J jonaserik skrev:
Och då måste det vara G 3 på stolpen för att få i 35 amp. Dom större säkringarna då. Max 25 amp är G 2 Tveksamt men kan vara det. Hur är det, om det sitter en låda på stolpen, öpnna den och ta ett foto, så det blir klart om det är G3 eller G 2 där.
Japp, korrekt.
Skulle vara bra med en bild på det, och om TS kan göra en djupare indersökning om var någonstans inkommande kabeln härstammar från.
Jag tvivlar på att den går i hela sin längd ut till stolpen.
Mäta diametern inne vid elcentralen och ute vid stolpen kan ge lite mer info.

Mikael_L
nisse123 nisse123 skrev:
Är du säker på att det är 32A, det är lite udda storlek, är det inte 35A eller 25A.
Det sitter en klisterlapp på mätartavlan 16A, så någonstans borde det finnas mätarsäkringar.
Det finns 32A, men kanske rätt att kalla det "lite udda", för vanligare tycker jag att 35A verkar vara.
Här säljs både 32A och 35A.
https://khs.se/shop/smaltpropp-diii/
Mina inköpskanaler har också 32A.

Jag har för mig att de har samma passkontakt, dvs det finns ingen speciell diameter för 32A, utan både 32 och 35 passar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Känns väldigt udda att säkringarna som sitter på stolpen där luftledningen går ner i marken (gissar att du har kabel i mark sista biten) skulle vara dina säkringar, och specillt med tanke på amperetalet.
Normalt sett är det nätägarens, vi gjorde precis så när sista biten markförlades från att ha varit luftledning ända fram.
Om ditt hus har haft luftledning ända fram så skulle jag söka uppe på vinden efter huvudsäkringarna.
Ibland kan det även vara en gjutjärnsåda på fasaden (gissar på gjutjärn utifrån övrig installation).
Ofta valde dock husägaren att bygga om och flytta allting in i ett modern mätarskåp, men hos dig är det inte så.
Men steg ett tänker jag är att ta reda på vilka säkringar som är dina, och var dom är placerade.
Därefter kan man fundera på att eventuellt bygga om, och flytta dessa om man ser en praktisk fördel med det.
Jag tror också att det finns en till låda med 3 säkringar någonstans.
Och precis som Hannuse skriver, så är det vanligt att den idag kan finnas på någon ologisk plats efter att något har byggts om, det vanligaste är att servisen har gått in med luftledning vid gavelspets, och sen blivit ersatt med markkabel.
Men då kan elmätare, eller mätarsäkringar, eller hela husets gruppcentral osv, finnas kvar där uppe på vinden.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har för mig att de har samma passkontakt, dvs det finns ingen speciell diameter för 32A, utan både 32 och 35 passar.
Ja det är samma princip som för 10 och 13 A.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja det är samma princip som för 10 och 13 A.
Det är samma storlek på dom, men 10A är röd och 13A är svart.

nisse123 nisse123 skrev:
Det är samma storlek på dom, men 10A är röd och 13A är svart.
Ja och 32 A vit och 35 A svart och GIII.

Majgårdarna
pacman42 pacman42 skrev:
Vad står det att du betalar för på el(näts)räkningen?
16Amp
Så här ser skåpet ut på stolpen.
Jag har haft hit en gubbe som märkte upp ledningen när vi dränerade. Den går från säkringsskåpet till stolpen

• Elektrisk kopplingsbox monterad på trästolpe med kablar. Bakgrund av torra buskar och landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
16Amp
Så här ser skåpet ut på stolpen.
Jag har haft hit en gubbe som märkte upp ledningen när vi dränerade. Den går från säkringsskåpet till stolpen
Och i det skåpet har du 35A säkringar?

Vad jag förstår så är lådan en "serviselåda" för tre fastigheter/abonnemang där det sitter 3x3 servissäkringar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Och i det skåpet har du 35A säkringar?
Det skåpet är nätägarens, det kan mycket väl vara 35 A servisledningssäkringar där. Troligtvis sitter det en säkringslåda där kabeln går in i huset.

Vi kallar dom där för ”brunlåda”.
Den ägs av nätägaren, och avsäkrar servisledningen.
Så, väldigt troligt att det sitter minst 35A där, men det är inte huvudsäkringarna för huset.

Majgårdarna
L Lie56 skrev:
Det skåpet är nätägarens, det kan mycket väl vara 35 A servisledningssäkringar där. Troligtvis sitter det en säkringslåda där kabeln går in i huset.
Nej det sitter ingen säkringslåda, det är det som är problemet.

Har en identisk låda som du har, fast min är uppmärkt "mätarsäkring".
Elcentral med elmätare och märkning "mätarsäkring", monterad på vit vägg.
Skapa konto

För något år tillbaka hade jag också problem att hitta våra huvudsäkringar. Men till sist så lyckades jag hitta lådan i vår gillestuga
Hörnet av ett rum med vitmålade väggar och träfärgat golv, ett litet fönster och en hylla med en glasburk ovanpå.
Skapa konto
Elskåp i ett hörn, delvis inbyggt i väggen med kablar som leder till en mätarsäkring, synligt från insidan av ett rum.
Skapa konto

Så Hannuse och Mikael_L är kanske inne på rätt spår.

• Gilla
  • Wow
Perplexus och 11 till
  • Laddar…
Lådan på elstolpen är en Ifö-låda.
Den kan givetvis innehålla 16A säkringar med reduceringshylsa.

Det normala är dock 35A som servisledningssäkring = kortslutningsskydd för 6 och 10mm2 Cu serviskablar. Överlastskydd sitter normalt i abonnentens anläggning = mätarsäkringar som kan vara placerade vid elmätare eller i en liten central någonstans före elmätaren

Men saknas säkringar hos abonnenten så kan de avgiftsbestämmande säkringarna sitta i lådan. Detta är inte normalt men förekommer.

Det kan även vara så att nätbolaget inte vet att säkringar saknas hos abonnenten och då kan det mycket väl vara säkrat 35A.

Ifö-lådan på stolpen är elnätägarens.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
M Matox skrev:
Har en identisk låda som du har, fast min är uppmärkt "mätarsäkring".
[bild]

För något år tillbaka hade jag också problem att hitta våra huvudsäkringar. Men till sist så lyckades jag hitta lådan i vår gillestuga
[bild][bild]

Så Hannuse och Mikael_L är kanske inne på rätt spår.
Intressant, men jag har verkligen koll på att det inte finns någon gömma någonstans.
Jag har har bytt ut allt i huset, utom proppskåpet..
Man kanske kan fråga en elektriker om de kan byta proppskåp och samtidigt sätta dit huvudsäkringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.