37 439 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
135kWh batteri och 90st 450W paneler.P Pligg85 skrev:Vad har du då för antal paneler och hur stort batteri?
Känns som man snarare skulle ha överdimensionerat batteri?
Vi gör av med mycket kwh under sommaren mot genomsnittet och har ca 1100 kwh eller 35kwh per dag.
20 paneler ger väl 50kwh en bra dag? Mer än vad som en normal villa förbrukar. Känns som man måste ha ett skapligt batteripack om man ska kunna lagra allt överskott hela dagen och inte behöva sälja. Egenförbrukningen börjar för oss vid 16-17 tiden och då har jag hellre produktion då och kan fylla batteriet plus förbruka själv.
Eller fyller fördelarna upp för att ha toppat batteri under senhöst-vår?
Jag dimensionerar inte för sommaren utan för vintern.
Skulle inte säga att du överdimensionerat panelerna. Skalar man ner storleken är det detsamma som att ha 24 paneler till 36 kwh batteri.X xLnT skrev:
Måste säljas en hel del ändå sommartid som inte batteriet kan hålla?
Om huset redan är byggt så är ju förutsättningarna låsta. De flesta hus planerades inte för att optimera för solel. Den vanligaste hustyper har sadeltak i två väderstreck så man kan inte välja riktning på paneler hur som helst.Micleg skrev:
Jag hade sydsydväst eller nordnordost att välja på så det var inget att fundera på. Men om jag kunnat hade jag mycket hellre satt öst och väst. Då får man fin morgon- och kvällsproduktion som matchar den högre konsumtionen då samt de högre priserna på både köpt och såld el.
Vi har inte batteri och är tveksamma till lönsamheten i det. Kollade mycket på det förra året och försökte räkna men fick inte ihop det riktigt, lite för mycket osäkerhet och lång återbetalningstid.
Jo, men som sagt, jag dimensionerade för att få ut mest på vinterhalvåret.P Pligg85 skrev:
Överproduktionen på sommaren bryr jag mig inte om.
Nä, jag skickar inte ut överskottet om jag debiteras för det.P Pligg85 skrev:
Normalt brukar jag exportera från batteriet på nätterna sommartid.
Brukar snitta över 1kr/kWh för den sålda elen varje månad.
Panelerna var inte så dyra i inköp. Så tycker det blev rätt överkomligt.
Är skönt att vara mindre beroende av elnätet, speciellt i dessa tider.
TV4 hade idag ett inslag där de flaggar för det dyraste sommarpriset på el sedan 2022 och det väntas bestå året ut.
Idag är elen billig med några få ören i norr och drygt tjugo i söder men trenden är stigande och priset för eo4 väntas bli 75 öre exkl. skatt och moms under sommarmånaderna.
Mycket beror på strulande kärnkraftverk men även lägre fyllnadsgrad i vattenmagasinen bidrar.
Idag är elen billig med några få ören i norr och drygt tjugo i söder men trenden är stigande och priset för eo4 väntas bli 75 öre exkl. skatt och moms under sommarmånaderna.
Mycket beror på strulande kärnkraftverk men även lägre fyllnadsgrad i vattenmagasinen bidrar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 656 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 656 inlägg
Låter kanon med sommarpris året ut! Själva priset bryr jag mig inte så mycket om, men sommar fram till 31 december skulle ge mig chansen att äntligen hinna få färdigt alla sommarprojekten.B Bitterhetsakademin skrev:TV4 hade idag ett inslag där de flaggar för det dyraste sommarpriset på el sedan 2022 och det väntas bestå året ut.
Klicka här för att svara