Mikael_L
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Nej allt fungerar som det ska, jag vill bara göra rätt för mig så dom inte kommer om 20 år och ger mig en saftig faktura😀
Jag har ställt ner laddningen av elbilen och har lastbalansering inställd på 16 amp huvudsäkring.
Ja det verkar lite märkligt (men omöjligt är det ju inte, någon kan ju ha gjort fel någon gång i tiden).

Om jag kikar på bilden som var i det här inlägget (som jag har quotat här ovan), så ser det ju ut som snedtak, skulle kunna vara vinden.
Men det är väl kanske mer källaren här, och att trappan går upp där till vänster?

Den övre av de två ledningarna som går till vänster är väl nästan garanterat inkommande matning.
Vart går den?
Går den genom väggen (grundmuren), finns det något på utsidan där som kan ge någon ledtråd?

Redigerat:
Kan det hända att det satt en 16A huvudsäkring på vinden som demonterades utan ersättning när sista biten grävdes ned? (Ursäkta om den funderingen nämnts tidigare, såg den inte vid snabbt scrollande genom tråden)

Mikael_L
redarn redarn skrev:
Kan det hända att det satt en 16A huvudsäkring på vinden som demonterades utan ersättning när sista biten grävdes ned? (Ursäkta om den funderingen nämnts tidigare, såg den inte vid snabbt scrollande genom tråden)
Det är ju något sådant som det kan vara ...
Och det var saker typ det som jag menade med:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det verkar lite märkligt (men omöjligt är det ju inte, någon kan ju ha gjort fel någon gång i tiden).

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Mäta diametern [på kabeln, min edit:] inne vid elcentralen och ute vid stolpen kan ge lite mer info.
Detta är förstås ett steg jag skulle tagit ganska snabbt.
Undersökt så noga det går ifall det ens kan vara samma kabel mellan de två upptäckta kopplingspunkterna.
Det kan ju vara så att det är snabbt att konstatera att det måste finnas en kopplingspunkt mellan.

Eller så ser av alla tecken ut att kunna vara exakt samma kabel och då vet man ju inte mer än att det kanske finns någon låda på vägen.

Och det är ju inte bara diameter att kolla, helst försöka hitta någon beteckning, sen vilka material och vilken "ytstruktur" kabeln har.
En EKKJ har ett ganska karakteristisk mönster på manteln p.g.a. den koncentriska ledaren, och det ser ofta lite olika ut beroende på fabrikat t.ex.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Det är i källaren som proppskåpet sitter.

Gjorde en liten film.
Det finns ett gästhus på gården oxå.
Det finns inga huvudsäkringar där enligt elektrikern. Se bild.
Jag hyrde ut huset en period och installerade då en elmätare där.
Det går ut ledningar till gästhuset, garage, elbilsladdare.
Elcentral med flera porslinssäkringar och elmätare monterad på väggen i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GK100 GK100 skrev:
Ja och 32 A vit och 35 A svart och GIII.
40A då ?

16Amp
Så här ser skåpet ut på stolpen.
Jag har haft hit en gubbe som märkte upp ledningen när vi dränerade. Den går från säkringsskåpet till stolpen
Då borde dina Servis/Mätarsäkring sitta där, öppna och kolla om det är 3st 16A säkringar där.

Majgårdarna
nisse123 nisse123 skrev:
Då borde dina Servis/Mätarsäkring sitta där, öppna och kolla om det är 3st 16A säkringar där.
Hur öppnar jag det?

Hur öppnar jag det?
Trekantsnyckel. eller så kan det gå med en smal flatmejsel eller näbbtång.

Metallisk trekantig nyckel med hål i handtaget, numren 164661447 och RSK 333851 syns bredvid.
Skapa konto
Grått plastnyckelhandtag med texten "SCARÖ," använt för byggprojekt och renovering, sett från sidan mot vit bakgrund.
Skapa konto

nisse123 nisse123 skrev:
40A då ?
Den är inte normerad så faller in under 35 A. Du kan däremot få en liten helgnöt hur blir det för en 200 A DV inte DIV?

Purre
J jonaserik skrev:
Och då måste det vara G 3 på stolpen för att få i 35 amp. Dom större säkringarna då. Max 25 amp är G 2 Tveksamt men kan vara det. Hur är det, om det sitter en låda på stolpen, öpnna den och ta ett foto, så det blir klart om det är G3 eller G 2 där.
Finns 30A DII också.
DIII finns som 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25A också.

Purre Purre skrev:
Finns 30A DII också.
DIII finns som 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25A också.
Med en reduktionshylsa kan man ha gänga 2 säkringar

Purre
J J-banan skrev:
Med en reduktionshylsa kan man ha gänga 2 säkringar
Ja det kan man men nu är det rätt storlek direkt på dom som jag nämnde.

GK100 GK100 skrev:
Den är inte normerad så faller in under 35 A. Du kan däremot få en liten helgnöt hur blir det för en 200 A DV inte DIV?
200A DIV finns väl inte ens 😮

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.