5 182 läst ·
143 svar
5k läst
143 svar
Induktionshäll där 3e fasen saknas!?
Annars är de begränsade till 20 A enligt lag:Bo.Siltberg skrev:
https://www.reddit.com/r/Elektroinstallation/comments/152vw7m/phasenschieflast/
Faktum är att även trefasutrustning som laddboxar måste vara styrbar av elleverantören ned till 4,2 kVA om den drar mer än 4,6 kVA. Denna lag har gällt sedan 2024.
Då har du missuppfattat mig. För mig är det självklart att det inte är frågan om endast två system. Kanske var jag inte tydlig nog.A Avemo skrev:
Ja, det är fel uppfattat. Bra att vi är överens om läget.A Avemo skrev:
Bra då är vi överens om det oxoA Avemo skrev:
Naturligtvis är vi inte där idag. Det är uppenbart och det är en anledning till trådens existens.A Avemo skrev:
Som jag skrev är det en vision att komma dit.
Räkna hur du vill. Av Europas ca 750-800M invånare utgör Sveriges 10M inv lite drygt 1%.A Avemo skrev:
Sveriges betydelse för Europa är i sammanhanget obetydligt hur man än räknar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En (synnerligen subjektiv, ovetenskaplig) kommentar:Bo.Siltberg skrev:
Jag hjälpte till och letade spis som skulle installeras i Spanien vid en uppgradering/modernisering och upplevde en del skillnader mot Sverige. Det fanns inga trefasspisar att köpa i de butiker vi letade. Inte för att det behövdes. Anslutningen i köket var enfas. Men pga denna tråd passade jag på att kolla utbudet.
Anslutningen där jag kunde se den var alltid en enfas gummikabel med L,N,PE. I Spanien har de en 3-polig specialkontakt för spis (för max 25A om jag minns rätt), alternativt fast anslutning.)
Noterade oxo två andra saker.
- Utbudet av varumärken skiljer. T.ex. är Electrolux ovanligt (AEG finns i liten mängd) medan t.ex Teka är mycket vanligt. Inte så konstigt kanske. Men något jag noterade.
Ang Bosch och Siemens så fanns ofta några Bosch men knappas någon Siemens vad jag minns, - Kanske viktigast är att priserna var väldigt mycket lägre än i Sverige
Jag är väl medveten om det. Men både Schweiz och Norge ingår i EES. Jag valde att räkna upp de länder där trefas är vanligast. Sedan har vi då Nederländerna med sina kokgrupper som är en "variant" av två "faser". Det råkar dock vara två av samma fas, men det går ingen större skillnad om praktiken, det krävs fortfarande två säkringar för att mata spisen.O skrev:
Med 25% av Europas befolkning i länder där trefas är vanligt till spisen så torde trefasspis vara en god idé att tillverka. Särskilt när den går att koppla med en, två eller tre faser in.
Klicka här för att svara