19 719 läst ·
51 svar
20k läst
51 svar
Järnbalk i nock - inte limträ som var överenskommet
Jag tror de har rätt, det blir för stort och klumpigt, men det känns lite märkligt att de inte förstod detta när konstruktionsritningarna gjordes.
Att det inte finns limträbalkar som räcker till stämmer dock inte. Visst, det kanske inte finns så kallade lagerbalkar som duger, men limträ tillverkas även på beställning och det är dessutom vanligt. Titta bara på alla badhus, ishallar mm. som har limträbalkar i taken men spännvidder bortåt 50 meter.
Att det inte finns limträbalkar som räcker till stämmer dock inte. Visst, det kanske inte finns så kallade lagerbalkar som duger, men limträ tillverkas även på beställning och det är dessutom vanligt. Titta bara på alla badhus, ishallar mm. som har limträbalkar i taken men spännvidder bortåt 50 meter.
Konstruktören föreslog att de lägger 75 mm kondensisolering över och kring stålbalken för att bryta köldbryggan - se konstruktionsritning genom länken nedan.
https://drive.google.com/file/d/0B1EswJ7JeCrgeEVqVVhvdTdHbnBzRk5MYzdjTHZJVE1HSlpn/edit?usp=sharing
De ordnar med luftspalt ovanför balken, som då blir 25 mm istället. Min kontrollansvarig tror att detta, både kondensisoleringen och luftspalten kommer räcka.
Tycker ni att detta låter tillräckligt?
https://drive.google.com/file/d/0B1EswJ7JeCrgeEVqVVhvdTdHbnBzRk5MYzdjTHZJVE1HSlpn/edit?usp=sharing
De ordnar med luftspalt ovanför balken, som då blir 25 mm istället. Min kontrollansvarig tror att detta, både kondensisoleringen och luftspalten kommer räcka.
Tycker ni att detta låter tillräckligt?
Vad betyder "upplag" ? Hur många takstolar det är på den?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Ev problem:
Stålbalk kan få stor nedböjning, normalt mer än limträ, begär att få veta nedböjningen mot dim last, snö troligen.
Brand, Balken måste troligen klara minst R 30, vet ej hur detta löses, kanske 30 mm gips klarar det alt "brandgips"
Kondens, det kommer bildas kondens i luftspalten, hur väl är balken rostskyddsmålad?
Stålbalk kan få stor nedböjning, normalt mer än limträ, begär att få veta nedböjningen mot dim last, snö troligen.
Brand, Balken måste troligen klara minst R 30, vet ej hur detta löses, kanske 30 mm gips klarar det alt "brandgips"
Kondens, det kommer bildas kondens i luftspalten, hur väl är balken rostskyddsmålad?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om jag får gissa så skulle en limträbalk behöva vara mer än 70 cm hög, kanske mer än 1m. Men du måste väl ha fått se konstruktionen som gåt in till kommunen? Hur var balken angiven där?
Om jag förstår dig rätt, så är det bara två stödpunkter, vid vardera yttervägg.
Det finns inga bärande innerväggar.
Det finns inga bärande innerväggar.
inga bärande stolpar ska behövas, enligt konstruktionsritningarna (dock fanns det med i arkitektens ursprungliga ritningar)
Hejsan. Stål är den absolut bästa lösningen, den klarar längre spännvidd och den bygger inte lika mycket, limträ för motsvarande längd skulle bli extremt tjock och det ser inte klokt ut, vi är lite efter i Sverige och använder faktiskt fortfarande mycket limträ, trots stålets överlägsna egenskaper.
Någon nämnde brandegenskaperna, vilket inte är så stor skillnad som lobbyister försöker påskina, lägg 1-2 lager gips och det är lugnt.
Någon nämnde brandegenskaperna, vilket inte är så stor skillnad som lobbyister försöker påskina, lägg 1-2 lager gips och det är lugnt.