Hej,
varför saknar min bosch spis en av faserna internt i spisen? Men skylten och informationen om spisen anger att den ska kunna gå på 3 faser...
https://www.elgiganten.se/product/v...sspis+HLN39A060U+(60cm)&queryType=productName
Är det logiskt för någon med elektriker kunskaper?
MVH/Flamuren
varför saknar min bosch spis en av faserna internt i spisen? Men skylten och informationen om spisen anger att den ska kunna gå på 3 faser...
https://www.elgiganten.se/product/v...sspis+HLN39A060U+(60cm)&queryType=productName
Är det logiskt för någon med elektriker kunskaper?
MVH/Flamuren
Reklamera spisen. Bosch/Siemens ökända med dessa fusktrefasspisar. Gissar att märkeffekten på spisen ligger runt 7-8 kW (dvs 16A x 230V x 2) medan en äkta trefas ligger runt 10-11 kW (16 x 230 x 3).F flamuren skrev:
Den ligger på 7,9kw maxeffekt.D datja skrev:
Jag har 3 fas 16A i lägenheten till uttaget i köket, så hade ju velat nyttja detta.
Jag har mailat Bosch. Verkar märkligt då bläcken låg löst i botten av elburken.
Den är bara på 7900W så den klarar sig bra med 2 faser och normala 16A. Men frågan är hur användbar den är om man vill köra flera plattor och ugnen samtidigt.F flamuren skrev:
Ugnen har sin egen fas. Problemet är att alla fyra element på hällen slåss om den andra fasen på 16A, vilket leder till problem. Riktig trefasspis ger två faser till hällen.K Kane skrev:
Den här spisen, ej designad för Sverige får ännu ett problem, ty den tänker sig att man har 20A-säkringar på sina två faser, så den borde dessutom ställas ner i sin effekt. Returnera. Köp en spis med tre faser.
Nej. Den är designad så. Dess låga effekt bevisar att den inte använder den tredje fasen.F flamuren skrev:
Kopplingsschemat är ett bländverk.
Detta är en spis som använder tre faser
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spis/cylinda-induktionsspis-9001756-60-cm/607024
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spis/cylinda-induktionsspis-9001756-60-cm/607024
det är för att felgigantens spisar är gjorda för den norska marknadenF flamuren skrev:
ser inget hinder att du byter sladdställ, tar bort byglen och anslurer saknad fas ppå 2
Hjälper och hjälper
du lastballanserar alla faserna istf 2
du får 3*16A istf 2*16A
men som alla skriver den har ju lägre maxeffekt för att klara 2 faser så den blir ju inte bättre
en del går att programmera om
indutionskorten brukar ligga på 3,8kW styck ca 16A men igen som sagt är de nerprogramerade så....
du lastballanserar alla faserna istf 2
du får 3*16A istf 2*16A
men som alla skriver den har ju lägre maxeffekt för att klara 2 faser så den blir ju inte bättre
en del går att programmera om
indutionskorten brukar ligga på 3,8kW styck ca 16A men igen som sagt är de nerprogramerade så....

