5 172 läst ·
143 svar
5k läst
143 svar
Induktionshäll där 3e fasen saknas!?
i den bilden jag ser så är det två faser som gå vidare från plinten byglade förutom den tredje då.useless skrev:
tar du bort byglen tappar du en sida av hällen eller ugnen
sätter du då dit den "saknade" kablen i det nya sladdstället så får du tillbaka det som byglen kopplade bort
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Spisen har två kraftkort som drivs av varsin fas och nolla. Det finns liksom inga fler trådar från plinten till elektroniken, så du kan koppla hur många fler faser du vill dit utan att det gör någon skillnad.returen skrev:
En till fas på anslutning 2 är ju inte bättre än att parkera den i en Wago.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rätt kul för att i bruksen står det att den är omprogramerbar till full krämuseless skrev:
dock max 4kW på hela hällen
men hur eller hur borde detta medelst en kabel kunna gå att åtgärdas
förklaringen är att det bara sitter en induktionsmodul i denna
så inga fixar inget att göra
reklamera produkten för att kopplingschema , manual, instalationsanvisning inte är korrekta
brott mot nån jävla EU-förordning (norge är inte med)
så inga fixar inget att göra
reklamera produkten för att kopplingschema , manual, instalationsanvisning inte är korrekta
brott mot nån jävla EU-förordning (norge är inte med)
jag avvaktar deras svar innan jag tar det beslutet. Det var den billigaste svarta induktionsspisen dom hade, kunde aldrig tro att det inte var 3fas. Men lärt mig något nytt. Får se om dom har någon helsvart som är nära i pris annars 🙂returen skrev:
Ibland får man vad man betalar förF flamuren skrev:
första frågan varför är den så billig
jo jag nämnde det i inlägg 23
fast induktionsmodul och kraftkort är inte samma sak och denna har båda
de som inte har integrerade kraftkort i modulerna har externa och oavsett om det är en eller två moduler är det bara ett kraftkort
fast induktionsmodul och kraftkort är inte samma sak och denna har båda
de som inte har integrerade kraftkort i modulerna har externa och oavsett om det är en eller två moduler är det bara ett kraftkort
Jahapp. Då kom domen frå Bosch support:
"Spisen kopplas in enligt anvisning för 2-fas.
Kopplas den in enligt 3-fas alternativet så gör inte det något. 3:e fasen är inte aktiv internt i produkten.
Om vi delar upp produkten som en ugn och en häll. En fas går till ugn och den andra till häll.
Ugnen klarar att köras på 16 amp utan åtgärd.
Till hällen krävs 20 amp för full effekt men man kan begränsa totaleffekten till hällen enligt anvisningar i bruksanvisning."
"Spisen kopplas in enligt anvisning för 2-fas.
Kopplas den in enligt 3-fas alternativet så gör inte det något. 3:e fasen är inte aktiv internt i produkten.
Om vi delar upp produkten som en ugn och en häll. En fas går till ugn och den andra till häll.
Ugnen klarar att köras på 16 amp utan åtgärd.
Till hällen krävs 20 amp för full effekt men man kan begränsa totaleffekten till hällen enligt anvisningar i bruksanvisning."
16A på hällen är inget större problem. Jag körde länge vår spishäll på enbart 10A. Det fungerade bra ända tills dess vi gick från Diazed till dvärgbrytare (dvs i över tio år), då var jag tvungen att dra fram en fas till...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det svaret var väntat. Undrar om det går att anmäla Bosch nånstans för vilseledande marknadsföring eller nåt?
