37 439 läst ·
398 svar
37k läst
398 svar
Imorgon (19/2) blir elen riktigt dyr på morgonen
Alla priser baserades på gaspriset (som skenade). Jag kan undersöka detta om du vill, men tror 99,999% av forumet vet vad jag syftar på.Z Zodde skrev:
Därav elstödet som betalades ut av regeringen till hushållen, pga skenande elpris.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Det som stör mig är det oklara läget för investerare. Varken bolag eller privata investeringar. Så fort man investerat så ändras förutsättningarna.
Eller mer korrekt. Producenter och elhandlare lägger bud dygnet innan för varje kvart, och så sätts priset där utbuds och efterfrågekurvorna möts.S styren skrev:
Nej, prissättningsmekanismen har funnits i 30 år.S styren skrev:Annat var det tidigare. Redan när Putin gick in i Ukraina och gaspriserna skenade vilket påverkade elpriset, eftersom inget enskilt bränsleslag fick vara särbehandlat i någon riktning. Har vi glömt varför denna bestämmelse fanns? Det var för att gynna investeringar i vindkraft, samt kanske också solceller. Men detta var innan alla insett att solcellsmarknaden skapade den så kallade ankurvan, och att solcellsmarknaden därigenom dödat sig själv.
Blir gasen dyrare så lägger sig bara producenterna högre i sin budgivning.
Vilka bestämmelser ang prissättningen hos NordPool är ändrade?S styren skrev:
Det har mer att göra med att kärnkraftsel är dyrare än marknadspris, och det är en ren förlustaffär.S styren skrev:
Sedan är en del väljare irrationellt positiva till kärnkraft och skrupellösa politiker gärna skickar ut fogden och hans mannar för att plundra folket och bygga kkv (så de politikerna blir valda).
Vilka regler?S styren skrev:
Dvs mer som i Nordkorea. Fast det är få som öppet jublar över resultatet den politiken. Och de som talar om att staten bör äga/styra mer brukar bli klart irriterade över att påminnas om hur deras politik fungerar i verkligheten.S styren skrev:
Inte ens Östtyskland och Trabanten blir dom stolta över.
Att gaspriset påverkar elpriset är ingen ”ändring”S styren skrev:Alla priser baserades på gaspriset (som skenade). Jag kan undersöka detta om du vill, men tror 99,999% av forumet vet vad jag syftar på.
Därav elstödet som betalades ut av regeringen till hushållen, pga skenande elpris.
[länk]
Det som stör mig är det oklara läget för investerare. Varken bolag eller privata investeringar. Så fort man investerat så ändras förutsättningarna.
När gasen var rekordbillig andra halvan av 2010-talet inkl 2020 så var det en väsentlig orsak till att elpriset också var ”rekordbillig” under samma tid…
Men folk tenderar intevatt bry sig om varför nåt är så billigt, det är först när det blir dyrt som ”syndabocken” ska finnas.
"Producenter och elhandlare lägger bud dygnet innan för varje kvart, och så sätts priset där utbuds och efterfrågekurvorna möts."D daVinci skrev:Eller mer korrekt. Producenter och elhandlare lägger bud dygnet innan för varje kvart, och så sätts priset där utbuds och efterfrågekurvorna möts.
Nej, prissättningsmekanismen har funnits i 30 år.
Blir gasen dyrare så lägger sig bara producenterna högre i sin budgivning.
Vilka bestämmelser ang prissättningen hos NordPool är ändrade?
Lägger man högsta bud eller lägsta bud? Det kanske är som för 200 år sedan i sverige när man auktionerade ut fattiga och ensamstående barn. Den som betalar högst till kommunen får en ny "slav" på gården. (exempel på perfekt och etisk upphandling)
Det måste vara lägst pris som gäller. Ett elbolag bjuder lägst och alla andra måste leverera till detta pris. Men om det är många elproducenter/elhandlare så borde incitamenetet att fuska göra sig tydligt.
Hur går budgivningen till mitt i ankurvan? Alla vet att solcellsproducenterna levererar gratis (runt 1 öre är perfekt för övriga elbolagen), samma gäller vid blåst och hård vind. Man vet också att elbehovet är lågt just då. Alltså inget stort intresse att producera för övriga.
Solcellsproducenter och vindkraftproducenter är dömda till förlust. Det är något fel på Nordpoolsmodellen. Att den funnits i 30 år betyder inte att den är bäst. Man måste anpassa sig till nya tider emellanåt.
