13 822 läst ·
74 svar
14k läst
74 svar
Installationskabel som klarar böjning i innerhörn
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Sen är det väl ingen som påstått att alla de kanallister som finns primärt är tänkt att användas i bostäder med dess krav på utseende och installation heller. Känns ju mer som det är tänkt för offentliga miljöer där man har annan slags kanalisation och man aldrig behöver dra på det viset som ts menar.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Jag tror du blandar ihop en massa saker.O Steamboy skrev:
I en rak cylindrisk ledare går växelströmmen med en densitet som är större nära ytan av ledaren än i centrum. Detta kallas för skineffekt. Den ändrar sig inte om du böjer ledaren. Varför ska strömmen gå mer i innerkanten?
Den termiska resistiviteten på koppar är väldigt liten och samma oavssett var i ledaren du befinner dig. Den termiska resitiviteten på plastisoleringen ändrar sig inte heller genom böjningen.
GK100 skrev:
Förstår inte varför du är så negativ mot tillverkaren, problemet är ju mest ditt eget som inte tar hänsyn till vad som går i givet utrymme i hörnet utan extra tillsatsdelar. Som sagt där får man gå på den plats en fackmässigt utanpåliggande förlagd tar om man nu inte tex tar ett borr, stämjärn etc och rymmer upp lite. Nu behöver det i praktiken inte överdrivas för att nå de radier som nämns i HB men knäcken Biggie visade tidigare är fel åt andra hållet. Risken för kallflytning är mindre när det inte ligger spänt mot hårda vassa kanter och som här mest är inre påverkan och deformation av kabeln i sig själv men givetvis inget att bortse från även här.
Visst kan man sitta nu och tycka att jag borde fattat att Kanallisten inte löser alla problem. Men när man är trött och håller på med flera renoveringar samtidigt och hittar detta:
"Listen består av en underdel och ett lock som du enkelt lyfter på och lägger ner de sladdar och kablar du vill bli av med. På med locket igen. Klart."
Då slår man ju till direkt och lägger tankemöda på att lösa andra problem istället. Och så spacklar man och målar klart att och lägger in golvet. Sen när jag skulle "Listen består av en underdel och ett lock som du enkelt lyfter på och lägger ner de sladdar och kablar du vill bli av med. På med locket igen. Klart." så blev det alltså inte riktigt så.
Klart som fan man blir negativ.
Fel. Kolla på deras hemsida. De har en avdelning som heter "inspiration" och består av HEMMABIO, KONTOR och VARDAGSRUMS Stefan1972 skrev:Sen är det väl ingen som påstått att alla de kanallister som finns primärt är tänkt att användas i bostäder med dess krav på utseende och installation heller. Känns ju mer som det är tänkt för offentliga miljöer där man har annan slags kanalisation och man aldrig behöver dra på det viset som ts menar.
Tjena Dan, jag har dessa. Men de ger inte mycket hjälp. Tack iaf. Mvh AndersD dan-lind skrev:Har själv kanallisten, fast bara till högtalarkabel på de sträckor som passerar hörn. De har ett innerhörnsstycke, främst för att slippa gera, men på köpet får man lite bättre radie. Kan det vara något? Å andra sidan tycker man att kanallistens egen support borde ha kommit med det förslaget..
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Till TS försvar skall sägas att Kanallisten hävdar att deras produkt passar utmärkt till fast installation, både i text och de bilder som finns på hemsidan.S Stefan1972 skrev:
http://kanallisten.se/information/elsakerhet/
Själv har jag kombinerat listen med Schneiders sockeluttag men som tur är bara på raka sträckor, blev aldrig att jag behövde ta mig förbi hörn annat än med högtalarkabel.
Och listen fungerar utmärkt till fast installation, MEN den har sina begränsningar i användning precis som all annan installationsmaterial. Man kan inte köpa en "grej" och tro att allt ska lösa sig. Hade TS följt tillverkarens råd (med hänvisningen till elsäkerhetsverket) skulle troligen den behörige installatören avrått eller i alla fall påpekat ev svårigheter.
