50 889 läst ·
188 svar
51k läst
188 svar
Huset har hamnat 3,5m fel! Vad kan jag kräva?
Men vad kommer en sådan stor avvikelse från då? Fattar inte vad som är så otroligt svårt med att planera ett område, rita ut alla tomter (förmodar att de gör detta digitalt efter befintliga kartor), och sedan skall dessa tomter märkas ut i verkligheten.hhenning skrev:
De kan ju mäta på så när som centimetern ju. Hur tusan kan de då acceptera en avvikelse på hela 10%?
1% kan man väl KANSKE förstå (knappt det om jag nu skall vara ärlig), men 10%???
Köper man en tomt på 1200 m2, så är det ju 120 m2 direkt. Det är ju bottenplattan till ett helt hus för tusan! Eller två garage!
Jag hade blivit vansinnig om jag hade fått 120 m2 mindre än vad jag har betalat för.
Betalar man 1,2 miljoner för den tomten, så är det ju 120.000 kr rätt i sjön från ena dagen till den andra. Helt oacceptabelt anser jag, i dagens digitala "värld" med alla fina hjälpmedel som digitala kartor, lasermätare, gps mätare, osv. osv.
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Jag tror mig veta att det fungerar ungefär såhär: markägaren vet att hans mark som är tex 10000m2 som skall styckas av till 5 tomter. Man kan då anta att det inte blir 5 st a 2000m2 precis utan man uppskattar på något sätt, tex genom manuell mätning eller någon annat typ av ej lagstadgad utmätning av kommunen. Sedan skrivs kontrakt typ det TS har att det kan (blir nog alltid avvikelse) efter LM´s noggranna utmätning. Vissa får mindre andra större pga LM´s "regler" beroende på skaftvägar, servitut och hur de olika tomterna skall avgränsas mot varandra m.m, finns visst någon praxis där vad jag hört. Alla får samma pris, detta är kända fakta. Sedan kan man ha tur eller otur att få annan storlek men samma regler för alla. Det som skiljer påverkar knappast marknadspriset på tomten då du fortfarande har samma byggrätt som grannen med säg råkar få ca 70 m2 större tomt. Det kommer aldrig gå att göra detta system helt felfritt om man inte styckar av och väntar tills hela proceduren är spikad och klar innan kontraktsskrivning. Det går alltså inte att "rätta" till och göra om fastighetsgränserna efter detta.
Redigerat:
Hej igen nu tar vi LANTMÄTERIETS DILEMMA IGEN..Jonatan79 skrev:Jag tror mig veta att det fungerar ungefär såhär: markägaren vet att hans mark som är tex 10000m2 som skall styckas av till 5 tomter. Man kan då anta att det inte blir 5 st a 2000m2 precis utan man uppskattar på något sätt, tex genom manuell mätning eller någon annat typ av ej lagstadgad utmätning av kommunen. Sedan skrivs kontrakt typ det TS har att det kan (blir nog alltid avvikelse) efter LM´s noggranna utmätning. Vissa får mindre andra större pga LM´s "regler" beroende på skaftvägar, servitut och hur de olika tomterna skall avgränsas mot varandra m.m, finns visst någon praxis där vad jag hört. Alla får samma pris, detta är kända fakta. Sedan kan man ha tur eller otur att få annan storlek men samma regler för alla. Det som skiljer påverkar knappast marknadspriset på tomten då du fortfarande har samma byggrätt som grannen med säg råkar få ca 70 m2 större tomt. Det kommer aldrig gå att göra detta system helt felfritt om man inte styckar av och väntar tills hela proceduren är spikad och klar innan kontraktsskrivning. Det går alltså inte att "rätta" till och göra om fastighetsgränserna efter detta.
1.Marken vi går på ägs av människor..dessa har uråldriga dokument som visar vad de äger...dessa dokument är behäftade med fel men de gäller juridiskt
2.Vi har laserinstrument o sateliter som mäter exaktare med centimeterprecision den fysika verkliga jorden som ibland är mindre än vad dokumenten säger o ibland större
Skillnaden mellan dokument o mätningar måste någon plikta och detta är LANTMÄTERIETS DILEMMA
dvs säljaren har dokument som säger att han säljer 5 villatomter a 3000m2 men han har bara 14000 verkliga m2
resultatet ser vi i hur TS blir tvingad att inse att hans tomt inte har den areal som köpekontraktet säger...
Det enda sättet slippa markförlusten är att köpa en annan tomt där dokument o verklighet stämmer bättre
Ja men vem tusan skall få smällen då? Köparen som köper i god tro? Det måste väl i så fall vara säljaren rimligtvis som säljer något han inte har?byggarätt skrev:dvs säljaren har dokument som säger att han säljer 5 villatomter a 3000m2 men han har bara 14000 verkliga m2
resultatet ser vi i hur TS blir tvingad att inse att hans tomt inte har den areal som köpekontraktet säger...
