5 208 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Huvudsäkring? Vart?
Det är nog 35, det var elektrikern som sa det.nisse123 skrev:
Hur skall man lösa detta? Kan man ringa en elektriker som sätter dit huvudsäkringar?
Verkar udda om det vore så med tanke på att din mätarplats verkar vara i original och dessutom toppskick sett till bild. Inget tyder på labbande där genom tiderna och samma om du nu har luftledning kvar in via servislåda på insidan. Är det en normal bostad är den knappast utförd för störte än 25 A säkringar och som elmont skrev kan de även vara vad som kallas mätarsäkrimgar samtidigt.Majgårdarna skrev:
Vill du komma längre här får du ta lite fler bilder tex utzoomat vid mätaren och på lådan vid anslutningen mot luftledning.
Nej allt fungerar som det ska, jag vill bara göra rätt för mig så dom inte kommer om 20 år och ger mig en saftig faktura😀Alfredo skrev:
Jag har ställt ner laddningen av elbilen och har lastbalansering inställd på 16 amp huvudsäkring.
Känns väldigt udda att säkringarna som sitter på stolpen där luftledningen går ner i marken (gissar att du har kabel i mark sista biten) skulle vara dina säkringar, och specillt med tanke på amperetalet.
Normalt sett är det nätägarens, vi gjorde precis så när sista biten markförlades från att ha varit luftledning ända fram.
Om ditt hus har haft luftledning ända fram så skulle jag söka uppe på vinden efter huvudsäkringarna.
Ibland kan det även vara en gjutjärnsåda på fasaden (gissar på gjutjärn utifrån övrig installation).
Ofta valde dock husägaren att bygga om och flytta allting in i ett modern mätarskåp, men hos dig är det inte så.
Men steg ett tänker jag är att ta reda på vilka säkringar som är dina, och var dom är placerade.
Därefter kan man fundera på att eventuellt bygga om, och flytta dessa om man ser en praktisk fördel med det.
Normalt sett är det nätägarens, vi gjorde precis så när sista biten markförlades från att ha varit luftledning ända fram.
Om ditt hus har haft luftledning ända fram så skulle jag söka uppe på vinden efter huvudsäkringarna.
Ibland kan det även vara en gjutjärnsåda på fasaden (gissar på gjutjärn utifrån övrig installation).
Ofta valde dock husägaren att bygga om och flytta allting in i ett modern mätarskåp, men hos dig är det inte så.
Men steg ett tänker jag är att ta reda på vilka säkringar som är dina, och var dom är placerade.
Därefter kan man fundera på att eventuellt bygga om, och flytta dessa om man ser en praktisk fördel med det.
På sista fotot kommer en kabel från vänster och går in i mätartavlan. Ser lite klen ut för 32 amp, mera som en 2,5 mm2 och max 16 amp på den. Kan vara en 4 mm2, men inte normalt i gammal tider, mera då kanske 10 mm2. Följ den och se hur den går och om det finns någon låda, utöver den som jag uppfattat sitter på stolpen, innan det går ner i marken. Finns ingen extra låda på vinden eller på huset, så är det dina huvudsäkringar och överkurs på dom med 32 ( 35 amp ) Vad vet du om gammla ägaren, kanske säkrat upp själv.
Ja, det är ju ingen omöjlighet, men lite udda tänker jag.Isakare skrev:
I det fallet så ska dina säkringar skydda nätägarens serviskabel, om det inte är så att du skulle ha anslutningspunkten där, men då skulle i så fall mätaren också sitta där.
Som @jonaserik skriver så verkar det lite väl saftigt att säkra av den kabeln som går till brytaren före mätaren med 35A.
Men.....man ska inte utesluta någonting, så du kan ha rätt i att det inte finns andra säkringar innan mätaren än dom i lådan på stolpen, men är det verkligen husägarnens i så fall?
Det kan också vara värt att kolla upp.
Jag har själv en anslutning där mina servissäkringar sitter i en gjutjänslåda på sista stolpen där luftledningen går ner i marken.
Dessa är på 35A, och ägs av nätägaren.
Sedan har jag en låda på fasaden med mina 20A huvudsäkringar.
Vet dock inte hur det såg ut innan, eftersom tidigare ägare rev stugan som stod här, och byggde huset 1986?
Och då måste det vara G 3 på stolpen för att få i 35 amp. Dom större säkringarna då. Max 25 amp är G 2 Tveksamt men kan vara det. Hur är det, om det sitter en låda på stolpen, öpnna den och ta ett foto, så det blir klart om det är G3 eller G 2 där.Hannuse skrev: