5 222 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Huvudsäkring? Vart?
Japp, korrekt.J jonaserik skrev:
Skulle vara bra med en bild på det, och om TS kan göra en djupare indersökning om var någonstans inkommande kabeln härstammar från.
Jag tvivlar på att den går i hela sin längd ut till stolpen.
Mäta diametern inne vid elcentralen och ute vid stolpen kan ge lite mer info.
Det finns 32A, men kanske rätt att kalla det "lite udda", för vanligare tycker jag att 35A verkar vara.nisse123 skrev:
Här säljs både 32A och 35A.
https://khs.se/shop/smaltpropp-diii/
Mina inköpskanaler har också 32A.
Jag har för mig att de har samma passkontakt, dvs det finns ingen speciell diameter för 32A, utan både 32 och 35 passar.
Jag tror också att det finns en till låda med 3 säkringar någonstans.Hannuse skrev:
Känns väldigt udda att säkringarna som sitter på stolpen där luftledningen går ner i marken (gissar att du har kabel i mark sista biten) skulle vara dina säkringar, och specillt med tanke på amperetalet.
Normalt sett är det nätägarens, vi gjorde precis så när sista biten markförlades från att ha varit luftledning ända fram.
Om ditt hus har haft luftledning ända fram så skulle jag söka uppe på vinden efter huvudsäkringarna.
Ibland kan det även vara en gjutjärnsåda på fasaden (gissar på gjutjärn utifrån övrig installation).
Ofta valde dock husägaren att bygga om och flytta allting in i ett modern mätarskåp, men hos dig är det inte så.
Men steg ett tänker jag är att ta reda på vilka säkringar som är dina, och var dom är placerade.
Därefter kan man fundera på att eventuellt bygga om, och flytta dessa om man ser en praktisk fördel med det.
Och precis som Hannuse skriver, så är det vanligt att den idag kan finnas på någon ologisk plats efter att något har byggts om, det vanligaste är att servisen har gått in med luftledning vid gavelspets, och sen blivit ersatt med markkabel.
Men då kan elmätare, eller mätarsäkringar, eller hela husets gruppcentral osv, finnas kvar där uppe på vinden.
16Amppacman42 skrev:
Så här ser skåpet ut på stolpen.
Jag har haft hit en gubbe som märkte upp ledningen när vi dränerade. Den går från säkringsskåpet till stolpen
Har en identisk låda som du har, fast min är uppmärkt "mätarsäkring".
För något år tillbaka hade jag också problem att hitta våra huvudsäkringar. Men till sist så lyckades jag hitta lådan i vår gillestuga
Så Hannuse och Mikael_L är kanske inne på rätt spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För något år tillbaka hade jag också problem att hitta våra huvudsäkringar. Men till sist så lyckades jag hitta lådan i vår gillestuga
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så Hannuse och Mikael_L är kanske inne på rätt spår.
Lådan på elstolpen är en Ifö-låda.
Den kan givetvis innehålla 16A säkringar med reduceringshylsa.
Det normala är dock 35A som servisledningssäkring = kortslutningsskydd för 6 och 10mm2 Cu serviskablar. Överlastskydd sitter normalt i abonnentens anläggning = mätarsäkringar som kan vara placerade vid elmätare eller i en liten central någonstans före elmätaren
Men saknas säkringar hos abonnenten så kan de avgiftsbestämmande säkringarna sitta i lådan. Detta är inte normalt men förekommer.
Det kan även vara så att nätbolaget inte vet att säkringar saknas hos abonnenten och då kan det mycket väl vara säkrat 35A.
Ifö-lådan på stolpen är elnätägarens.
Den kan givetvis innehålla 16A säkringar med reduceringshylsa.
Det normala är dock 35A som servisledningssäkring = kortslutningsskydd för 6 och 10mm2 Cu serviskablar. Överlastskydd sitter normalt i abonnentens anläggning = mätarsäkringar som kan vara placerade vid elmätare eller i en liten central någonstans före elmätaren
Men saknas säkringar hos abonnenten så kan de avgiftsbestämmande säkringarna sitta i lådan. Detta är inte normalt men förekommer.
Det kan även vara så att nätbolaget inte vet att säkringar saknas hos abonnenten och då kan det mycket väl vara säkrat 35A.
Ifö-lådan på stolpen är elnätägarens.
Intressant, men jag har verkligen koll på att det inte finns någon gömma någonstans.M Matox skrev:
Jag har har bytt ut allt i huset, utom proppskåpet..
Man kanske kan fråga en elektriker om de kan byta proppskåp och samtidigt sätta dit huvudsäkringar?