Det enda sättet slippa markförlusten är att köpa en annan tomt där dokument o verklighet stämmer bättre
Vi kan ju inte ha en lagordning där man säljer något som inte finns, sen är det köparen som snällt skall hålla tyst.
Om ägaren har 15000 m2 på papper men det uppdagas att det bara är 14000 m2 i verkligheten, så måste man ju rimligtvis kunna gå tillbaka och se var det har blivit fel. Sedan vet jag inte om markägaren i sin tur har möjlighet att få ersättning då han i verkligheten har mindre mark än på papper, men det borde bero på när han har köpt det osv. och om det inte är allt för länge sedan så skulle han ju kunna gå till den han har köpt marken ifrån, så får den säljaren ta smällen istället.
Men om ett problem som detta uppdagas hyfsat omgående efter köp, som i TS fall, så måste väl ändå säljaren vara den som får korrigera det hela, kosta vad det kosta vill, det är hans problem. Har inte han möjlighet att gå bakåt i sin tur och själv kräva kompensation, så får ju problemet stanna hos honom. Men någon annan än köparen måste väl rimligtvis bli tvungen att ta smällen?
Annars går jag och säljer 1.000.000 m2 imorgon som jag inte ens har, sedan vet jag att jag har ryggen fri för det är bara köparens problem
Det är väl ingen dispens ...?Åsa Lund skrev:
Det är väl bara ett vanligt bygglov som blivit godkänt med avvikelser. Bygglovet är ingen bra idé att försöka få upphävt.
Det behövs ingen fullmakt för att söka bygglov. Jag kan t.ex. söka bygglov på din fastighet om jag vill. Men det vill jag ju inte, för det är ju helt värdelöst för mig och kostar mig bara en massa pengar och tid.
edit:
Just detta tycker jag inte är viktigt på något vis. Lägg energin på de riktiga felen och åtgärderna.
Redigerat:
Tråden har ju spårat ur en del men det hade varit kul att se förrättningsakten och kontraktet. Sätter en hundring att det inte är några konstigheter. Får man fråga om fastighetsbeteckningen? Tror jag sa det tidigare men hade jag varit TS så hade jag krävt ersättning av byggfirman. Grannen skulle kanske kräva ersättning av kommunen.
Ja, det är ju mycket möjligt att det är Lantmäteriets fel att tomten har blivit mindre i detta fall, då ju den totala arean inte verkar ha krympt, utan gränser snarare har förflyttats till TS nackdel.b8q skrev:
Sedan om det är kartunderlagen till LM som var fel eller om LM mätt fel får ju naturligtvis utredas.
Men det måste ju gå och utreda varför det för TS saknas 61 kvadrat? Är det för att det på papper fanns fler kvadratmeter än i verkligheten? Eller för att tomtgränserna är flyttade till TS nackdel och en annan grannes fördel?
Det verkar ju snarare som det senare, dvs. att tomtgränser har förflyttats, vilket känns som en betydligt enklare fel att åtgärda. Hade där saknas kvadratmeter, så får man ju snarare gå bakåt i historien och forska i varför där var en såpass "stor" differens.
Men om där bara är förskjutna gränser så måste det "enkelt" gå att fixa genom att flytta de rätt helt enkelt.
MEN, jag tycker definitivt inte man bör nonchalera problemet med avsaknaden av de här 61 kvadratmetrarna, för de innebär faktiskt 2 meter längs med ena tomtgränsen och verkar ju saknas exakt där TS har problem med förskjutningen som ju är TS ursprungliga problem.
Med andra ord så kan förskjutningen mycket väl vara delvis orsakad av att TS har fått 2 meter för lite tomt just vid den gränsen han har problem! Om där nu är förskjutet 3,5 meter, så hade ju det minskats till 1,5 om han bara hade fått tillbaka sina 2 meter som han har betalat för.
Ja det är det ju. Men de verkar ju ändå vara sammanlänkade (läs nedan). Medan problemet med förskjutningen är något som drabbar TS redan nu, så är problemet med mindre tomt i verkligheten än vad han har betalat för på papper något som drabbar TS mestades senare ifall han skall bygga ut, sälja etc.Sir Duke skrev:
Dock är det ju så, att de här 2 metrarna som han har förlorat till grannen D4, är ju precis där han behöver plats! Så om problemet med den förminskade tomten hade åtgärdats genom att han får tillbaka sina 2 metrar som han faktiskt har betalat för, så hade det nästan löst hans problem med förskjutningen i alla fall.
Tittar man på kartorna, så verkar det ju som att TS huvudproblem med förskjutningen ju dessutom förstärks av att där har kapats av 2 meter på tomten. Så dessa problem hänger ju egentligen ihop.