pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är det normala. Men det är ju inte särskilt vanligt att man slår på boost på fyra plattor samtidigt.
Aldrig behövt... och inte ofta man kör boost enbart vattenuppkok.
Övrigt värmer man på lite lägre effekt.
Nä, ser inga problem.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fairlane
F flamuren skrev:
Men om informationen man läser sig till inte stämmer. Hur ska jag då kunna välja en äkta 3fas?

T.ex. dessa: [länk]
På den står det totala effekt 7,9kW, dvs ingen trefas
F flamuren skrev:
[länk]
På den står det istället "Total effekt (watt) AC 230V/400V" = goddag yxskaft

Utgå ifrån att Elgiganten inte har en aning.
De påstår ju enligt ovan också att det inte finns några induktionsspisar med 3-fas, vilket inte är korrekt, Electrolux har (om de är bra eller inte har jag ingen aning om, men de existerar). Leta efter en spis med >10kW
F flamuren skrev:
Det är ju helt omöjligt att veta tills jag se kopplingen på spisen hemma hos mig?
Inte omöjligt, bara mer detektivarbete eftersom informationen är usel många gånger.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du får skriva till dem och fråga. Eller så får du leta reda på manualerna och kolla i dem.
Lätt att missa i forumsvaren. Men jag gjorde det.

Dom svarade såhär: "Spisar med induktionshäll kommer aldrig som 3fas men på baksidan av spisen ser ni koplingschemat och de går altså att koppla om". Enligt Elgiganten har dom inga 3fas.

Och förtydligande. Jag läste tekniska specen på Boschen och där står det att den kan kopplas 3fas. Det står inget om att den dock endast nyttjar 2 faser. Så det går inte att förstå tills man ser kopplingsbrickan där en av faserna inte haren kabel.

Over and out 🫡

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
tommib
Det man får titta efter är totaleffekten, som ska vara 11 kW eller väldigt nära. Allt annat är tyvärr helt otillförlitligt och säljarna är normalt helt meningslösa att fråga.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite märkligt att alla BSH's normalstora spishällar går på två faser? Rimligen borde det vara billigare att använda hällar från samma tillverkningslina när de bygger en komplett spis?

Vad skulle hända om jag behöll bryggan mellan fas 2 och 3 i spisen, och kopplade in fas 2 och 3 till min elcentral från uttaget. Spisen tar ju ändå bara den effekt den vill, men då balanserar det ju på 2 faser istället för 1.

Eller blir det fel enligt någon "el-lag" (ohms lag osv)? 😅

F flamuren skrev:
Vad skulle hända om jag behöll bryggan mellan fas 2 och 3 i spisen, och kopplade in fas 2 och 3 till min elcentral från uttaget. Spisen tar ju ändå bara den effekt den vill, men då balanserar det ju på 2 faser istället för 1.

Eller blir det fel enligt någon "el-lag" (ohms lag osv)? 😅
Det blir kortslutning och minst ett par säkringar går...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir kortslutning och minst ett par säkringar går...
Tack. Önsketänker.

Men detta kanske är en ickefråga egentligen. Jag är ingen avancerad köksanvändare. Kockar pasta och steket köttfärssås samtidigt på sin höjd 🤷‍♂️

Kanske får släppa detta då det är mer projekt att hitta någon som har 3fas och har samma svarta design. Vill inte ha någon silver eller rostfri osv.

tommib tommib skrev:
Det man får titta efter är totaleffekten, som ska vara 11 kW eller väldigt nära. Allt annat är tyvärr helt otillförlitligt och säljarna är normalt helt meningslösa att fråga.
Det stämmer ju inte heller då det finns spisar som är på 6,9 kW också ( 3 * 230V*10A ).

Fairlane Fairlane skrev:
De har helt enkelt ingen koll

[länk]

Den ovan är på 10900W , knappast 2-fas
Jag har en sådan fast vit, den är trefas.

F flamuren skrev:
Men detta kanske är en ickefråga egentligen. Jag är ingen avancerad köksanvändare. Kockar pasta och steket köttfärssås samtidigt på sin höjd 🤷‍♂️
Japp, använd tiden istället till hur du på bästa sätt använder din nya induktionshäll. Max använder vi i princip bara till att koka upp vatten.
Din stekpanna för köttfärs värms med lägre läge så att den hunnit blir jämnvarm i materialet innan man börjar bryna, speciellt om den har någon beläggning, osv.

Att använda boost på alla fyra zoner samtidigt är väl aldrig aktuellt, men väl höga effektlägen.

Jag noterar också att elgiganten inte längre har märkeffekten utskriven på hyllkanten i butiken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
F flamuren skrev:
Men om informationen man läser sig till inte stämmer. Hur ska jag då kunna välja en äkta 3fas?

T.ex. dessa: [länk]

[länk]

Det är ju helt omöjligt att veta tills jag se kopplingen på spisen hemma hos mig?
Enkelt. Maxeffekten skall ligga på 10-11 kW (eller precis under det). Maxeffekten på fusktrefasspisar är max 8 kW.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Det är ju lite märkligt att alla BSH's normalstora spishällar går på två faser? Rimligen borde det vara billigare att använda hällar från samma tillverkningslina när de bygger en komplett spis?
Bosch har också fusktvåfashällar numera (dvs enfas) och gissar att de snarare jobbar åt det hållet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.