54 216 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Jag har heller aldrig sett rullgardiner på en skena
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Ja. Visst. Men fästet säljs som en del av rullgardinen. Dvs dom säljer inte fästena separat annat än möjligen som reservdel.A adron skrev:
Dvs fästet anses vara en del av rullgardinen.
Tar du med dig rullgardingen och lämnar fästena så blir rullgardinen värdelös eftersom du då saknar fästen och den som senare flyttar in har fästen dom inte kan använda om dom inte köper nya rullgardiner av samma fabrikat men då får dom ju ändå med fästen.
Och du måste köpa nya rullgardiner för att få med fästena vilket innebär att du då har lösa rullgardiner som du inte har någon användning av.
Hej på er alla,
Jag vill meddela att det har löst sig med plisségardiner, det har varit många inblandade med olika idéer och tankar. Det har inte varit mening att skriva och tolka på egen hand utan jag letade efter juridisk svar.
Men, men, svar jag hade fåt från mäklarsamfundet är: det finns ingen rättspraxis för just plisségardiner och lär inte komma någon heller då det helt enkelt inte är värt att driva det rättsligt. Vilken innebär att dem ingår inte!!! och räknas som gardiner helt enkelt. Dvs jag kan sälja eller ta med mig punkt slut!
Nu avslutar vi denna fråga, men ni har fått svar om ni råkar ut för samma grej.
All gott,
Jag vill meddela att det har löst sig med plisségardiner, det har varit många inblandade med olika idéer och tankar. Det har inte varit mening att skriva och tolka på egen hand utan jag letade efter juridisk svar.
Men, men, svar jag hade fåt från mäklarsamfundet är: det finns ingen rättspraxis för just plisségardiner och lär inte komma någon heller då det helt enkelt inte är värt att driva det rättsligt. Vilken innebär att dem ingår inte!!! och räknas som gardiner helt enkelt. Dvs jag kan sälja eller ta med mig punkt slut!
All gott,
Tack för återkoppling!M Moke1 skrev:Hej på er alla,
All gott,
Hej!M Moke1 skrev:Hej på er alla,
All gott,
Det är tydlig att der var många åsikter och att det är minst sagt otydligt vad som egentligen gäller eller vad som är praxis.. Jag tycker att mäklaren borde ha varit väldigt mer tydlig, just för att du informerade ju i förväg vad du förväntade dig. Hen kunde också informera dig för risken om misförstånd eller skriva in en tydlig regel om det i säljdocumentation. Just för att praxisen och förväntningar är så olika. Diskussionen här på forum visar ju också på det.
Nur har du dragit en tydlig linje vilket är bra och du har helt rätt att hålla i en linje som du känner för.
Om köparen blir besviken, då kan du klargöra till köparen att DU hade informerad mäklaren.
Personligen hoppas att detta leder till att köparen kanske känner sig ändå motiverad för att köpa loss dem för en rimlig summa. Där kan du ändå funderar över vad du tycker är värd det?
Tack för återkoppling.
Och för er som alldrig har sett att det går att sätta rullgardiner på vanliga väggfästen typ https://www.kirsch.se/produkter/vaggbeslag-15-cm/
så köp till denna bricka https://www.kirsch.se/produkter/bricka/
och använd hålet i mitten på väggfästet för rullgardningen som oftast ser ut som denna bild.
Och för er som alldrig har sett att det går att sätta rullgardiner på vanliga väggfästen typ https://www.kirsch.se/produkter/vaggbeslag-15-cm/
så köp till denna bricka https://www.kirsch.se/produkter/bricka/
och använd hålet i mitten på väggfästet för rullgardningen som oftast ser ut som denna bild.
Just precis så. Ofta sitter skenan på plats i hyreslägenheter men i bostadsrätt får man kosta på den själv.snuttjulle skrev: