Frerider
D Dilato skrev:
Om vi definierar ackord till att vara
" prestationslön" så blir det klart att ju kortare tid företagaren lägger på ett visst jobb desto högre blir lönen ( eller intäkten).
Överbliven intäkt efter kostnader brukar inte kallas ackord utan Vinst.

Intäkter-utgifter= vinst inte ackord som vissa påstår.

Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Du pratar om något annat än accord där enhet mäts mot tid! Det var det diskussionen handlade om, men förstår att du har blandat ihop effektivitet och accord😉
Jag förstår faktiskt inte varför du ska diskutera ackord här, starta en separat tråd om det.

• Gilla
  • Wow
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Frerider
F fribygg skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför du ska diskutera ackord här, starta en separat tråd om det.
Kasta sten i glashus är inte så smart!😉

Frerider Frerider skrev:
Kasta sten i glashus är inte så smart!😉
Å det har du kommit på först nu.

Frerider
F fribygg skrev:
Å det har du kommit på först nu.
Nej svara dig då du tycker jag skriver OT det har du gjort innan mig i denna tråd, därav kastar du sten i glashus utan att ens själv förstå det även om jag påpekar!
M mats.3 skrev:
Det blir svårt för alla som jobbar på ackord m.m
Det var faktiskt inte jag som tog upp diskussionen utan det var du @fribygg som tjafsade emot @mats.3 enligt ovanstående citat😉
Så ger du dig eller ska du fortsatt tjafsa om vem som kastar sten i glashus?

Frerider Frerider skrev:
Överbliven intäkt efter kostnader brukar inte kallas ackord utan Vinst.
Nu sladdade du väl i diket, var har jag någonsin sagt det du skriver?

Ackord i min värld är att utföra ett visst arbete (en avtalad volym eller antal färdigställda enheter med en fast prislapp på det utförda) alltså prestationslön.

När det avtalade arbetet utförts är du färdig och kan lämna arbetsplatsen för dagen.

Detta kallas också beting, populärt bland sopgubbar som kan jobba effektivt och gå hem när dom är klara.

Stockholms sopgubbar har arbetat upp en höggradig effektivitet där framkomlighet är nyckeln. De kör som regel ut redan klockan 05.30 för att vara på plats vid första hämtstället klockan 06.00, då tömningen får påbörjas enligt Stockholm stads regler.

Det är miljöarbetarna själva som avgör i vilken ordning hämtställen och gator ska tas. Det som får styra är ofta just trafiksituationen.

Det är vanligt att sopgubbarna i Stockholm hoppar över raster och pauser. Flera beskriver effektiviteten som den stora drivkraften i jobbet. Att rationalisera ett i grunden inte särskilt stimulerande arbete så långt det går.

Att jobba smart och snabbt har gjort att en del sopgubbarna kunnat ta på sig fler hämtställen – vilket förstås resulterar i mer betalt, eftersom de har prestationsbaserad lön.

Bilden bland sopgubbarna är att en snabb, effektiv arbetsinsats också gynnar företagen, och inte minst stockholmarna. Det minimerar tiden då sopbilarna blir ett trafikhinder.

https://www.transportarbetaren.se/det-har-handlar-striden-om/

Frerider
D Dilato skrev:
Nu sladdade du väl i diket, var har jag någonsin sagt det du skriver?

Ackord i min värld är att utföra ett visst arbete (en avtalad volym eller antal färdigställda enheter med en fast prislapp på det utförda) alltså prestationslön.

När det avtalade arbetet utförts är du färdig och kan lämna arbetsplatsen för dagen.

Detta kallas också beting, populärt bland sopgubbar som kan jobba effektivt och gå hem när dom är klara.

Stockholms sopgubbar har arbetat upp en höggradig effektivitet där framkomlighet är nyckeln. De kör som regel ut redan klockan 05.30 för att vara på plats vid första hämtstället klockan 06.00, då tömningen får påbörjas enligt Stockholm stads regler.

Det är miljöarbetarna själva som avgör i vilken ordning hämtställen och gator ska tas. Det som får styra är ofta just trafiksituationen.

Det är vanligt att sopgubbarna i Stockholm hoppar över raster och pauser. Flera beskriver effektiviteten som den stora drivkraften i jobbet. Att rationalisera ett i grunden inte särskilt stimulerande arbete så långt det går.

Att jobba smart och snabbt har gjort att en del sopgubbarna kunnat ta på sig fler hämtställen – vilket förstås resulterar i mer betalt, eftersom de har prestationsbaserad lön.

Bilden bland sopgubbarna är att en snabb, effektiv arbetsinsats också gynnar företagen, och inte minst stockholmarna. Det minimerar tiden då sopbilarna blir ett trafikhinder.

[länk]
Fortfarande inte ett uns med egenföretagande och bygg att göra som @fribyggoch @Peter787 påstod.
Ni bara hittar på egna begrepp som inte används i byggbranschen så upp med fakta om du ska fortsatt diskutera annars svarar jag dig inte mer i denna frågan!

Redigerat:
Frerider Frerider skrev:
Fortfarande inte ett uns med egenföretagande och bygg att göra som @fribyggoch @Peter787
Men du menar att ackord bara finns för anställda inom området bygg?

Frerider
D Dilato skrev:
Men du menar att ackord bara finns för anställda inom området bygg?
Nej det har jag inte påstått utan jag citerade @fribygg som tolkade @mats.3 inlägg så det är det jag har diskuterat, nu drar du in något helt annat OT in i en redan OT diskussion som startades om accord på byggen.

Där i huvudsak @fribygg inte riktigt har förstått vad det är han diskuterar sedan dök Peter in senare som uppenbart inte hade läst vad diskussionen handlade om, och nu spinner du vidare på ytterligare spår utanför diskussionen😢

Redigerat:
Inte alls.
H Hans O L skrev:
Du glömde visst att tillägga att du inte kan räkna. Vattenfalls styrelse består av ordförande och 7 ledamöter. Byter man ut två så är det inte halva styrelsen.
@Hans O L
Ge dig. Du har fel och det vet du. Annars skulle du inte fjantat dig, som du gör.
H Hans O L skrev:
Du glömde också att tillägga att Tidöregeringen gjorde samma manöver för att få styrelsen att bli kärnkraftsvänlig igen.
Inte alls. Det var ett politiskt beslut. Inte ett affärsmässigt. Att du inte visste det, är helt ok. Ingen kan veta allt.
Att borgarna gjorde likadant är inget de döljer.

Jag glömde alltså ingenting annat än att jag mindes fel om antalet utbytta ledarmöter som krävdes för att rätt beslut skulle fattas.

Tala är silver. Tiga är guld.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.