Att kärnkraften klarar sig trots allt beror nog på att när det tex är 30 minusgrader ute så dör folk om dom inte får elleverans (köper till vilket pris som helst)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Är det ett förslag?S styren skrev:
Det låter som att vi riskerar problem med den modellen. Några producenter kan leverera till 20 öre/kWh som det är deras bud. Då måste alla andra också leverera till 20 öre/kWh, även om det kostar dem mycket mer att producera elen, så de låter hellre bli att leverera ... Det låter som att det blir problematiskt.
Det är svårt med gramatiken, dvs att skriva kortfattat utan att missuppfattas- som du gör nu.Fairlane skrev:
Är det ett förslag?
Det låter som att vi riskerar problem med den modellen. Några producenter kan leverera till 20 öre/kWh som det är deras bud. Då måste alla andra också leverera till 20 öre/kWh, även om det kostar dem mycket mer att producera elen, så de låter hellre bli att leverera ... Det låter som att det blir problematiskt.
Jag försöker förstå hur en auktion på Nordpool går till- något är snett där.
"Producenter och elhandlare lägger bud dygnet innan för varje kvart, och så sätts priset där utbuds och efterfrågekurvorna möts."
Vill gärna få full info- exakt hur prissättningen går till.
Ja, så går det till.S styren skrev:
Vem är man?S styren skrev:
Stämmer det med beskrivningen av budgivningen du fick?S styren skrev:
Stämmer det med beskrivningen av budgivningen du fick?S styren skrev:
Kan du beskriva hur fusket skulle gå till.S styren skrev:
Har du fått någon beskrivning som indikerar att budgivningen går annorlunda till någon av kvartarna under dygnet. I så fall vilken var det?S styren skrev:
Beskriv felet.S styren skrev:
Hur ser kriterierna ut för att avgöra vad som är "bäst".S styren skrev:
Det är din förståelse något e snett med.S styren skrev:
Finns många sidor att tillgå om man vill läsa på, dels hur auktionerna fungerar och dels vad marginalprissättning är för något…
Sen fick du ett antal frågor ovan som du helt enkelt bara sket i att besvara.
Vill du ha hjälp till att förstå nåt får du nog bjuda till å besvara motfrågor du får
No problem. Skall sätta mig in i hur auktionerna fungerar. Det finns oändligt med information.Z Zodde skrev:Det är din förståelse något e snett med.
Finns många sidor att tillgå om man vill läsa på, dels hur auktionerna fungerar och dels vad marginalprissättning är för något…
Sen fick du ett antal frågor ovan som du helt enkelt bara sket i att besvara.
Vill du ha hjälp till att förstå nåt får du nog bjuda till å besvara motfrågor du får
Tack för rådet!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 659 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 659 inlägg
Det funkar i grunden precis som om du vill köpa eller sälja nån grej privat.S styren skrev:
Säg att du vill köpa en viss kompressor för max 1500 kr. Om två säljare hör av sig och en är beredd att sälja för 1400 kr får du den för 1400 kr istället. Om ingen vill sälja för 1500 kr blir det ingen affär.
Säg att du vill sälja en vävstol för 1200 kr. Om två köpare hör av sig och en bjuder 1300 kr får du 1300 kr istället. Om ingen vill köpa för 1200 kr får vävstolen stå kvar hos dig.
Det är ganska långt ifrån om du vill ”sälja nån grej privat ”Magnus E K skrev:
Det funkar i grunden precis som om du vill köpa eller sälja nån grej privat.
Säg att du vill köpa en viss kompressor för max 1500 kr. Om två säljare hör av sig och en är beredd att sälja för 1400 kr får du den för 1400 kr istället. Om ingen vill sälja för 1500 kr blir det ingen affär.
Säg att du vill sälja en vävstol för 1200 kr. Om två köpare hör av sig och en bjuder 1300 kr får du 1300 kr istället. Om ingen vill köpa för 1200 kr får vävstolen stå kvar hos dig.
a) du säljer inte över en börs
b) du är ensam säljare (el har hundratals av säljare)
C) Marginalprissättning ger ALLA samma pris (å den biten berör inte ditt exempel öht)
Alla som har elbatrbsälja lägger bud. Kärnkraften lägger oftast 0 öre eller ton minuspriser då de måste sälja det de producerar oavsett. Sedan tittar man på hur mycket el som erbjuds jämfört med hur stor efterfrågan det finns. Det högsta budet som ryms inom efterfrågan sätter priset.Z Zodde skrev:
Om det finns ett över utbud på el, låt säga när det blåser, då kommer det högsta budet att bli väldigt lågt. Det är billigare att sälja el från vindsnurra för några öre än att stänga av den. Samma med solpaneler, får man bara sina kostnader räckte så är det billigare att sälja till något öre än att stänga av.
