SE1:
Graf över elpriser. Blå linje visar dagens elpris och röd linje morgondagens elpris. Topp vid kl 09 och 18 med snittlinjer för båda dagarna.

SE2:
Graf över elpris för idag och imorgon med tydliga prisökningar på morgonen och eftermiddagen, jämförelse mellan dagens och morgondagens priser.

SE3:
Graf över elpriser idag och imorgon; visar toppar runt 8-11 och 18-20. Blå linje för idag, röd för imorgon, samt deras snitt.

SE4:
Graf över elpriser för idag och imorgon, med tydlig prishöjning vid 08:00 och 18:00. Detaljerade kurvor visar dagens och morgondagens priser.

Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?

Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎

Men femtio tjugor är en tusenlapp...

Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.

• Gilla
  • Wow
Matt Warner och 5 till
  • Laddar…
Köper "billigt" & lagrar i batteriet fram till klockan 06:45.
Klarar mig på det fram till 12-12:45 ungefär med elpatron och bubbelkopp avstängt.
Har bara ett batteri som klarar 10Kwh men kommer snart uppdatera ytterligare 20!

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Använder främst lagrad solenergi i form av ved (passar extra bra när elen känns för dyr)

• Gilla
  • Älska
Sågasnett och 32 till
  • Laddar…
Tja, ser man på snittvärdet så är det bara fjärde högsta noteringen här i SE3 på 5 år ...
Linjediagram som visar elpriser i SE3 i februari under åren 2022-2026, med snittvärden och dagliga variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: tänker att jag börjar elda lite tidigare än vanligt, så får elementen jobba lite mindre...

• Gilla
Gnist och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, ser man på snittvärdet så är det bara fjärde högsta noteringen här i SE3 på 5 år ...
[bild]

Edit: tänker att jag börjar elda lite tidigare än vanligt, så får elementen jobba lite mindre...
Kan bli en brasa med en extra påfyllnad innan hantverkarna kommer imorgon också. De skall ju inte behöva frysa...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
WTF? Vet vi vad som orsakar toppen just imorrn förmidan?

• Gilla
Matt Warner
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
WTF? Vet vi vad som orsakar toppen just imorrn förmidan?
Skall vi gissa på detta?

Väderprognos med temperaturer mellan -10°C och -4°C och symboler för sol och moln; klockslag och vindstyrka är markerade i rosa.

• Gilla
Mr.Hammer och 14 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi gissa på detta?

[bild]
Fuck! hade helt missat att det är svinkallt imorrn och vindstilla.
enl SMHI ska det vara -17 här ..... 😭😭😭

• Gilla
  • Ledsen
Matt Warner och 2 till
  • Laddar…
Sitter lugnt :D

• Gilla
baier och 2 till
  • Laddar…
Precis, sitter bara lugnt. Vägrar att anpassa mitt liv efter elpris.. dessutom så förbrukar jag inte så mycket

• Gilla
JonasElander och 10 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Precis, sitter bara lugnt. Vägrar att anpassa mitt liv efter elpris.. dessutom så förbrukar jag inte så mycket
Finns inte på mycket jag kan göra ... utom att skjuta på lunchen ...
Men det är priset i kombination med kylan och att jag har timpris som gör att det svider!

Vi förbrukar cirka 2,5-3kw på morgontimmarna en kall morgon. Så om vi köper 8kwh för 5kr styck så) är det 40kr. Det är inte mycket att ens fundera på att dra ner förbrukningen för att kanske kunna spara halva den pengen.

Att februariräkningen blir nånstans runt 5-6000kr är ingen överraskning... inte om den blir högre heller.

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi gissa på detta?
Svag vind, för lite baskraft i SE3 och SE4.

• Gilla
Gnist och 5 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Vägrar att anpassa mitt liv efter elpris..
DU driver alltså upp priset eftersom du inte anpassar den egna elanvändningen efter priset.

• Haha
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Kommer inte göra någe alls för vi har rörligt elpris å förbrukningen är ändå låg..

• Gilla
Gnist och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.