5 222 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Huvudsäkring? Vart?
Ja det kan knappast vara någon annan ledning än den övre av de som går ut genom väggen, under pärmarna, som är inkommande matning.Majgårdarna skrev:
Det är i källaren som proppskåpet sitter.
Gjorde en liten film.
Det finns ett gästhus på gården oxå.
Det finns inga huvudsäkringar där enligt elektrikern. Se bild.
Jag hyrde ut huset en period och installerade då en elmätare där.
Det går ut ledningar till gästhuset, garage, elbilsladdare.
[video][bild]
Och där finns det ju rätt tydligt ingen låda eller kopplingspunkt innan den går ut ur huset, genom källarväggen/grundmuren eller vad det nu är.
Ser du kabeln på utsidan?
Eller är det under marknivå?
Den går under jord, men jag såg den när vi dränerade om huset.Mikael_L skrev:
Ja det kan knappast vara någon annan ledning än den övre av de som går ut genom väggen, under pärmarna, som är inkommande matning.
Och där finns det ju rätt tydligt ingen låda eller kopplingspunkt innan den går ut ur huset, genom källarväggen/grundmuren eller vad det nu är.
Ser du kabeln på utsidan?
Eller är det under marknivå?
Hade dit en gubbe från nätägaren som märkte ut upp till stolpen då.
Det verkar helt enkelt som att du saknar mätarsäkringar då.
Ja ifall det inte nu sitter sådana på 16A /typ) i den där lådan på stolpen.
Men nu sa ju din elektriker att det inte är så, så vi får nog lov att tro på han.
Ja det blir ju lite märkligt, du betalar för 16A, men har möjlighet att ta ut 35A.
Men det är ju liksom inget fel du gjort.
Men nu sa ju din elektriker att det inte är så, så vi får nog lov att tro på han.
Ja det blir ju lite märkligt, du betalar för 16A, men har möjlighet att ta ut 35A.
Kan elektrikern sätta dit huvudsäkringar eller är det något som nätägaren måste göra?Mikael_L skrev:
Det verkar helt enkelt som att du saknar mätarsäkringar då.
Om du har 35A säkringar i den där lådan på stolpen så borde det vara s.k servissäkringar, och då borde det vara nätägarens säkringar som de själv vill byta osv.Majgårdarna skrev:
Går en sådan så vill de att man ringer dem så deras eget folk får byta och kolla skick och ev anledning till att den gick.
Sen har man normalt sett även mätarsäkringar (kallas ofta huvudsäkringar) som ska sättas till den ström som man betalar abonnemang för. Det är ju typ dessa som vi letar efter nu, i denna tråd.
Dessa säkringar byts av kunden själv, och förändring av ström ska göras av en elfirma (som sen anmäler förändringen till elbolaget).
Nu är just din anläggning kanske ett undantag från hur det brukar vara.
Jag kan väl också hålla med snaggletooth, det är kanske inget att gräva så mycket mer i.
Börjar man bråka i det för mycket skulle det inte förvåna mig om nätägaren säger att huvudsäkringarna ska sitta utomhus. Då är steget till att flytta elmätaren inte heller långt bort så den också sitter utomhus vilket är praxis numera.
Blir det inte väldigt problematiskt för TS om något i huset orsakar att servissäkringen går? Hur lång tid tar det normalt tills nätägaren kommer och åtgärdar det? Trodde det normala var att man vill ha en mätarsäkring (tack för att jag lärde mig rätt ord av den här tråden) som är i alla fall ett steg lägre eller absolut åtminstone långsammare än servissäkringen?
Man kan gott använda ordet huvudsäkring om man vill.
Det gör ju t.o.m nätägare ofta själva.
Jag tänker väl att det är mest när det finns risk för sammanblandning av vilka säkringar man verkligen menar som det kan vara intressant att börja använda begreppen servissäkring, mätarsäkring (eller abonnemangssäkring).
Alla (nästan) har ju en servissäkring någonstans, men som man inte har en aning om, min sitter i ett kabelskåp ute vid gatan här, i detta skåp återfinns servissäkringarna till kanske 4-6 st hus runt om skåpet.
Säkringsabonnemang kallas abonnemangsformen där huvudsäkringens värde avgör vilken fast avgift man betalar och vilken max ström man kan få ta ut från nätägarens anläggning.
Det finns andra abonnemangsformer, men för villor, privatpersoner är det i princip alltid säkringsabonnemang.
Det gör ju t.o.m nätägare ofta själva.
Jag tänker väl att det är mest när det finns risk för sammanblandning av vilka säkringar man verkligen menar som det kan vara intressant att börja använda begreppen servissäkring, mätarsäkring (eller abonnemangssäkring).
Alla (nästan) har ju en servissäkring någonstans, men som man inte har en aning om, min sitter i ett kabelskåp ute vid gatan här, i detta skåp återfinns servissäkringarna till kanske 4-6 st hus runt om skåpet.
Säkringsabonnemang kallas abonnemangsformen där huvudsäkringens värde avgör vilken fast avgift man betalar och vilken max ström man kan få ta ut från nätägarens anläggning.
Det finns andra abonnemangsformer, men för villor, privatpersoner är det i princip alltid säkringsabonnemang.
När min huvudbrytare "brann" så kom elbolaget och kopplade runt den efter en timme ungefär, detta var sent på kvällen på en söndag.redarn skrev:
Blir det inte väldigt problematiskt för TS om något i huset orsakar att servissäkringen går? Hur lång tid tar det normalt tills nätägaren kommer och åtgärdar det? Trodde det normala var att man vill ha en mätarsäkring (tack för att jag lärde mig rätt ord av den här tråden) som är i alla fall ett steg lägre eller absolut åtminstone långsammare än servissäkringen?
Troligvis finns säkring kvar som en del i avgiften, även med effekttariffen.P Peter_Ker skrev:
Flera verkar ha samma taxa för 16-25A, sedan blir det dyrare.
Jag tycker det är lite snålt med 16A nu.
Om jag skall ladda elbilen mycket så hinner den ofta inte klart då effektvakten stryper laddningen.
Jag har ställt laddaren på max 13A, men den drar ju ner ofta då jag har både luftvärmepump, spabad.
16 A kostar 4500kr per åt
25 A 7500kr per år.
Om jag skall ladda elbilen mycket så hinner den ofta inte klart då effektvakten stryper laddningen.
Jag har ställt laddaren på max 13A, men den drar ju ner ofta då jag har både luftvärmepump, spabad.
16 A kostar 4500kr per åt
25 A 7500kr per år.
Klicka här för att svara