Martin_B
Lite OT, men ändå inte, är följande.
Ett superbra exempel på den vanliga dubbelmoralen:

Exempel 1:
En kund som står och skall betala för sina varor upptäcker att det är något fel på priserna, det gäller inte många kronor, men rätt skall vara rätt anser kunden (står det 10 kr på hyllkanten så är det det som gäller, inte några 20 kr som gällde veckan före, exempelvis). Kassörskan sitter där och får det lite jobbigt och måste "utreda". Kön växer bakom kunden och de bakomvarande blir allt mer irriterade.
Vem tycker de bakomvarande kunderna som står och väntar är jobbigast?
Affären som gör fel?
Eller kunden som kräver sin rätt?

Svar: De tycker att kunden är jobbigast så klart.

Exempel 2:
En kund som står och skall betala för sina varor upptäcker att den har 10 kr för lite i plånboken och har inga kort att betala med. Samtidigt har alla varor scannats och allt är klart. Kunden behöver dessutom alla varor den har plockat, även fast den inte har pengar tillräckligt att betala för varorna med.
Kunden försöker förhandla sig till att få med sig varorna och betala 10 kr mer nästa gång, men kassörskan totalt nekar. Kön växer bakom kunden och de bakomvarande blir allt mer irriterade.

Vem tycker de bakomvarande kunderna som står och väntar är jobbigast?
Affären som vägrar ge "gratis varor" till kunden då den ju inte har några som helst skyldigheter till det?
Eller kunden som försöker förhandla sig till något som den ju inte har rätt till överhuvudtaget?

Svar: De tycker att kunden är jobbigast så klart.

Det roliga med detta är att det är kunden som är jobbig oavsett enligt många, kanske de flesta! Att man tycker att kunden i exempel 2 är jobbig, det kan jag inte annat än att hålla med om. Har man inte råd att betala så får man snällt lämna varan, åka hem och hämta pengar, och försöka på nytt - det handlar förmodligen inte om liv och död liksom.
Men i min värld, tycker jag affären är klart jobbigast i exempel nr 1, om de nu krånglar fast de har fel.

Återigen, lite OT, men det hänger ändå ihop med problematiken för TS, när det ju är tydligt så att flera anser att TS borde nöja sig ungefär...

• Gilla
knauer och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Jo men vad köpte du tomten som? Dvs. hur många kvadratmeter tomt betalade du för?

Och hur stor är den nu?

Om du betalade för fler kvadratmeter än vad du fick, så har ju något blivit fel och det skall du absolut inte acceptera.

Jag hade inte gett mig om det så hade gällt 0,5m längs med en tomtgräns, vilket kanske sammanlagt är 20 m2. Har man betalt för ett visst antal kvadratmeter så skall man få det också, PUNKT SLUT. Det är liksom inget att diskutera överhuvudtaget.

Och detta är inte riktat till dig Hektor, utan snarare de som anser att du skall nöja dig med att du har blivit lurad :)

De som tycker att "ehh, sluta löjla dig nu, var nöjd med det du fick, 50 m2 hit eller dit på en tomt som är 1000 m2 spelar väl ingen roll?", skall inte säga ett enda ord! i det fall den drabbade köparen får för sig att helt enkelt inte betala fullt pris plötsligt.
Men vad händer då? Ja, då kommer säljaren helt galen och upprörd "Ja men du får ju betala för fastigheten du har köpt, du har ju skrivit under på att köpa det för en viss summa, så då får du ju betala det också". I den riktningen skulle det bli ett himla liv från alla håll och kanter, och många skulle anse att köparen är en jobbig och snål människa som inte står för sitt ord och snällt betalar :D
Helt vanlig dubbelmoral i vanlig ordning.

