M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Hejsan.
Jag förstår nog inte riktigt…
Syns eller inte syns, monterade eller inte…?

Jag hade iaf inte lagt någon energi på det och lagt kostnaden som ett avdrag i deklarationen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mattoys skrev:
plisségardinerna satt alltså inte uppe vid visningen.
Fanns plisségardinerna med på mäklarens bilder?

Vad menar du utan ingrepp, gardinerna sitter rimligtvis skruvade eller liknande?

Kan ni återanvända dem i er nya bostad?
Vad handlar det om för värde på dem?
Jag betalade 23k för mina men det beror ju på hur många det är mm
Jag lät mina följa med i priset

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om saker som vanligtvis ingår i ett fastighetsköp inte ska ingå så som tvättmaskin eller andra fasta tillbehör så skulle jag skriftligen upplyst om detta i objektsbeskrivningen. I detta fall hade jag som säljare upplyst om detta i frågelistan men då ska man också få råd om detta av mäklaren.

Att upplysa vid kontrakt är ju lite sent då ska köparen precis skriva på, tycker man mäklaren gjort ett misstag skulle jag reklamera till FRN och kräva ekonomisk kompensation se vad de säger eller försöka innan komma överens om nedsättning av provision eller liknande på någon del.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
19 000 kr? Det låter helt orimligt. Är det uppsatta av en hantverkare som tog med en lärling, två servicebilar samt handlade på Ahlsell?

Vi har liknande för en tusenlapp som vi satte upp själva.
Jag har en bil för 300 000 kr grannen en för 1,5 miljoner, kvalité märke kostar.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Vi hade också samma problem när vi sålde vår lägenhet tyvärr men gällande en låg garderob. Den såg förvisso inbyggd ut men var lös. Vi hade informerat vår säljare på samma sätt som er: den ingår inte i köpet men det går att lösa.
Vid vårt första möte med köparen fick de informationen. Men när vi skrev kontrakt så var köparen inte alls sugen på att betala för den utan den skulle ingå i köpet. Då säger mäklaren att de hade råkat rita in den i ritningen och då skulle den ingå i köpet.
Vi orkade inte ta fighten utan var glada över försäljningen.

Förstår din situation men har tyvärr ingen bra lösning!

M Moke1 skrev:
Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Min erfarenhet är att så fort kontraktet är påskrivet går mäklaren upp i rök och är inte behjälplig alls om några komplikationer skulle uppstå. De hänvisar till att mäklaren bara mäklar ihop affären, de har inget ansvar att hjälpa vid tvister. Vilket jag tror är korrekt.

Att en del inte har koll på att plisségardiner kan kosta 19 papp är bara okunskap, våra kostade betydligt mer och det var färre fönster.

Angående vad som ingår och inte, så som jag förstått det så att det som ingår måste stå med i prospektet. Står det inte där, ingår det inte. Med undantag för sånt som står i lagen att det ingår förstås. Syns det på bild står det i princip med, förutom då uppenbart lös egendom som soffor, tvapparater osv. Lusläs prospektet och kolla noga på bilderna. Ofta listar man upp grejer i bildtexten, står det något i stil med "fantastiskt ljusinsläpp, fönster med plisségardiner för solskydd varma dagar" eller något i den stilen? Eller nämns det inte alls?

Vad som syntes på visningen är muntliga uppgifter, det är inte ovanligt att man byter ut blommor eller ändrar möblemanget på visning jämfört med bilder. Prospektet gäller, det är det man signerar varje sida av sedan just för att markera att man godkänner det som står på den sidan.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det är svårt att hänga med. Om köparna inte sett dem eller att inget om dem står i prospektet så kan de ju inte veta om dem och därmed inget problem. Men för att det ska vara möjligt måste du ju ha demonterat dem innan bilder/visning och då är de idag alltså lösa och varit det under hela försäljningsprocessen?
L lbgu skrev:
Om dom inte syntes på visningen/bilderna så var de rimligtvis borttagna. Om du tagit bort dem så förstår jag inte varför du nämnt dem för köparen. Köparen kan ju rimligen inte vetat att dom funnits. Någonting stämmer inte känns det som.
Ännu en tråd som till slut blir lite nöjesläsning. Man kan ju tro att en del skapar en virrig tråd för skojs skull för att få igång lite diskussioner.

Köper du ett nytt exakt likadant hus och tänker ta med dig gardinerna?

