Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag noterar också att elgiganten inte längre har märkeffekten utskriven på hyllkanten i butiken.
Med tanke på texten på en spis jag hittade hos dem, "Total effekt (watt) AC 230V/400V", så kanske det är lika bra att inte skriva något alls. 😉

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
D datja skrev:
Bosch har också fusktvåfashällar numera (dvs enfas) och gissar att de snarare jobbar åt det hållet.
Vilka hällar är det frågan om?

D
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilka hällar är det frågan om?
Bosch hällar. Minst en som varit enfas har varit uppe på byggahus.

ClasseClas
D datja skrev:
Vilken?

D
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilken?
Inget jag lade på minnet. Jag undviker dem vid spis/hällinköp. Vill du köpa den?

tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Det stämmer ju inte heller då det finns spisar som är på 6,9 kW också ( 3 * 230V*10A ).
Det har jag inte sett några men det kanske finns. Tyvärr är det ju väldigt likt 7200 W som är den typiska märkeffekten för dessa halvspisar från BSH.

Säkrast är nog att köpa separat häll och ugn, då är det lättare att se på specifikationerna hur de är kopplade. En häll som tar två (eller tre) faser torde framgå från inkopplingsanvisningen på ett helt annat sätt än en spis.

D datja skrev:
På hemsidan har dom två modeller på 3700 Watt (1-fas, 16 A). Båda är 30 cm breda.
De har 33 olika induktionshällar på 7400 Watt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
D datja skrev:
Den här måste vara enfas. 4,6 kW och 60 cm. Gissar att de utgår från europeisk enfas med 20A-säkring.

[länk]
Ja, jag tar tillbaks det jag skrev tidigare. Jag missade de där avarterna på 4600 Watt, 1-fas/20A. De har över huvud taget inget på den svenska marknaden att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De har över huvud taget inget på den svenska marknaden att göra.
Funkar de inte i lägenheter med enfasmatning?

Alfredo Alfredo skrev:
Funkar de inte i lägenheter med enfasmatning?
Det borde rimligen funka utmärkt

F flamuren skrev:
Dom svarade såhär: "Spisar med induktionshäll kommer aldrig som 3fas men på baksidan av spisen ser ni koplingschemat och de går altså att koppla om". Enligt Elgiganten har dom inga 3fas.
Det är lite Chat GPT över det där svaret - man svarar lite utan att förstå innebörden av frågan men man vill inte skriva att man inte fattar.

Det stämmer så till vida att induktionsspisar aldrig har 400V elementspänning. Men en bra induktionsspis kopplas över tre faser för att sprida lasten och kunna ha en hög effekt på hällen.

Denna spis kopplas på tre faser, är svart och har induktionshäll:
https://www.elon.se/electrolux-excellence-xec6538ss-150589

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Det är lite Chat GPT över det där svaret - man svarar lite utan att förstå innebörden av frågan men man vill inte skriva att man inte fattar.

Det stämmer så till vida att induktionsspisar aldrig har 400V elementspänning. Men en bra induktionsspis kopplas över tre faser för att sprida lasten och kunna ha en hög effekt på hällen.

Denna spis kopplas på tre faser, är svart och har induktionshäll:
[länk]
dessutom är ELON bättre än felgiganten, svenskt och varor anpassade frånbörjan för den svenska marknaden, betydligt seriösare säljare

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Hej,
varför saknar min bosch spis en av faserna internt i spisen? Men skylten och informationen om spisen anger att den ska kunna gå på 3 faser...

[länk]

Är det logiskt för någon med elektriker kunskaper?

MVH/Flamuren
Det är väldigt logiskt. Det gäller bara att förstå vilken marknad man vänder sig till. Alla har inte trefas. Men alla har minst en fas. Det mycket vanligt i lägenheter att bara ha enfas. Mer behövs inte antar jag är orsaken. Så denna spis är nog främst designad för att kunna fungera i en lägenhet.

Dock finns det även hus som har enfas. Kanske inte så vanligt men det finns. Där fungerar denna spis.

Dessutom är den så listigt kopplad att man kan få ut högre effekt om man har minst 2 faser. För den som har trefas fungerar den precis lika bra. Man får "inget extra" för den tredje fasen. Men den fungerar.

För de med enfas fungerar denna spis utmärkt.

Självklart kan man se saken på olika sätt. För den som har enfas lär man kunna få ut den märkeffekten som anges. Att kalla det för fusk bara för att man av någon outgrundlig anledning vill få ut mer effekt än vad tillverkaren påstår tycker nog många är ganska svårbegripligt...

O O skrev:
Det är väldigt logiskt. Det gäller bara att förstå vilken marknad man vänder sig till. Alla har inte trefas. Men alla har minst en fas. Det mycket vanligt i lägenheter att bara ha enfas. Mer behövs inte antar jag är orsaken. Så denna spis är nog främst designad för att kunna fungera i en lägenhet.

Dock finns det även hus som har enfas. Kanske inte så vanligt men det finns. Där fungerar denna spis.

Dessutom är den så listigt kopplad att man kan få ut högre effekt om man har minst 2 faser. För den som har trefas fungerar den precis lika bra. Man får "inget extra" för den tredje fasen. Men den fungerar.

För de med enfas fungerar denna spis utmärkt.

Självklart kan man se saken på olika sätt. För den som har enfas lär man kunna få ut den märkeffekten som anges. Att kalla det för fusk bara för att man av någon outgrundlig anledning vill få ut mer effekt än vad tillverkaren påstår tycker nog många är ganska svårbegripligt...
bara det att den är inte kopplad så att det går från felgiganten

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.