Som att låna ut en grej, sedan är man den som är hemsk som vill ha tillbaka det som är utlånat, medan den som lånat saken och ej lämnat tillbaka är det som vanligt "synd om", må det handla om saker eller pengar, spelar ingen roll, det är alltid samma visa. Den som vill få tillbaka det den har rätt till är den som är jobbig och dryg och bör brännas på bål ungefär. :D
Jag betalde för 1076,6 och fick 1015.
* Köpet gjordes innan avstyckningarna vunnit laga kraft.
* Varför den blev 61m2 mindre vet jag ej
* Är differansen skälig kan man fråga sig?
* Varför jag och 3 grannar fick mindre medens D4 fick större
Har jag inte fått svar på
* varför har tomtgränsen mellan mig och D4 flyttas till min nackdel vet jag inte heller

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Martin_B
Hektor66 skrev:
* Är differansen skälig kan man fråga sig?
Jag vet inte vad det innebär i praktiken att man köper en tomt innan avstyckningen har vunnit laga kraft, och jag har inte läst det finstilta i ert kontrakt, men jag har ju svårt att tänka mig att någon kan sälja en tomt som 1076,6 m2 (1077 om man avrundar) och sedan visar den sig vara endast 1015, oavsett avstyckning och när det har vunnit laga kraft.

Frågan är ju vart de kvadratmetrarna har tagit vägen? Det verkar dock som att det har gått till D4.
Ägaren till D4 har inte varit runt och flyttat runt gränsmärken osv. under byggtiden? Vissa är rätt så duktiga att flytta runt och sedan "råka" återutsätta så det blir till deras fördel.

* Varför jag och 3 grannar fick mindre medens D4 fick större
Har jag inte fått svar på
Det måste säljaren ju kunna svara på. Säger de att de inte har något svar så spelar det ju egentligen ingen roll. Ni har köpt 1077 m2 (avrundat) och så skall det förbli.

* varför har tomtgränsen mellan mig och D4 flyttas till min nackdel vet jag inte heller
Återigen bör säljaren kunna svara på detta då det ju är han som är ytterst ansvarig för att det blir rätt, även om LM är de som mäter. Men om nu hela 3 grannar fick mindre tomter medan D4 fick större, så låter det liiite grand som att D4 har varit duktig med att "råka" felplacera gränspinnar till sin fördel.

Jag kan bara säga att det inte finns någon anledning till att du bör acceptera detta baserat på vad jag känner till här.

Den som köpt och betalat för en bil med 200 hästkrafter och får en med 180 istället, tror jag sällan snällt accepterar en sådan "miss".
Eller må det vara konstläder istället för äkta skinn, eller vad som helst.

Det är trots allt du som äger ett mindre värde idag, samtidigt som du har betalat för mer på papper, medan D4 äger mer än han har betalat för. Skall det vara så? :)

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Jag vet inte vad det innebär i praktiken att man köper en tomt innan avstyckningen har vunnit laga kraft, och jag har inte läst det finstilta i ert kontrakt, men jag har ju svårt att tänka mig att någon kan sälja en tomt som 1076,6 m2 (1077 om man avrundar) och sedan visar den sig vara endast 1015, oavsett avstyckning och när det har vunnit laga kraft.

Frågan är ju vart de kvadratmetrarna har tagit vägen? Det verkar dock som att det har gått till D4.
Ägaren till D4 har inte varit runt och flyttat runt gränsmärken osv. under byggtiden? Vissa är rätt så duktiga att flytta runt och sedan "råka" återutsätta så det blir till deras fördel.

Det måste säljaren ju kunna svara på. Säger de att de inte har något svar så spelar det ju egentligen ingen roll. Ni har köpt 1077 m2 (avrundat) och så skall det förbli.

Återigen bör säljaren kunna svara på detta då det ju är han som är ytterst ansvarig för att det blir rätt, även om LM är de som mäter. Men om nu hela 3 grannar fick mindre tomter medan D4 fick större, så låter det liiite grand som att D4 har varit duktig med att "råka" felplacera gränspinnar till sin fördel.

Jag kan bara säga att det inte finns någon anledning till att du bör acceptera detta baserat på vad jag känner till här.

Den som köpt och betalat för en bil med 200 hästkrafter och får en med 180 istället, tror jag sällan snällt accepterar en sådan "miss".
Eller må det vara konstläder istället för äkta skinn, eller vad som helst.

