returen returen skrev:
ser inget hinder att du byter sladdställ, tar bort byglen och anslurer saknad fas ppå 2
Vad skulle det göra för skillnad? Det är ju bara två faser som går vidare från plinten in i spisen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle det göra för skillnad? Det är ju bara två faser som går vidare från plinten in i spisen.
i den bilden jag ser så är det två faser som gå vidare från plinten byglade förutom den tredje då.
tar du bort byglen tappar du en sida av hällen eller ugnen
sätter du då dit den "saknade" kablen i det nya sladdstället så får du tillbaka det som byglen kopplade bort
 
F flamuren skrev:
Jag har mailat Bosch. Verkar märkligt då bläcken låg löst i botten av elburken.
Återkom gärna med svaret, om du får något svar från Bosch.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
returen returen skrev:
i den bilden jag ser så är det två faser som gå vidare från plinten byglade förutom den tredje då.
tar du bort byglen tappar du en sida av hällen eller ugnen
sätter du då dit den "saknade" kablen i det nya sladdstället så får du tillbaka det som byglen kopplade bort
Spisen har två kraftkort som drivs av varsin fas och nolla. Det finns liksom inga fler trådar från plinten till elektroniken, så du kan koppla hur många fler faser du vill dit utan att det gör någon skillnad.
En till fas på anslutning 2 är ju inte bättre än att parkera den i en Wago.


Bild av spiskoppling med två faser och två nollor markerade, visar anslutningar och trådar från plinten till elektroniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spisen har två kraftkort som drivs av varsin fas och nolla. Det finns liksom inga fler trådar från plinten till elektroniken, så du kan koppla hur många fler faser du vill dit utan att det gör någon skillnad.
En till fas på anslutning 2 är ju inte bättre än att parkera den i en Wago.


[bild]
rätt kul för att i bruksen står det att den är omprogramerbar till full kräm
dock max 4kW på hela hällen
men hur eller hur borde detta medelst en kabel kunna gå att åtgärdas
 
returen returen skrev:
rätt kul för att i bruksen står det att den är omprogramerbar till full kräm
dock max 4kW på hela hällen
men hur eller hur borde detta medelst en kabel kunna gå att åtgärdas
"Full kräm" är väl två faser à 20A?
 
useless useless skrev:
"Full kräm" är väl två faser à 20A?
typ så
 
förklaringen är att det bara sitter en induktionsmodul i denna
så inga fixar inget att göra

reklamera produkten för att kopplingschema , manual, instalationsanvisning inte är korrekta
brott mot nån jävla EU-förordning (norge är inte med)
 
  • Gilla
flamuren
  • Laddar…
returen returen skrev:
förklaringen är att det bara sitter en induktionsmodul i denna
så inga fixar inget att göra

reklamera produkten för att kopplingschema , manual, instalationsanvisning inte är korrekta
brott mot nån jävla EU-förordning (norge är inte med)
jag avvaktar deras svar innan jag tar det beslutet. Det var den billigaste svarta induktionsspisen dom hade, kunde aldrig tro att det inte var 3fas. Men lärt mig något nytt. Får se om dom har någon helsvart som är nära i pris annars 🙂
 
F flamuren skrev:
jag avvaktar deras svar innan jag tar det beslutet. Det var den billigaste svarta induktionsspisen dom hade, kunde aldrig tro att det inte var 3fas. Men lärt mig något nytt. Får se om dom har någon helsvart som är nära i pris annars 🙂
Ibland får man vad man betalar för

första frågan varför är den så billig
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
tommib
För att den bara har ett kraftkort till induktionshällen. Bland annat.

Bosch/Siemens är kända för detta tyvärr. Vettig konsumentupplysning saknas dock på området så folk köper dessa ändå.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
jo jag nämnde det i inlägg 23

fast induktionsmodul och kraftkort är inte samma sak och denna har båda

de som inte har integrerade kraftkort i modulerna har externa och oavsett om det är en eller två moduler är det bara ett kraftkort
 
Jahapp. Då kom domen frå Bosch support:

"Spisen kopplas in enligt anvisning för 2-fas.

Kopplas den in enligt 3-fas alternativet så gör inte det något. 3:e fasen är inte aktiv internt i produkten.

Om vi delar upp produkten som en ugn och en häll. En fas går till ugn och den andra till häll.

Ugnen klarar att köras på 16 amp utan åtgärd.

Till hällen krävs 20 amp för full effekt men man kan begränsa totaleffekten till hällen enligt anvisningar i bruksanvisning."
 
  • Arg
  • Ledsen
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
16A på hällen är inget större problem. Jag körde länge vår spishäll på enbart 10A. Det fungerade bra ända tills dess vi gick från Diazed till dvärgbrytare (dvs i över tio år), då var jag tvungen att dra fram en fas till...
 
Det svaret var väntat. Undrar om det går att anmäla Bosch nånstans för vilseledande marknadsföring eller nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.