pacman42 pacman42 skrev:
Om någon förundrats över de höga elpriserna på dagtid under början av maj, så är allt tillbaka som vanligt nu. Elen är mer eller mindre gratis på dagtid sedan i lördags. Det fortsätter så imorgon också.
Och detta trots att "baskraften" i form av kärnkraft bara körs till 2,5 delar av 6. En jäkla tur vi har vår vattenkraft.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om någon förundrats över de höga elpriserna på dagtid under början av maj, så är allt tillbaka som vanligt nu. Elen är mer eller mindre gratis på dagtid sedan i lördags. Det fortsätter så imorgon också.
Kan dock gå över så fort det slutar blåsa. Om ett par dagar alltså.

Micleg Micleg skrev:
Kan dock gå över så fort det slutar blåsa. Om ett par dagar alltså.
Prognoserna säger dock att det kommer att blåsa lika mycket som idag i en dryg vecka framåt, med lite svagara vindar på torsdag iofs. Men sen blåser det igen...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju också sammanfalla med att många värmesystem stänger av uppvärmningen när det blir soligare och varmare ute.

Hos mig i Bohuslän har 2026 varit en hel grad kallare än förra året, det påverkar ju också priserna en hel del.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Priserna fortsätter att ligga på noll när solen producerar...

1779799930735.png

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

[bild]
Lite trist för alla som byggde solel och följde rådet "söder är bäst" 😢 men marknaden fungerar ju så, följer du flocken så blir du inte rik. Nu är det väl snarare öst/väst med mer lutning som gäller för solpaneler.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Lite trist för alla som byggde solel och följde rådet "söder är bäst" 😢 men marknaden fungerar ju så, följer du flocken så blir du inte rik. Nu är det väl snarare öst/väst med mer lutning som gäller för solpaneler.
Svarta glasväggar är framtiden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nollenergihus är väl framtiden?
Och köksbatteri som klarar kökets elbehov (ffa spis/ugn)

blackarrow blackarrow skrev:
Nollenergihus är väl framtiden?
Och köksbatteri som klarar kökets elbehov (ffa spis/ugn)
Och då har man inga problem med effekttariffer heller.

pacman42 pacman42 skrev:
Och då har man inga problem med effekttariffer heller.
Om man inte har elbilar…

Micleg Micleg skrev:
Om man inte har elbilar…
Det är bara att smeta ut laddningen maximalt.

pacman42 pacman42 skrev:

[bild]
F*n
Visste man skulle väntat med att ladda bilen.
Har spotpris på jobbet så toppade in cirka 12 mil till idag. Hade kommit undan med ca 40öre imorgon. Men de verkar inte debitera under kronan ändå. Screenshot_20260526_174126_Drive.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Utan batteri absolut, med batteri är jag sjukt nöjd att jag satte mina åt söder och överdimensionerade antalet paneler.
Ger mig mer än om jag satt öst/väst.

X xLnT skrev:
Utan batteri absolut, med batteri är jag sjukt nöjd att jag satte mina åt söder och överdimensionerade antalet paneler.
Ger mig mer än om jag satt öst/väst.
Vad har du då för antal paneler och hur stort batteri?

Känns som man snarare skulle ha överdimensionerat batteri?

Vi gör av med mycket kwh under sommaren mot genomsnittet och har ca 1100 kwh eller 35kwh per dag.

20 paneler ger väl 50kwh en bra dag? Mer än vad som en normal villa förbrukar. Känns som man måste ha ett skapligt batteripack om man ska kunna lagra allt överskott hela dagen och inte behöva sälja. Egenförbrukningen börjar för oss vid 16-17 tiden och då har jag hellre produktion då och kan fylla batteriet plus förbruka själv.

Eller fyller fördelarna upp för att ha toppat batteri under senhöst-vår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.