Sätt något tex en lampa i uttaget och prova dig antingen fram med vilken av säkringarna som är till uttaget eller prova med huvudbrytaren direkt. Man kan aldrig vara säker på hur det är kopplat, så att mäta med multimeter är det bästa innan man börjar pilla. Finns tex en risk att det man provar uttaget med går sönder precis när man bryter och tror således att det är strömlöst.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det funkade😀 Har en spänningsprovarpenna och kontrollerade lite då och då att det inte var nån spänning.
Nu ser det dock ut som på bilden nedan, är det ok?
Vill sätta ett doslock över, tänkte såga upp ett hål och trycka in alla kablar där och därefter sätta över locket.
Funkar det?
Nu ser det dock ut som på bilden nedan, är det ok?
Vill sätta ett doslock över, tänkte såga upp ett hål och trycka in alla kablar där och därefter sätta över locket.
Funkar det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Det räcker tyvärr inte. De ledare du har på bild får inte ligga an mot byggnaden. Jag tycker mig se VP-rör eller slang som slutar några millimeter in i väggen. Du kan tejpa ledarändarna (med eltejp av god kvalitet) vika dem och trycka in dem i röret. Därefter kan du sätta över ett doslock eller vad du vill ha.
Är det så att du aldrig vill montera ett uttag där igen så ska trådarna egentligen dras ur. Ska du återanvända trådarna i framtiden så är egentligen den rätta lösning att borra upp för en infälld dosa med lock över.
Är det så att du aldrig vill montera ett uttag där igen så ska trådarna egentligen dras ur. Ska du återanvända trådarna i framtiden så är egentligen den rätta lösning att borra upp för en infälld dosa med lock över.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 497 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 497 inlägg
Ska du inte använda ledarna så dra ur dem och sätt en pluggs om det är slang :
https://www.elbutik.se/product.html...BoUKzVJvpvPk_hn6_7B4NDfTQKx7y4ERoCU9IQAvD_BwE
https://www.elbutik.se/product.html...BoUKzVJvpvPk_hn6_7B4NDfTQKx7y4ERoCU9IQAvD_BwE
Tack för bra inspel!
Anledningen till att jag ville ta ned eluttaget är för att vi ska sätta bärlina för pergola i fasaden precis över eluttaget.
Nu funderar jag på att sätta eluttaget utanpå bärlinan istället för att ta bort det.
Kan jag bara förlänga rör och kablar om de skulle vara för korta eller är det nån risk med min nya plan?
Anledningen till att jag ville ta ned eluttaget är för att vi ska sätta bärlina för pergola i fasaden precis över eluttaget.
Nu funderar jag på att sätta eluttaget utanpå bärlinan istället för att ta bort det.
Kan jag bara förlänga rör och kablar om de skulle vara för korta eller är det nån risk med min nya plan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Ja, uttag är bra att ha. Och visst kan man förlänga denna ledning, principiellt inga problem.
I praktiken, om du vill ha ett utanpåliggande uttag, så skulle kan behöva byta de FK du har i slangen idag till en mantlad kabel typ EXQ. Hur lätt det låter sig göras får man se på plats. Även andra alternativ får man ta på plats. Kommer pergolan att täcka rörutloppet?
I praktiken, om du vill ha ett utanpåliggande uttag, så skulle kan behöva byta de FK du har i slangen idag till en mantlad kabel typ EXQ. Hur lätt det låter sig göras får man se på plats. Även andra alternativ får man ta på plats. Kommer pergolan att täcka rörutloppet?
Ja, bärlinan kommer att täcka det man ser på bilden och vara fäst i fasaden.
Min tanke var att såga upp ett litet utrymme bakom bärlinan som rymmer det man ser på bilden.
Borra ett hål igenom bärlinan och dra förlägningskablar från wagosen genom hålet och in i eluttaget.
Eluttaget skulle sedan fästas utan på bärlinan.
Men vill gärna göra detta korrekt och säkert så all input välkomnas.
Min tanke var att såga upp ett litet utrymme bakom bärlinan som rymmer det man ser på bilden.
Borra ett hål igenom bärlinan och dra förlägningskablar från wagosen genom hålet och in i eluttaget.
Eluttaget skulle sedan fästas utan på bärlinan.
Men vill gärna göra detta korrekt och säkert så all input välkomnas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Kan du ta upp ett hål blir det enklare. Men vill man skarva ledarna så måste det göras i en dosa. Det bör gå att fälla in en dosa i väggen. Det är bra, för då kan man göra en skarv till utanpåliggande kabel sista biten till uttaget.
Ska ledningarna inte användas inom överskådlig framtid så bör man riva bort dem.
För att ha dem kvar så är inlägg #6 rätt bra, eller sätta upp en utanpåliggande dosa över (men då blev det väl ingen fördel jämfört med uttaget innan).
Och det senare kan gå att fixa genom att träffa väldigt exakt med ett hål i bärlinan, så att du kan få in en bit VP-rör/flexslang som går genom bärlinan samt in i det befintliga hålet i fasaden, så att det möter tätt mot befintligt rör i ytterväggen.
Sen byta FK så att de räcker fram (man kan börja med att kolla ifall befintliga går att mata fram lite till, det beror på hur mycket extra det är i dosan de kommer ifrån).
Annars kan man dra in en mantlad installationskabel, och då behövs det inte förlänga något VP-rör/slang, utan den kan ligga i ett valfritt utformat hål i bärlinan.
Kabeln kan vara svår att dra genom bort till dosan där matningen kommer ifrån, då kan man skala upp denna kabel långt, så att kabelmanteln bara går in 1-2 dm in i väggen, och sen har mantel tills det kommit in i uttaget.
För att ha dem kvar så är inlägg #6 rätt bra, eller sätta upp en utanpåliggande dosa över (men då blev det väl ingen fördel jämfört med uttaget innan).
Och med tanke på vad du tänkt göra så har du alltså två alternativ, att riva ut ledarna helt, eller "förlänga" det hela till ett uttag på bärlinan.F Faceb00k skrev:
Och det senare kan gå att fixa genom att träffa väldigt exakt med ett hål i bärlinan, så att du kan få in en bit VP-rör/flexslang som går genom bärlinan samt in i det befintliga hålet i fasaden, så att det möter tätt mot befintligt rör i ytterväggen.
Sen byta FK så att de räcker fram (man kan börja med att kolla ifall befintliga går att mata fram lite till, det beror på hur mycket extra det är i dosan de kommer ifrån).
Annars kan man dra in en mantlad installationskabel, och då behövs det inte förlänga något VP-rör/slang, utan den kan ligga i ett valfritt utformat hål i bärlinan.
Kabeln kan vara svår att dra genom bort till dosan där matningen kommer ifrån, då kan man skala upp denna kabel långt, så att kabelmanteln bara går in 1-2 dm in i väggen, och sen har mantel tills det kommit in i uttaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden