• Etikett med elektriska kopplingsscheman för 3 faser, 2 faser och 1 fas på en Bosch spis, inklusive märkning med 220-240V och PE-jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terminalanslutningar för en Bosch spis, med färgade kablar och numrerade kontakter, en del av diskussion om spisens tre faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en Bosch 😡
 
D
F flamuren skrev:
Hej,
varför saknar min bosch spis en av faserna internt i spisen? Men skylten och informationen om spisen anger att den ska kunna gå på 3 faser...

[länk]

Är det logiskt för någon med elektriker kunskaper?

MVH/Flamuren
Reklamera spisen. Bosch/Siemens ökända med dessa fusktrefasspisar. Gissar att märkeffekten på spisen ligger runt 7-8 kW (dvs 16A x 230V x 2) medan en äkta trefas ligger runt 10-11 kW (16 x 230 x 3).
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Reklamera spisen. Bosch/Siemens ökända med dessa fusktrefasspisar. Gissar att märkeffekten på spisen ligger runt 7-8 kW (dvs 16A x 230V x 2) medan en äkta trefas ligger runt 10-11 kW (16 x 230 x 3).
Precis, 7900W enligt datablad.
 
D datja skrev:
Reklamera spisen. Bosch/Siemens ökända med dessa fusktrefasspisar. Gissar att märkeffekten på spisen ligger runt 7-8 kW (dvs 16A x 230V x 2) medan en äkta trefas ligger runt 10-11 kW (16 x 230 x 3).
Den ligger på 7,9kw maxeffekt.

Jag har 3 fas 16A i lägenheten till uttaget i köket, så hade ju velat nyttja detta.

Jag har mailat Bosch. Verkar märkligt då bläcken låg löst i botten av elburken.
 
F flamuren skrev:
Hej,
varför saknar min bosch spis en av faserna internt i spisen? Men skylten och informationen om spisen anger att den ska kunna gå på 3 faser...

[länk]

Är det logiskt för någon med elektriker kunskaper?

MVH/Flamuren
Den är bara på 7900W så den klarar sig bra med 2 faser och normala 16A. Men frågan är hur användbar den är om man vill köra flera plattor och ugnen samtidigt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Den är bara på 7900W så den klarar sig bra med 2 faser och normala 16A. Men frågan är hur användbar den är om man vill köra flera plattor och ugnen samtidigt.
Ugnen har sin egen fas. Problemet är att alla fyra element på hällen slåss om den andra fasen på 16A, vilket leder till problem. Riktig trefasspis ger två faser till hällen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D datja skrev:
Ugnen har sin egen fas. Problemet är att alla fyra element på hällen slåss om samma 16A, vilket leder till problem. Riktig trefasspis ger två faser till hällen.
Japp. Och det behövs.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
Den här spisen, ej designad för Sverige får ännu ett problem, ty den tänker sig att man har 20A-säkringar på sina två faser, så den borde dessutom ställas ner i sin effekt. Returnera. Köp en spis med tre faser.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men enligt ritningen har den 3 faser, bara att min saknar en kabel internt i spisen. Jag har mailat Bosch om detta. Det kanske är en returnerad spis som dom packeterat om så har det blivit fel.
 
D
F flamuren skrev:
Men enligt ritningen har den 3 faser, bara att min saknar en kabel internt i spisen. Jag har mailat Bosch om detta. Det kanske är en returnerad spis som dom packeterat om så har det blivit fel.
Nej. Den är designad så. Dess låga effekt bevisar att den inte använder den tredje fasen.

Kopplingsschemat är ett bländverk.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Men enligt ritningen har den 3 faser, bara att min saknar en kabel internt i spisen. Jag har mailat Bosch om detta. Det kanske är en returnerad spis som dom packeterat om så har det blivit fel.
det är för att felgigantens spisar är gjorda för den norska marknaden
ser inget hinder att du byter sladdställ, tar bort byglen och anslurer saknad fas ppå 2
 
D
returen returen skrev:
det är för att felgigantens spisar är gjorda för den norska marknaden
ser inget hinder att du byter sladdställ, tar bort byglen och anslurer saknad fas ppå 2
Men det hjälper inte, för spisen använder inte den tredje fasen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Hjälper och hjälper
du lastballanserar alla faserna istf 2

du får 3*16A istf 2*16A

men som alla skriver den har ju lägre maxeffekt för att klara 2 faser så den blir ju inte bättre
en del går att programmera om
indutionskorten brukar ligga på 3,8kW styck ca 16A men igen som sagt är de nerprogramerade så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.