I tvära böjar är det i första hand kallflytningen som kan bli problem, dvs koppartrådarna kommer med tiden att röra sig genom plasten. När man har så "små" lister brukar man använda speciella hörnstycken som "genar" lite och ger plats för kabeln
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E En man som heter Ante skrev:
Nu är det innerhörn det gäller så då blir det kanske knepigare. Om man inte vill ta till motorsågen som nån sa..svärdets radie rakt in i väggen....men det är för lång gånget i renoveringen för att jag skall vilja ta till det.
Det här låter som den givna lösningen, vad är det du tycker är avskräckande med den? Behöver ju inte köra med stora motorsågen. Bara ett spår på typ 5 cm åt varje håll från hörnet och med 15 mm djup gör underverk för böjradien. Multiverktyg och stämjärn om du vill ta det lite mer försiktigt.
 
E elmont skrev:
I tvära böjar är det i första hand kallflytningen som kan bli problem, dvs koppartrådarna kommer med tiden att röra sig genom plasten. När man har så "små" lister brukar man använda speciella hörnstycken som "genar" lite och ger plats för kabeln
Om det finns hörnstycke eller ej beröras det är för kabelkanal Schneider Optiline finns det alla varianter av
De billigare kabelkanalerna har i många fall inte dessa
 
Vet inte vad Schneider är för kanal.. men Kabelkanalen från Bolist är allt annat än billig. Gick på 1500 spänn till 12kvm sovrum. Måste natta avkommorna nu...
 
Mikael_L
Biggie Biggie skrev:
och det är ju aldrig fel att fel att följa tillverkarens rekommendationer även om det är just rekommendationer som säkerligen har lite marginaler,
App app app.
Det är inte "rekommendationer", det är anvisningar, som faktiskt ska följas.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Nu har småttingarna somnat.
1) det finns fan inget material att ta av i hörnen på Kanallisterna som möts i 90-gradershörnet. 5mm MDF.

2) fick svar av säljaren på Kanallisten på min fråga vad för installationskabel som skall användas i innerhörn:
"Hej Anders. Det får en Elektriker svara på. Och ibland får man ta ut lite material i väggen." I princip har han väl rätt men jag vet inte om jag är nöjd med produkten. Enligt hemsidan är det bara klick klick livet är lätt och glöm allt håltagande i väggar.

Vete fan om det är så enkelt att ta ut material i väggen. Ok, hårt är det väl inte. Tror det är dubbelgips PLUS 6mm repgips som jag slängde upp på 90-talsstrukturtapeten. Hade det varit ett ytterhörn så hade det varit pissenkelt ju. Men skall man ha 4-5 ggr dia i böjradie (eller var det mer?): 5x10=50mm. In i ett innerhörn alltså. Det blir ju ett mindre gruvprojekt och måste börja en bra bit från hörnet på båda sidor. Satan vad det lär damma. Å stå på knä med svetten rinnade och gipsdammet sprida sig igen nu när man är klar med all spackling och lagt på tredje kulören (sant!) innan gumman blev nöjd. Jävla Kanallisten. Borde ha fattat bättre men man orkar inte ibland. Jobba 100% ta hand om två småbarn och renovera radhuset samtidigt. Vette fan. Har redan grundmålat listerna men kanske åker till K-Rauta och bråkar om att lämna tillbaka dem. Får sova lite på detta....
 
tommib
Om det är dubbelgips i hörnet skulle jag jacka ur det med en Fein eller liknande. Visst, lite damm blir det men sätt på utsuget och en redig dammsugare så blir det inte så farligt.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
E En man som heter Ante skrev:
Nu har småttingarna somnat.
1) det finns fan inget material att ta av i hörnen på Kanallisterna som möts i 90-gradershörnet. 5mm MDF.

2) fick svar av säljaren på Kanallisten på min fråga vad för installationskabel som skall användas i innerhörn:
"Hej Anders. Det får en Elektriker svara på. Och ibland får man ta ut lite material i väggen." I princip har han väl rätt men jag vet inte om jag är nöjd med produkten. Enligt hemsidan är det bara klick klick livet är lätt och glöm allt håltagande i väggar.

Vete fan om det är så enkelt att ta ut material i väggen. Ok, hårt är det väl inte. Tror det är dubbelgips PLUS 6mm repgips som jag slängde upp på 90-talsstrukturtapeten. Hade det varit ett ytterhörn så hade det varit pissenkelt ju. Men skall man ha 4-5 ggr dia i böjradie (eller var det mer?): 5x10=50mm. In i ett innerhörn alltså. Det blir ju ett mindre gruvprojekt och måste börja en bra bit från hörnet på båda sidor. Satan vad det lär damma. Å stå på knä med svetten rinnade och gipsdammet sprida sig igen nu när man är klar med all spackling och lagt på tredje kulören (sant!) innan gumman blev nöjd. Jävla Kanallisten. Borde ha fattat bättre men man orkar inte ibland. Jobba 100% ta hand om två småbarn och renovera radhuset samtidigt. Vette fan. Har redan grundmålat listerna men kanske åker till K-Rauta och bråkar om att lämna tillbaka dem. Får sova lite på detta....
Fråga till expertisen: kan man lägga FK eller RK i kanalen?
 
Jag skulle helt enkelt ta ett stämjärn (bred skruvmejsel duger säkert också) och gröpa ur gipsen. Klart snabbare än att sanera rummet på damm. Eller har jag missat något eller är jag bara gammalmodig?

Hur skulle det bli om du gerade av en bit av listen och tillverkade dig en 45 graders snutt i hörnet?
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nej. En av poängerna med kanallisten är verktygslös montering.
(som svar till Thomas_Blekinge då, Pen hann mellan med en annan kommentar...)
 
Själv är jag allergisk mot plastlister i bostäder.
På kontor kan man leva med plastkanal. Och är det flera kablar sparar man installationstid.
I en bostad skulle jag personligen spika kulo istället.

Klamra och förlägga kabeln, dutta försiktigt med lite latexfog och därefter måla in i väggkulören. Vid tapet målar man in den i sockelfärgen. Resultatet målat och klart är att kabeln knappt går att urskilja.

Alternativet är som föreslaget tidigare i tråden av flera att feina i innerhörnen eller ta ett stämjärn och göra samma sak. Ta fram dammsugaren från början så tar det inte många minuter per hörn.

Glöm alla tankar på fq/fk för det är en riktigt dålig idé oavsett men särskilt med småttingar i familjen. Varför man inte ska bocka en installationskabel är redan utrett.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
verktygslös montering
Och vad betyder det?
 
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad betyder det?
Det betyder att listen inte är ok att använda för FK eftersom den inte uppfyller rekvisitet att det ska krävas verktyg för att öppna den.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Nexas exq easy har böjradie på 3xD och 8,1mm tjock. Det är ändå gode jävla snäv böj.

Använder du kabelkanalens innerdörr eller ger dom ändå inte nå mer plats?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
J JLov skrev:
Nexas exq easy har böjradie på 3xD och 8,1mm tjock. Det är ändå gode jävla snäv böj.
En sak kan man ju undra över, var på kabelböjen räknas böjradien?
Mitt på kabeln, på kanten utav kabeln på insidan utav böjen eller på kanten på utsidan av den böjda kabeln.
Det första alternativet skulle jag tro, men vet inte ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.