19 284 läst ·
51 svar
19k läst
51 svar
Järnbalk i nock - inte limträ som var överenskommet
75 mm stenull/mineralull på och ner mot sidorna av stålbalken föreslog konstruktören, och kontrollansvarig tror det ska räcka. Någon annan jag talade med på Norisol tyckte man skulle klä in balken i lamellmatta med täta fogar, för att om det blir kondens kand det droppa från balken. Men som sagt kontrollansvarig, som ska vara kunnig, och även ha behörighet för avancerade konstruktioner och är lärare på Ark. högskolan säger det ska räcka...
taksprång på gavlarna? Alltså att taket går ut en del utanför fasaden?
Jag enligt fasadritningarna ska det vara så, men jag har inte sett någon ritning över just det.
Jag enligt fasadritningarna ska det vara så, men jag har inte sett någon ritning över just det.
Lite efter i Sverige? Som att stålbalkar skulle vara en ny uppfinning. Håller med om att det är att föredra i detta fallet men jag föredrar limträ 9ggr av 10!Fred76 skrev:Hejsan. Stål är den absolut bästa lösningen, den klarar längre spännvidd och den bygger inte lika mycket, limträ för motsvarande längd skulle bli extremt tjock och det ser inte klokt ut, vi är lite efter i Sverige och använder faktiskt fortfarande mycket limträ, trots stålets överlägsna egenskaper.
Någon nämnde brandegenskaperna, vilket inte är så stor skillnad som lobbyister försöker påskina, lägg 1-2 lager gips och det är lugnt.
Det är bara 300 mm takutsprång...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Och den tionde gången hittar du hemma hos mig. Vid utbyggnad så behövde man överbrygga en öppning på 6 meter, och valde trä. Men eftersom man inte ville ta för mycket takhöd så blev den för låg. Så mycket nedböjning att yttertaket svackar lite och man varit tvungen att klä in den igen för att man inte skall se nedhänget i taket.vectrex skrev:
Med stål så hade det inte varit minsta problem. Om man hade fått vara med när det gjordes...
Som jag ser det är ju fördelarna att balken är nättare, detta påverkar kanske inte ditt hus om du nu ska isolera så mycket att limträbalken ändå hade täckts. Brandegenskaperna är ju något sämre, men du slipper brandskyddsmålning eftersom huset räknas som egen cell (tror jag). Den största fördelen är ju dock att du slipper organiska material, som dessutom annars hade legat i kontakt med en stomme som kan bära enorma mängder fukt.
Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja blanda in organiska material om man bygger ett stenhus i övrigt.
Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja blanda in organiska material om man bygger ett stenhus i övrigt.
Ja balken var rejält kraftig... där den ligger nu är det svårt att komma åt och mäta den. Här kan man se bilder från idag när taket börjar komma på plats. Man kan också se isoleringen ovanför balken, 70 mm, för att bryta köldbryggan, och delar av luftspalten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag var ju orolig för att det skulle bli svårt för att fästa gipsskivorna på innertaket, men oron är nog obefogad. Det ser ut att lätt att göra tack vare takstolarnas konstruktion - man behöver över huvudtaget inte fästa något i själva stålbalken. Förutom takstolarna förstås, men de är ju redan på plats.
Gillar rymden!
Gillar rymden!
Redigerat:
Balken ser ut att kunna vara en HE 400 A eller B kanske.
Var nog ett bra val att skippa limträ iallafall!
Var nog ett bra val att skippa limträ iallafall!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag skulle gissa att en limträbalk hade behövt gå ned halvägs till fönstret.