37 361 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
SE1:
SE2:
SE3:
SE4:
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
SE2:
SE3:
SE4:
Vad gör ni för att hantera en sådan här kort period med extremt dyr el?
Jag som temporärt har huset på direktverkande (värmefläkt + elektriska direktverkande element) uppvärmning pga renovering kommer att sätta fjärrstyrning på dessa och låta tempen sjunka fram till dess att elpriset går ner en aning. Mest för att jag kan, vi pratar ändå bara om ca fyra timmar. Så vinsten blir en tjuga ungefär... 😎
Men femtio tjugor är en tusenlapp...
Och mina automationer håller ändå borta den mesta elförbrukningen från dessa timmar ändå.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Kan bli en brasa med en extra påfyllnad innan hantverkarna kommer imorgon också. De skall ju inte behöva frysa...Dan_Johansson skrev:
Vi förbrukar cirka 2,5-3kw på morgontimmarna en kall morgon. Så om vi köper 8kwh för 5kr styck så) är det 40kr. Det är inte mycket att ens fundera på att dra ner förbrukningen för att kanske kunna spara halva den pengen.
Att februariräkningen blir nånstans runt 5-6000kr är ingen överraskning... inte om den blir högre heller.
Att februariräkningen blir nånstans runt 5-6000kr är ingen överraskning... inte om den blir högre heller.