Så man skall läsa igenom elsäkerhetsverkets hemsida om kabelböjningsradier och sedan leta efter kabelleverantörer med minsta böjradie för att förstå att produkten inte fungerar som marknadsfört förutom längs raka väggar, innan man ev. köper en produkt från Kanallisten?? Har du lön därifrån eller??? Produkten har ETT jävla användningsområde och det är att dölja kablar.E elmont skrev:Och listen fungerar utmärkt till fast installation, MEN den har sina begränsningar i användning precis som all annan installationsmaterial. Man kan inte köpa en "grej" och tro att allt ska lösa sig. Hade TS följt tillverkarens råd (med hänvisningen till elsäkerhetsverket) skulle troligen den behörige installatören avrått eller i alla fall påpekat ev svårigheter.
Det är helt uppenbart att de vill mörka nackdelen med produkten genom att försöka friskriva sig därifrån med en präktig hänvisning till elsäkerhetsverket. Och du kliver rakt i fällan.
Det är en stor och uppenbar begränsning av produktens användning. Då kan de gott tala om att det inte finns en enda kabel på marknaden som klarar deras listers innerradie. Helt normal förväntan på sund marknadsföring.
Det enda jag säger är att Kanallisten mörkar uppenbara nackdelar med sin produkt i marknadsföringen.
Så kan man inte säga. Det vore iofs bra om kanallisten talade om att man måste jacka ur hörn eller använda speciella hörnstycken men att hålla reda på alla förekommande installationskablar är inte deras jobb. Det är ett jobb för elektrikern som ska installera kablarna. Jag är liberal med hempul men aldrig med kunskap. Man ska veta vad man gör och i det ingår att kolla minsta böjradie för kabeln man tänker installera. Du kan inte skylla ifrån dig på att "det borde vara så" eller liknande (vilket jag uppfattar är din approach här). Hade du tagit in en elektriker så hade hen kunnat berätta för dig att det blir problem, precis som elmont skriver.
jag försöker inte skylla ifrån mig, var har du fått det ifrån? Är du Volkswagenägare eller?tommib skrev:
Så kan man inte säga. Det vore iofs bra om kanallisten talade om att man måste jacka ur hörn eller använda speciella hörnstycken men att hålla reda på alla förekommande installationskablar är inte deras jobb. Det är ett jobb för elektrikern som ska installera kablarna. Jag är liberal med hempul men aldrig med kunskap. Man ska veta vad man gör och i det ingår att kolla minsta böjradie för kabeln man tänker installera. Du kan inte skylla ifrån dig på att "det borde vara så" eller liknande (vilket jag uppfattar är din approach här). Hade du tagit in en elektriker så hade hen kunnat berätta för dig att det blir problem, precis som elmont skriver.
I vilket skede skulle jag anlita en elektriker? Innan jag köper Kanallister? Hur meningsfullt skulle en elektriker tycka det var att svara på frågor från en potentiell kund som vill ha några meter kabel indraget? Eller du menar förstås att jag skulle köpa allt material först. Sedan anlita en elektriker som kommer hem, så han kan säga att det här går inte du får såga i hörnen så kommer jag tillbaka en annan vecka men du får betala dubbla framkörningar.
Kanallisten har exempel på framgångsrika installationer på sin hemsida. Deras säljare svarade på mitt mail att det kan hända att jag måste göra åverkan på väggar om jag skall använda deras produkt. Det är klart som fan att tillverkaren vet om att det inte finns en enda kabel som går att böja runt deras innerhörn.
Som konsument (ja det går att köpa Kanallister som konsument och det är OK att installera dem som konsument) förväntar jag mig att det är som de säger i sin marknadsföring:
"Listen består av en underdel och ett lock som du enkelt lyfter på och lägger ner de sladdar och kablar du vill bli av med. På med locket igen. Klart."
Så bara att skruva upp listerna, lägga ner kabeln och ringa en elektriker som plintar kabeln i båda ändar.
Är det någon som försöker skylla ifrån sig så är det Kanallisten och sådana som av någon anledning försöker försvara dem.
Jag vågar påstå att jag får lägga i kabeln. Möjligen måste jag anlita en elektriker för att lägga på locket. Känns det bättre nu?useless skrev:
Nu släpper jag den här tråden. Bra feedback i början men nu har tomtarna vaknat och jag bjuder inte på gröt. Ajö.