37 434 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Formulera det som att du beskattas på el du inte förbrukar, utan återbetalningen av skatt (dvs 60-öringen).pacman42 skrev:
Här kan du nu säga att: "Ja, men jag packman menar att det är helt i sin ordning att man betalar skatt på el man inte förbrukar. Alla som inte betalar skatt på el dom inte förbrukar blir subventionerade".
Och då behöver vi inte diskutera saken mer.
Nu återstår bara att du säger det.
Snart får man betala moms en gång till på räfsan om man lånar ut den till grannen, sen en gång till när den lämnas tillbaks!D daVinci skrev:Formulera det som att du beskattas på el du inte förbrukar, utan återbetalningen av skatt (dvs 60-öringen).
Här kan du nu säga att: "Ja, men jag packman menar att det är helt i sin ordning att man betalar skatt på el man inte förbrukar. Alla som inte betalar skatt på el dom inte förbrukar blir subventionerade".
Vad svamlar du om. Du betalar energiskatt på den el du köper, fullt naturligt. Att få tillbaka energiskatt för den el du säljer är inget andra säljare av el får.D daVinci skrev:Formulera det som att du beskattas på el du inte förbrukar, utan återbetalningen av skatt (dvs 60-öringen).
Den som köper något på öppet köp, och returnerar det får tillbaka skatten. Och det måste du nu kalla subvention och vara arg över.pacman42 skrev:
Hyckleriet här är att först köper Nisse 1 kWh, lagrar och returnerar den. Men åker iaf på att betala 60 öre i skatt. Sedan köper Fia den kWh och betalar skatt en gång till på den. Samma kWh har nu staten beskattat 2 ggr. Det är dubbelbeskattning (vare sig du vill eller inte).
Det här är enkelt och uppenbart. Är det på allvar att du inte förstår?
Eller är du kommunist och totalvägrar gå med på att det är så här, av ideologiska skäl?
Varför kan du inte bara säga så här istället:
"Ja, men jag packman menar att det är helt i sin ordning att man betalar skatt på el man inte förbrukar. Alla som inte betalar skatt på el dom inte förbrukar blir subventionerade".
Och det kommer packman säga är "fullt naturligt".D djac skrev:
Det finns en lösning på att dela el mellan grannar.D daVinci skrev:Den som köper något på öppet köp, och returnerar det får tillbaka skatten. Och det måste du nu kalla subvention och vara arg över.
Hyckleriet här är att först köper Nisse 1 kWh, lagrar och returnerar den. Men åker iaf på att betala 60 öre i skatt. Sedan köper Fia den kWh och betalar skatt en gång till på den. Samma kWh har nu staten beskattat 2 ggr. Det är dubbelbeskattning (vare sig du vill eller inte).
Det här är enkelt och uppenbart. Är det på allvar att du inte förstår?
Eller är du kommunist och totalvägrar gå med på att det är så här, av ideologiska skäl?
Varför kan du inte bara säga så här istället:
"Ja, men jag packman menar att det är helt i sin ordning att man betalar skatt på el man inte förbrukar. Alla som inte betalar skatt på el dom inte förbrukar blir subventionerade".
Och det kommer packman säga är "fullt naturligt".
Att du skall få betalt för att köpa, lagra el och sedan sälja den igen, det får du göra via ett företag i så fall. Som privatperson så betalar du skatt på elen.
Och hur skall staten veta skillnad på om du köper, lagrar och sedan säljer elen, eller om du producerar den själv? Helt omöjligt.
Jag har noll förståelse för dina argument.
Nu gör Socialdemokraterna ett utspel om att frikoppla elpriset från gaspriset i Europa. Deras talesman Mikael Damberg säger att det är orimligt att svenska hushåll ska betala för att andra länder inte ställt om sina energisystem.
Enligt en uppskattning gjord 2022 skulle en frikoppling sänkt priset i EO4 med 40 procent men hur våra politiker ska få till en förändring i EU är en öppen fråga.
Enligt en uppskattning gjord 2022 skulle en frikoppling sänkt priset i EO4 med 40 procent men hur våra politiker ska få till en förändring i EU är en öppen fråga.
Kul utspel och roligt med välgrillat fläsk så här till påsk, jag reagerar dock på ordvalet att andra inte har "ställt om". Sverige har ställt om till icke planerbar kraft och det verkar ju inte vara någon vinnare precis...B Bitterhetsakademin skrev:Nu gör Socialdemokraterna ett utspel om att frikoppla elpriset från gaspriset i Europa. Deras talesman Mikael Damberg säger att det är orimligt att svenska hushåll ska betala för att andra länder inte ställt om sina energisystem.
Att Sverige har ställt om är väl egentligen fel att säga då vi exporterar mycket el. Det är inte så många dagar per år som vi importerar.S Sir Duke skrev:
Att frikoppla Sverige från Tyska elpriser är väl inte så svårt, starta några kärnreaktorer i SE4 så är det ordnat...
...då kan vi nämligen göra om Sverige till att ha ett elområde igen. Det som hindrar oss från att göra som Tyskland är att vi inte har tillräckligt med planerbar elproduktion i SE4.
Då är det väl en specifik granne. Och så ska man använda en elmätare antar jag.pacman42 skrev:
Väldigt annorluda situation.
Varför ska man behöva det.pacman42 skrev:
Det är bara ett sätt att hindre folk från att hålla ned kostnader och vara rationella.
Det är på samma destruktiva nivå som att återinföra skråväsendet.
Det gör man som företag också. Det tror jag du vet. Så varför skriva en sådan sak.pacman42 skrev:
Jag har ju en elmätare. Och nätbolaget har bra koll på sådant.pacman42 skrev:
Det lär du vara väl medveten om. Så varför skriver du så?
Det är ungefär som om du vill sprida dimridåer.
Skulle gå alldeles utmärkt för staten att plundra mig baserat på nettoförbrukningen.
Givet vad du skriver är det mer åt desinformationshållet du är i den här frågan.pacman42 skrev:
Själv ser jag det som positivt ifall folk får tillgång till billig el. Medan du verkar bli förbannad över det.
Tittar man på graferna som Harka postade häromdagen så kommer priserna att konvergera till att bli lika i elområdena i Sverige enligt SvKs prognos.B Bitterhetsakademin skrev:Nu gör Socialdemokraterna ett utspel om att frikoppla elpriset från gaspriset i Europa. Deras talesman Mikael Damberg säger att det är orimligt att svenska hushåll ska betala för att andra länder inte ställt om sina energisystem.
Tror man på den behöver man inte göra något speciellt för att få priserna lika. (Kanske det Damberg har i tankarna. Man kan lova något som uppstår av sig själv).
Men att gå igång och subventionera är ju rent förståndshandikappat. Att sänka skatter går däremot bra. Helst på ett konsekvent sätt då.
Om någon förundrats över de höga elpriserna på dagtid under början av maj, så är allt tillbaka som vanligt nu. Elen är mer eller mindre gratis på dagtid sedan i lördags. Det fortsätter så imorgon också.