SEK HB 435 säger inre. Vi får hoppas att tillverkarna är överens där.

Illustration av en böjd installationskabel med angiven inre böjradie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boken säger också att för installationskablar med en diameter på under 8 mm försiktigt kan böjas ned till 2D vid avslutning. 8.1 mm ligger ju ganska nära så 3D bör man åtminstone kunna tillämpa, försiktigt...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mm, men det är ju viktigt att betona vid avslutning (precis som du gör). Då kan ledarna glida in i kröken (från änden) istället för att flyta får man förmoda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan inte minnas att jag någonsin sett en utanpåliggande spikad kabel gena i ett innerhörn enligt de där böjradierna. Ytterhörn vet jag att jag sett urkarvat. Måste ställa in ögonen på detta för att få en egen uppfattning om hur det ser ut vanligtvis. För går det att spika den snyggt borde det gå att få till det snyggt i en kanal.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Har själv kanallisten, fast bara till högtalarkabel på de sträckor som passerar hörn. De har ett innerhörnsstycke, främst för att slippa gera, men på köpet får man lite bättre radie. Kan det vara något? Å andra sidan tycker man att kanallistens egen support borde ha kommit med det förslaget..

sort_15.jpg
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar ju inte direkt mäta radierna när jag spikar kabel, men nog känns det som att jag ofta får till något i häraden 2-3cm radie på insida kabel.
Gäller alltså tunna installationskablar, EXLQ; EKRK upp till ca 12mm yd.

Och nog tycker jag det blir rätt OK visuellt. Kanske har jag aningens för snäv radie ibland då ...
 
Nu har jag sovit på saken. Kommer att måla klart listerna och sen klicka fast dem utan kablar inuti. Finns inte tid till mer veckan innan jul.

Jag förstår nu varför bara K-Rauta fortfarande säljer Kanallisten. Gapet mellan Kanallistens marknadsföring och vad en seriös återförsäljares kundtjänst orkar ta emot från kunder är för stort.

Kabelkanalen kunde ju skriva i sin marknadsföring:

"observera att du måste kapa ett rejält hål i alla innerhörn för elkabelns säkra böjning. Sen kommer du att ha ett helvete att klicka dit listerna samtidigt som du håller fast kabeln med din tredje arm, eftersom kabeln inte går att få in i hörnhålet efter att listerna klickats dit. I alla fall om du fortfarande så långt inte vill tok-bryta kabeln i 95-grader och hugga ner den i lisetns skåra med hammare och huggmeljsel. Är du fortfarande nöjd med vår produkt efter det kan du väl skicka ett positivt mail till oss, det vore första gången"

Tack för all input här på forumet, jag kommer att fortsätta följa tråden för att se och lära mer. Kommer jag på nåt bra så återkommer jag med det.

Mvh Anders
 
Redigerat:
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
SEK HB 435 säger inre. Vi får hoppas att tillverkarna är överens där.
Vilket är helt i linje med fysikens lagar. Tittar man på den termiska resistansens och strömtätheten i ett tvärsnitt av en cylindrisk ledare så går det fler elektroner per tidsenhet innerst i böjen än det gör i ytterkanten. Resultatet blir mer värmeutveckling på den sidan. Jämför med en rak kabel där den termiska resistansen är uniform. En böjd kabel brinner alltså av inifrån och ut, och tål en lägre ström än vad en rak kabel gör.
 
O Steamboy skrev:
Tittar man på den termiska resistansens och strömtätheten i ett tvärsnitt av en cylindrisk ledare så går det fler elektroner per tidsenhet innerst i böjen än det gör i ytterkanten.
Vilken julsaga!
 
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken julsaga!
Vad menar du med det?
 
Du får förklara mer exakt vilken geometri du avser. Tänker du på skin-effekten och proximity-effekten?
 
E En man som heter Ante skrev:
Nu har jag sovit på saken. Kommer att måla klart listerna och sen klicka fast dem utan kablar inuti. Finns inte tid till mer veckan innan jul.

Jag förstår nu varför bara K-Rauta fortfarande säljer Kanallisten. Gapet mellan Kanallistens marknadsföring och vad en seriös återförsäljares kundtjänst orkar ta emot från kunder är för stort.

Kabelkanalen kunde ju skriva i sin marknadsföring:

"observera att du måste kapa ett rejält hål i alla innerhörn för elkabelns säkra böjning. Sen kommer du att ha ett helvete att klicka dit listerna samtidigt som du håller fast kabeln med din tredje arm, eftersom kabeln inte går att få in i hörnhålet efter att listerna klickats dit. I alla fall om du fortfarande så långt inte vill tok-bryta kabeln i 95-grader och hugga ner den i lisetns skåra med hammare och huggmeljsel. Är du fortfarande nöjd med vår produkt efter det kan du väl skicka ett positivt mail till oss, det vore första gången"

Tack för all input här på forumet, jag kommer att fortsätta följa tråden för att se och lära mer. Kommer jag på nåt bra så återkommer jag med det.

Mvh Anders
Förstår inte varför du är så negativ mot tillverkaren, problemet är ju mest ditt eget som inte tar hänsyn till vad som går i givet utrymme i hörnet utan extra tillsatsdelar. Som sagt där får man gå på den plats en fackmässigt utanpåliggande förlagd tar om man nu inte tex tar ett borr, stämjärn etc och rymmer upp lite. Nu behöver det i praktiken inte överdrivas för att nå de radier som nämns i HB men knäcken Biggie visade tidigare är fel åt andra hållet. Risken för kallflytning är mindre när det inte ligger spänt mot hårda vassa kanter och som här mest är inre påverkan och deformation av kabeln i sig själv men givetvis inget att bortse från även här.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får förklara mer exakt vilken geometri du avser. Tänker du på skin-effekten och proximity-effekten?
Jag menar exakt det jag skrivit. Ledarens fysiska geometri, det vill säga en cylinder, antingen rak eller böjd. Den "effekt" jag tänker på helt vanlig termisk resistivitet och strömtäthet.
 
Det är knappast strömmen just i kurvan som är problem. Problemet är att en deformerad kabel dels får skador på isolationen, dels får deformation av kopparledaren så att tvärsnittet minskar, eller att tråden tom går av. Det ger värme.
 
O
Jag har inte på något sätt försökt hävda att det är problemet här. Jag har som kuriosa nämnt enkla fysikaliska fakta som alla civilingenjörsstudenter får lära sig på fjärde föreläsningen i grundläggande elektromagnetism. Praktiskt relevans har det framför allt i utveckling av komponenter för kraftelektronik och distribution, men fysikens lagar gäller även i helt vanlig kuloledning även om det inte är lika relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.