Här kommer nu problemet med detta: om folk då får subventioner för att sälja, exempelvis den avskaffade 60-lringen, då finns det plötsligt de som vill sälja till kraftigt negativa priser. Vi har sett elpriser i Sverige som legat runt -60 öre/kWh innan subventionen avskaffades. I Nederländerna har man tidigare fått kvitta sin solel på sommaren mot gasel på vintern. Denna subvention drog också ned elpriserna en bra bit under nollan. Flera kronor negativt elpris blev det ibland.
Någon komponent saknas. Pris och mängd...pacman42 skrev:
Alla som har elbatrbsälja lägger bud. Kärnkraften lägger oftast 0 öre eller ton minuspriser då de måste sälja det de producerar oavsett. Sedan tittar man på hur mycket el som erbjuds jämfört med hur stor efterfrågan det finns. Det högsta budet som ryms inom efterfrågan sätter priset.
Om det finns ett över utbud på el, låt säga när det blåser, då kommer det högsta budet att bli väldigt lågt. Det är billigare att sälja el från vindsnurra för några öre än att stänga av den. Samma med solpaneler, får man bara sina kostnader räckte så är det billigare att sälja till något öre än att stänga av.
Här kommer nu problemet med detta: om folk då får subventioner för att sälja, exempelvis den avskaffade 60-lringen, då finns det plötsligt de som vill sälja till kraftigt negativa priser. Vi har sett elpriser i Sverige som legat runt -60 öre/kWh innan subventionen avskaffades. I Nederländerna har man tidigare fått kvitta sin solel på sommaren mot gasel på vintern. Denna subvention drog också ned elpriserna en bra bit under nollan. Flera kronor negativt elpris blev det ibland.
Säljare a, b, c, d säljer för 10 öre, 20 öre, 30, öre och 90 öre. Det säger inte mycket. Mängden eller kapaciteten måste in i köpet.
Solecellerna kan bara leverera kl 12-15 om det är molnfritt. Vindkraft bara om det blåser, och kärnkraft nästan alltid, vattenkraft på våren.
Och precis som Zodde påpekar så är det 100-tals säljare.
Jag förstår din oro för subventioner. Solcellernas 60 öring är ju borta. Hur är det med vindkraft? Kärnkraft? Kärnkraften kräver ju subvention (garanti) för att bygga ut nytt.
Hittills snyggt på pluspriser
Alla köpare säger vilken mängd el de vill köpa till vilket pris, jag köper 1 MWh om priset är under 50 öre, men bara 0.5 MWh om det är över 50 öre osvS styren skrev:Någon komponent saknas. Pris och mängd...
Säljare a, b, c, d säljer för 10 öre, 20 öre, 30, öre och 90 öre. Det säger inte mycket. Mängden eller kapaciteten måste in i köpet.
Solecellerna kan bara leverera kl 12-15 om det är molnfritt. Vindkraft bara om det blåser, och kärnkraft nästan alltid, vattenkraft på våren.
Och precis som Zodde påpekar så är det 100-tals säljare.
Jag förstår din oro för subventioner. Solcellernas 60 öring är ju borta. Hur är det med vindkraft? Kärnkraft? Kärnkraften kräver ju subvention (garanti) för att bygga ut nytt.
Hittills snyggt på pluspriser
Alla säljare lägger sina bud, jag säljer 10 MWh om jag får minst 100 öre, jag säljer 20 MWh om jag får minst 120 öre osv
Priset sätts där köpare och säljare möts, dvs när totala efterfrågan på att köpa el är lika stor som totala viljan att sälja el, och det blir priset alla betalar.
Är priset för lågt överstiger efterfrågan utbudet, är priset för högt understiger efterfrågan utbudet, vilket såklart är fysiskt omöjligt, eftersom ström måste konsumeras samtidigt som den produceras, så man möts alltid på priset där jämvikt råder.
För solceller, vindkraft osv så får de stå för kostnader som uppstår ifall de inte kan leverera som utlovat.