Det är trots allt du som äger ett mindre värde idag, samtidigt som du har betalat för mer på papper, medan D4 äger mer än han har betalat för. Skall det vara så? :)
Ja jag har lite att rota i. Något flyttande av tomtpinnar vet jag att det inte gjorts. Alla tomtpinnar i området sattas ut under en dag och har inte ändrats

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Martin_B
Hektor66 skrev:
Ja jag har lite att rota i. Något flyttande av tomtpinnar vet jag att det inte gjorts. Alla tomtpinnar i området sattas ut under en dag och har inte ändrats
Det bör du definitivt göra! För om du agerar för sent så kan det bli mycket svårare, ibland nästan omöjligt då det kan ses som ett tyst godkännande.

Nähä ok, men då var det väl slumpen som gjorde att D4 fick mer från flera andra omliggande tomter. Men oavsett så skall det naturligtvis rättas till. Sen må det hända att D4 blir sne på entreprenören om (förhoppningsvis NÄR) han förlorar sina 2 meter till dig, men det är inget man kan lägga vikt vid. Det är lite som när någon gråter för att den får betala kvarskatt. Det är liksom inte mer synd om den än alla andra som har betalat skatt egentligen, så det där behöver du inte tänka på att D4 tycker det är tråkigt. Den biten får entreprenören ta och i så fall kompensera den ägaren med något litet roligt, några fruktträd eller något annat symboliskt (naturligtvis kan D4 inte få en förmögenhet då han inte förlorar något som han har rätt till) - han förlorar bara något som han inte borde ha haft överhuvudtaget.

Martin_B skrev:
Jag vet inte vad det innebär i praktiken att man köper en tomt innan avstyckningen har vunnit laga kraft, och jag har inte läst det finstilta i ert kontrakt, men jag har ju svårt att tänka mig att någon kan sälja en tomt som 1076,6 m2 (1077 om man avrundar) och sedan visar den sig vara endast 1015, oavsett avstyckning och när det har vunnit laga kraft....
...
Men hallå!

Om man köper en "tomt" som inte ens är skapad än (tomt = fastighet),
så är man väl medveten om att man köper en slags förväntan,
vilken kan förändras när fastighetsbildningen senare fullföljs genom Lantmäteriets förrättning och beslut.

Och då skriver man alltså in villkor i köpekontraktet att affären endast gäller om...
och man listar upp villkoren, till exempel att tomtytan är minst XX kvm.

Har själv köpt tomter innan avstyckning och fastighetsbildning var klart enligt Lantmäteriets regler,
och hade sådana förbehåll i kontrakten. Mäklaren var faktiskt till gott stöd i detta.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood skrev:
Men hallå!

Om man köper en "tomt" som inte ens är skapad än (tomt = fastighet),
så är man väl medveten om att man köper en slags förväntan,
vilken kan förändras när fastighetsbildningen senare fullföljs genom Lantmäteriets förrättning och beslut.

Och då skriver man alltså in villkor i köpekontraktet att affären endast gäller om...
och man listar upp villkoren, till exempel att tomtytan är minst XX kvm.

Har själv köpt tomter innan avstyckning och fastighetsbildning var klart enligt Lantmäteriets regler,
och hade sådana förbehåll i kontrakten. Mäklaren var faktiskt till gott stöd i detta.
Det är därför jag skriver att jag inte känner till hur det där går till riktigt och inte heller kontraktet TS har skrivit på.

Men samtidigt så skriver han ju följande:

Hektor66 skrev:
Han betalade ju för en viss areal. Så det måste väl nästan ha stått något i kontraktet? Han skriver vidare att köpet gjordes innan avstyckningarna har vunnit laga kraft.
Han skriver inte att han gjorde köpet innan det hade styckats av.

Jag förmodar därför att fastigheten redan var avstyckad när han skrev på kontraktet. Däremot så hade väl inte hunnit vinna laga kraft, lite som när man bygger garage.

