen jättefråga för mig så får mer hoppas på att de pga allmänheten tyckande ändras. Tänker inte rösta på vänstersidan :)
Jag har lite svårt att se det som en höger-vänster fråga. Men det är ju så det är. Precis som du skriver är kortare arbetstid något de allra flesta vill ha. Man bör nog fokusera på sakpolitiken istället för att försöka hitta någon slags ideologi i varje fråga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Slopad karensdag och kortare arbetstid känns fel väg i min bok.
Vi borde jobba mer! Det verkar som om alla drivna har mer än de hinner med under 40 timmar/vecka.

Okej om staten tar kostnaden för slopad karensavdrag (de borde för övrigt ta typ första veckan av sjukpenning om inte sjukdomen är direkt orsakad av arbetet)
Jag själv och många av mina vänner har sällan jobbat mindre än 50 timmar i veckan(inte för att vi måste utan för att ”arbetsdag är glädjedag”).
Det låter fruktansvärt helt ärligt.
hemskt det skulle vara, jobba mer.

J J-banan skrev:
Kan garantera att lönen inte kommer vara samma, kommer få 25% mindre då det är 40 timmar i månaden som faller bort
Handlar det inte om just att vara till samma lön. Dom enda som får lägre lön är timanställda

• Haha
Peter787
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns historiskt rätt gott om dem i V också. Bägge parterna tvingas kontinuerligt städa.
S städar väl bara när någon mördare hamnar i fängelse och inte längre kan fortsätta som politiker, annars får de fortsätta med att missköta sig.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
SCB frågar väl om många uppgifter i sina undersökningar.
De har en hel radda med partisympatier i förhållande till olika faktorer här: [länk]
avsnittet "Partisympati (bästa parti) i befolkningsgrupper"
Vi är många som aldrig svarar på undersökningar likt de från SCB...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.