Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hittar inga tydliga och säkra uppgifter i tråden, och den handlar enbart om Tyskland.

Att de flesta har trefas fram till anslutningspunkten är jag med på. Men har de flerfasiga gruppledningari i bostaden?
Annars är de begränsade till 20 A enligt lag:
https://www.reddit.com/r/Elektroinstallation/comments/152vw7m/phasenschieflast/

Faktum är att även trefasutrustning som laddboxar måste vara styrbar av elleverantören ned till 4,2 kVA om den drar mer än 4,6 kVA. Denna lag har gällt sedan 2024.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I den meningen får du det att låta som att det finns två alternativ där Sverige har det ena och resten av Europa det andra.
Då har du missuppfattat mig. För mig är det självklart att det inte är frågan om endast två system. Kanske var jag inte tydlig nog.
A Avemo skrev:
Jag är glad att vi är överens om att det är fel.
Ja, det är fel uppfattat. Bra att vi är överens om läget.

• Haha
returen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Självklart vore det enklare om hela Europa eller för den delen hela världen hade samma elsystem.
Bra då är vi överens om det oxo
A Avemo skrev:
Men vi är inte där idag.
Naturligtvis är vi inte där idag. Det är uppenbart och det är en anledning till trådens existens.
Som jag skrev är det en vision att komma dit.
A Avemo skrev:
Och det är inte Sverige som avviker från en majoritet. Alla har sina egenheter.
Räkna hur du vill. Av Europas ca 750-800M invånare utgör Sveriges 10M inv lite drygt 1%.
Sveriges betydelse för Europa är i sammanhanget obetydligt hur man än räknar.

• Haha
returen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inom EU är trefas det vanligaste i dessa länder:
- Sverige, Finland och Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz
Av de länderna ingår varken Norge eller Schweiz i EU. Dvs du räknar upp 5 av EUs 27 länder.

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja är det så att de max kan anslutas till 20 A enfas så faller ju helt påstående från O att det går att nyttja full effekt med bara en fas.
Inte alls.
Kan den max anslutas till 20A enfas är det ju det som definierar vad som är full effekt.

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
O O skrev:
Inte alls.
Kan den max anslutas till 20A enfas är det ju det som definierar vad som är full effekt.
Full effekt på spisen är 7900.

Fråga: når du det med enfas 230V, 20 A?

Om du svarar ja så förstår jag ditt påstående att den kan nyttjas till fullo effekt med enfas, men det är fel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en källa på det? Utbudet av spisar från Bosch och Siemens talar emot.
En (synnerligen subjektiv, ovetenskaplig) kommentar:
Jag hjälpte till och letade spis som skulle installeras i Spanien vid en uppgradering/modernisering och upplevde en del skillnader mot Sverige. Det fanns inga trefasspisar att köpa i de butiker vi letade. Inte för att det behövdes. Anslutningen i köket var enfas. Men pga denna tråd passade jag på att kolla utbudet.

Anslutningen där jag kunde se den var alltid en enfas gummikabel med L,N,PE. I Spanien har de en 3-polig specialkontakt för spis (för max 25A om jag minns rätt), alternativt fast anslutning.)

Noterade oxo två andra saker.
  • Utbudet av varumärken skiljer. T.ex. är Electrolux ovanligt (AEG finns i liten mängd) medan t.ex Teka är mycket vanligt. Inte så konstigt kanske. Men något jag noterade.
    Ang Bosch och Siemens så fanns ofta några Bosch men knappas någon Siemens vad jag minns,
  • Kanske viktigast är att priserna var väldigt mycket lägre än i Sverige
Det jag lyckades snappa upp får tas för vad det är, dvs en anekdotisk beskrivning. Spanien är stort så hur det ser ut i landet som helhet vet jag inte.

• Haha
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det fanns inga trefasspisar att köpa i de butiker vi letade.
Oftast är det ju samma spisar som går att koppla till en, två eller tre faser. Om ingen efterfrågar något annat än enfas kommer det såklart inte framgå i marknadsföringen att det är något annat.

O O skrev:
Av de länderna ingår varken Norge eller Schweiz i EU. Dvs du räknar upp 5 av EUs 27 länder.
Jag är väl medveten om det. Men både Schweiz och Norge ingår i EES. Jag valde att räkna upp de länder där trefas är vanligast. Sedan har vi då Nederländerna med sina kokgrupper som är en "variant" av två "faser". Det råkar dock vara två av samma fas, men det går ingen större skillnad om praktiken, det krävs fortfarande två säkringar för att mata spisen.

Med 25% av Europas befolkning i länder där trefas är vanligt till spisen så torde trefasspis vara en god idé att tillverka. Särskilt när den går att koppla med en, två eller tre faser in.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.