9 082 läst ·
189 svar
9k läst
189 svar
Jimmie Åkesson: “La 100 kvadrat komposittrall som blev direkt farlig att gå på”
Ja jag vet inte. En global attitydförändring om arbete och lön helt enkelt.pacman42 skrev:
Det är alltid någon som betalar. Vad blir konsekvenserna av det?
Jag kan lova att min arbetsgivare skulle få klart mindre för pengarna om vi gick ned 20-25% i arbetstid på arbetsgivarens bekostnad. Jag skulle inte ens hinna med alla kundmöten då. Jag har svårt att få ihop dessa på 37,5 h arbetsvecka.
Nooshi räknar med att någon annan tar kostnaden och att det inte påverkar landets ekonomi, det var det jag syftade på. Det kommer att påverka ekonomin kraftigt, det kommer att driva ut jobb från Sverige. Jag jobbar för en global arbetsgivare som snabbt skulle se till att alla nyanställningar hamnar utanför Sverige.
Vissa som vill arbeta kan väll få arbeta medans andra kan få arbeta mindre om dlm vill. Vad vet jag, jag har inte lagt nå närmare tanke bakom det. Jag vet bara att jag gärna tar kortare arbetstid med samma lön och att det blir en standard.
Som sagt många skulle må bättre både psykiskt och fysiskt. Själv tänker jag bara mera fritid, men det kanske räknar som psykiskt då 😂
Toyota i Göteborg införde sextimmars arbetstid
i två skift med bibehållen lön i december 2002.
I december 2002 införde Toyota Center Göteborg AB sex timmars arbetsdag för mekaniker och plåtslagare med bibehållen lön och resultatet har varit över förväntan.
Resultatet av sextimmarsmodellen, den så kallade "Toyota-modellen", har i alla avseenden blivit bättre än förväntat enligt Toyotas företagsledning.
– Det passar oss jättebra, säger Martin Banck som är servicemarknadschef på Toyota Center Göteborg AB.
Reaktionerna bland personalen har varit positiva.
– Till en början undrade de om det var något lurt med det här men det var det ju inte. Dagen blir inte så stressig när man jobbar sex timmar, alla har mer tid för sina liv efter jobbet och mår bättre, säger Martin Banck.
https://www.sverigesradio.se/artikel/6141450
https://www.toyotagoteborg.se/om-oss/sextimmarsdag-i-tva-skift-sa-gjorde-vi/
I december 2002 införde Toyota Center Göteborg AB sex timmars arbetsdag för mekaniker och plåtslagare med bibehållen lön och resultatet har varit över förväntan.
Resultatet av sextimmarsmodellen, den så kallade "Toyota-modellen", har i alla avseenden blivit bättre än förväntat enligt Toyotas företagsledning.
– Det passar oss jättebra, säger Martin Banck som är servicemarknadschef på Toyota Center Göteborg AB.
– Till en början undrade de om det var något lurt med det här men det var det ju inte. Dagen blir inte så stressig när man jobbar sex timmar, alla har mer tid för sina liv efter jobbet och mår bättre, säger Martin Banck.
https://www.sverigesradio.se/artikel/6141450
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.toyotagoteborg.se/om-oss/sextimmarsdag-i-tva-skift-sa-gjorde-vi/
Inga problem med 6 timmars dag det höjer bara priserna på bla. Hantverkstjänster med 20-30% som med allt annat som blivit dyrare dom senaste åren, rösta på vänstern dom tar oss in i framtiden på ett ljust sätt😉
Varning: innehållet i denna skrivelse kan innehålla ironi!
Varning: innehållet i denna skrivelse kan innehålla ironi!
Se där har vi exempel. 👍D Dilato skrev:Toyota i Göteborg införde sextimmars arbetstid
[länk]
[bild]
[länk]
OT: Det beror väl på, om man tillåts producera samma mängd på mindre tid kan ju inkomsten behållas och arbetstiden sjunka jämfört med 40timmarsveckan.M mats.3 skrev:
Exempel: i min ungdom planterade jag skog på rakt ackord, jag fick om jag så ville sätta mina 1000plantor på 4 timmar istället för 8 om jag ville och kunde.
Eftersom ackord bygger på prestation och tid per enhet eller moment, minskar den totala produktionen per dag om arbetstiden kortas från 8 till 6 timmar. För att lönen inte ska sänkas måste priset per ackordsenhet höjas motsvarande. Vilket per faktor är höjda kostnader för företaget, som i slutändan tas ut av kund för att företagen ska överleva.
Fackförbund och arbetsgivare måste förhandla fram nya ackordslistor och tidsfördelar. De beräknade normtiderna för ett visst jobb måste anpassas till det kortare tidsfönstret.
Fackförbund och arbetsgivare måste förhandla fram nya ackordslistor och tidsfördelar. De beräknade normtiderna för ett visst jobb måste anpassas till det kortare tidsfönstret.
Det stämmer väl inte, har du tex betalt per kvadratmeter trall du bygger eller golv du slipar kan du ju tjäna mer på kortare tid om du är snabb och duktig.Frerider skrev:
Alla moment finns i Ny -och ombyggnadslistan 2023 och alla moment är beräknade efter en 8 timmars dag och inför man en 6 timmars dag så blir det mindre betalt om nu inte arbetarna huks fluks blir 20-25% effektivare vilket naturligtvis inte är troligt.F fribygg skrev:
Redigerat:
Det är väl inte nödvändigt att företaget tjänar mer om syftet är att korta arbetsveckan?Frerider skrev:
Exempel: Du blir ju inte lönsammare för att du är 40 timmar hos kunden och skruvar trall jämfört med om du klarar jobbet på 30 timmar och åker hem på torsdagen förutsatt att firman har gjort upp ett fastpris på altanen i förväg.
Om du blir klar på 30 timmar finns ju möjligheten att du åtar dej nått mer jobb på rakt ackord på fredagen i bland och på det viset tjänar bättre och drar in mer inkomster till firman och skatteintäkter till staten.
Men hur ska du hux flux göra jobben snabbare? Tidslistan har ju förhandlats fram efter en 8 timmars dag.F fribygg skrev:Det är väl inte nödvändigt att företaget tjänar mer om syftet är att korta arbetsveckan?
Exempel: Du blir ju inte lönsammare för att du är 40 timmar hos kunden och skruvar trall jämfört med om du klarar jobbet på 30 timmar och åker hem på torsdagen förutsatt att firman har gjort upp ett fastpris på altanen i förväg.
Om du blir klar på 30 timmar finns ju möjligheten att du åtar dej nått mer jobb på rakt ackord på fredagen i bland och på det viset tjänar bättre och drar in mer inkomster till firman och skatteintäkter till staten.
Alltså är det troligare att om man har dagens prislista och får kortare tid på sig för varje moment så innebär det mindre pengar för arbetaren..
Jag har jobbat på ackord inom bygg och efter dom listorna så jobbar dom flesta rätt nära max för att tjäna så mycket som möjligt men det olika villkor på olika jobbF fribygg skrev:OT: Det beror väl på, om man tillåts producera samma mängd på mindre tid kan ju inkomsten behållas och arbetstiden sjunka jämfört med 40timmarsveckan.
Exempel: i min ungdom planterade jag skog på rakt ackord, jag fick om jag så ville sätta mina 1000plantor på 4 timmar istället för 8 om jag ville och kunde.