Hej!
Jag har nyligen köpt en stuga och försöker rädda den gamla köksbänken i massivt trä. Den har flera mörka ringar och svarta missfärgningar, troligen efter vatten eller heta kastruller (se bild).
Hittills har jag:
slipat ganska mycket med slipmaskin, men märkena förändras nästan inte alls
testat oxalsyra, utan någon större effekt
Har någon en idé om vad missfärgningarna kan bero på? Är det järnreaktioner, brännskador eller något som gått djupt ner i träet?
Går det att få bort detta utan att slipa ner hela bänken väldigt mycket, eller är det enda alternativet att fortsätta slipa eller kanske bleka med något annat? Kan man måla hela köksbänken istället?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Tack!

• 17849665725157826169679744024555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att plocka fram bandslipen.
Med mindre än att du kan plocka bort hela bänkskivan blir det nog knivigt att få det snyggt, men jag tror du måste slipa bort översta millimetern i alla fall.

A amandag1 skrev:
Hej!
Jag har nyligen köpt en stuga och försöker rädda den gamla köksbänken i massivt trä. Den har flera mörka ringar och svarta missfärgningar, troligen efter vatten eller heta kastruller (se bild).
Hittills har jag:
slipat ganska mycket med slipmaskin, men märkena förändras nästan inte alls
testat oxalsyra, utan någon större effekt
Har någon en idé om vad missfärgningarna kan bero på? Är det järnreaktioner, brännskador eller något som gått djupt ner i träet?
Går det att få bort detta utan att slipa ner hela bänken väldigt mycket, eller är det enda alternativet att fortsätta slipa eller kanske bleka med något annat? Kan man måla hela köksbänken istället?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Tack!
Använd oxalsyra innan du slipar, då bleker du de mörka fläckarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.