Jag hade en liknande situation för många år sedan. Jag sålde ett hus pga för mig en oväntad separation. 3 veckor innan hade vi köpt en dyr diskmaskin. Huset i sig var rätt billigt. Så i objektbeskrivingen stod det diskmaskinen inte ingick men kunde köpas. Det satt även en tydlig lapp om detta på diskmaskinen.
I de fall jag har sålt bostäder har jag alltid fått korrläsa objektbeskrivningen innan den trycks. Annons på webben har jag också fått se innan publicering . Fick inte du det?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om dom inte syntes på visningen/bilderna så var de rimligtvis borttagna. Om du tagit bort dem så förstår jag inte varför du nämnt dem för köparen. Köparen kan ju rimligen inte vetat att dom funnits. Någonting stämmer inte känns det som.
Spelar ingen roll om de syns på bilder eller visning. Vanliga gardiner och gardinstänger är också fastskruvade och de tas inte ned inför visning. Ingen kräver att de ingår. Och vanliga gardiner kan också vara måttanpassade. Tavlor är också infästa. Ska tex en Rembrandt ingå i husköpet om en sådan sitter uppe under visning?

Det hela är en bisarr fråga och antyder att köparna är rättshaverister. Låt mäklaren lösa problemet.

Consensus Consensus skrev:
Spelar ingen roll om de syns på bilder eller visning. Vanliga gardiner och gardinstänger är också fastskruvade och de tas inte ned inför visning. Ingen kräver att de ingår. Och vanliga gardiner kan också vara måttanpassade. Tavlor är också infästa. Ska tex en Rembrandt ingå i husköpet om en sådan sitter uppe under visning?

Det hela är en bisarr fråga och antyder att köparna är rättshaverister. Låt mäklaren lösa problemet.
problemet är att plissegardiner är likställda med persienner inte gardiner.

Citat
"Att skilja på är exempelvis om persiennerna är i innerglaset eller om de lätt är monterade utanpå fönstret. Vanligtvis brukar dock persienner räknas som byggnadstillbehör, och tillhör därmed fastigheten."
https://www.familjensjurist.se/frag...et/persienner-vid-overlatelse-av-bostadsratt/

• Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej,
Tacksam för alla svar!
Enligt min mening bör mäklaren göra ett avdrag på sitt arvode, förslagsvis 19 000 kr. Med tanke på att det rör sig om begagnade gardiner som ni sannolikt inte kommer att kunna använda igen på grund av platsanpassningen, framstår ett arvodesavdrag som en mer rimlig lösning som ni kan komma överens om. På så sätt slipper ni dessutom ta ner gardinerna samt spackla och måla om hela fönsterramen, eftersom de oftast sitter monterade med dubbelhäftande tejp.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tycker detta är ganska solklart! Om plisségardinerna satt monterade vid visning och bildtagning ingår de självklart i köpet, precis som många redan nämnt. Om köparen inte har fått ngn info om att de inte ska ingå i köpet då är det inte köparens problem. Dispyten får lösas mellan säljare och mäklare.
/F.d. Skattmasen

• Gilla
Hajjen och 18 till
  • Laddar…
Suvi5700
T torn skrev:
Tycker detta är ganska solklart! Om plisségardinerna satt monterade vid visning och bildtagning ingår de självklart i köpet, precis som många redan nämnt. Om köparen inte har fått ngn info om att de inte ska ingå i köpet då är det inte köparens problem. Dispyten får lösas mellan säljare och mäklare.
/F.d. Skattmasen
Bästa svaret

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Consensus Consensus skrev:

Just därför gardinstång eller minst fästena ingår i köp då det är fast monterad utrustning. Fast monterad utrustning samt hustillbehör ingår i köp om inget annat avtalas. Finns gott om rättspraxis att luta sig mot tillgängligt på webben för att se vad rätten klassar under dessa kategorier.

I detta fall så är det "solklart" såvida solskyddet inte är bortförhandlat I köpeskontraktet.

Jag tog med mig robotklipparen från förra huset, då denna, något förvånande, inte hamnar inom nämnda kategorier (vilket däremot begränsningskabeln gör), med facit i hand kan jag tycka det var ändå dumsnålt. Som någon annan sa, att man känner att det var dyrt att införskaffa, men vad är chansen att det faktiskt passar bra på nästa boende?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag hade iskallt antagit att måttanpassade plissegardiner ingår på samma sätt som en hatthylla. Men gardinstänger och gardiner ingår inte, däremot bör man lämna fästena vilket de inte gjorde hos oss så många fula hål.
Det är väl inte givet att en hatthylla ingår i ett köp? Kanske mer i en hyresrätt. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en kvarlämnad hatthylla ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.