Är det byggt enligt bygglovet så är det ju i princip helt säkert att det kommer att gå igenom och vinna laga kraft. Frågar man ifall man får ta det i bruk innan det har vunnit laga kraft så är det inte ovanligt att de säger att man egentligen inte får enligt lag, och fortsätter "men gör du så, för det kommer gå igenom ändå".
Har själv fått det svaret, likaså vänner.

Kanske är det samma med fastigheter? Vad vet jag.

Detta som drabbat TS är verkligheten med lantmäteri!!

Verkligheten ser ut följande det finns arealer som finns i dokument och så finns vår jord.

Vår jord ändras med ebb o flod o annat det gör inte dokumenten.

När en gammal fastighet styckas så uppstår problem med exakta data.

Dokument o verklighet stämmer inte!

Då gör Lantmäteriet o byggherren som i detta fallet luras...samtidigt som de korrigerar kartan efter verkligheten så gott det går.

Den som inte gillar stölden av mark försöker gå till domstol o alla förlorar så illa som det fungerar i sverige!

Lösningen är att hitta en tomt utan mätfel problem och låta byggfirman bygga nytt hus och ersätta TS med.

Gränsproblemen är olösliga för nuvarande ägare av fastigheten i processer o annat

Detta som drabbat TS är verkligheten med lantmäteri!!

Verkligheten ser ut följande det finns arealer som finns i dokument och så finns vår jord.

Vår jord ändras med ebb o flod o annat det gör inte dokumenten.

När en gammal fastighet styckas så uppstår problem med exakta data.

Dokument o verklighet stämmer inte!

Då gör Lantmäteriet o byggherren som i detta fallet luras...samtidigt som de korrigerar kartan efter verkligheten så gott det går.

Den som inte gillar stölden av mark försöker gå till domstol o alla förlorar så illa som det fungerar i sverige!

Lösningen är att hitta en tomt utan mätfel problem och låta byggfirman bygga nytt hus och ersätta TS med.

Gränsproblemen är olösliga för nuvarande ägare av fastigheten i processer o annat

Martin_B skrev:
Det är därför jag skriver att jag inte känner till hur det där går till riktigt och inte heller kontraktet TS har skrivit på.

Men samtidigt så skriver han ju följande:

Han betalade ju för en viss areal. Så det måste väl nästan ha stått något i kontraktet? Han skriver vidare att köpet gjordes innan avstyckningarna har vunnit laga kraft.
Han skriver inte att han gjorde köpet innan det hade styckats av.

Jag förmodar därför att fastigheten redan var avstyckad när han skrev på kontraktet. Däremot så hade väl inte hunnit vinna laga kraft, lite som när man bygger garage.

Är det byggt enligt bygglovet så är det ju i princip helt säkert att det kommer att gå igenom och vinna laga kraft. Frågar man ifall man får ta det i bruk innan det har vunnit laga kraft så är det inte ovanligt att de säger att man egentligen inte får enligt lag, och fortsätter "men gör du så, för det kommer gå igenom ändå".
Har själv fått det svaret, likaså vänner.

Kanske är det samma med fastigheter? Vad vet jag.
I mitt köpekontrakt på tomten står det följande under "beskrivning av fastigheten" : Fastigheten utgörs av obebyggd tomt med areal om ca 1076 kvm friköpt tomt.
Angående höjder så står det i avtalet med exploatören att sockelhöjderna är förslagna och avvikelser kan bli aktuellt.
Kan helt ärligt inte svara på om den var avstyckad vid detta tillfälle men jag tycker det rimmar dåligt att sälja en tomt som ännu inte är avstyckad

Redigerat:
Martin_B
Kanske någon "expert" kan svara på här vad det som står i Hektors kontrakt innebär?

"Fastigheten utgörs av obebyggd tomt med areal om ca 1076 kvm friköpt tomt."

Om man köper "ca 1076 kvm" så skulle jag acceptera en avvikelse i sista värdesiffran, inte mer. Alltså inte mer än en avvikelse på 10 kvm.

H
Vid bildande av fastigheter kan lantmäteriet acceptera en avvikelse på ca 10% från vad köpekontraktet säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.