hsd
Verkar ganska klart att grannen ville ha mer tomt och hade rätta kontakterna
Tipsa media och kontakta advokat

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Kan inte TS ringa LM så vi får slut på alla snillen spekulerar?

Martin_B
Förresten. Vet ej om det har kommit info om varför hela byggnaden är flyttad inåt tomten, men är det inte så att det flyttades in för att gränsen på 4,5 meter mellan byggnad och tomtgräns skulle kunna hållas? Just med tanke på att tomten blir bredare (eller högre, eller hur man nu vill se det) ju längre bak man kommer, så för att kunna utöka till dubbelgarage så var man tvungen att flytta hela huskroppen inåt?

Ja, bara en tanke.

Jonatan79 skrev:
Kan inte TS ringa LM så vi får slut på alla snillen spekulerar?
Jag skall ringa Lantmäteriet imorgon och se om jag kan få något svar.
Återkommer när jag fått svar

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Förresten. Vet ej om det har kommit info om varför hela byggnaden är flyttad inåt tomten, men är det inte så att det flyttades in för att gränsen på 4,5 meter mellan byggnad och tomtgräns skulle kunna hållas? Just med tanke på att tomten blir bredare (eller högre, eller hur man nu vill se det) ju längre bak man kommer, så för att kunna utöka till dubbelgarage så var man tvungen att flytta hela huskroppen inåt?

Ja, bara en tanke.
Ja det låter som en troligt fall. Tråkigt bara att Man inte får information om att ändringar kommer behöva göras

Mikael_L skrev:
Det är väl ingen dispens ...?

Det är väl bara ett vanligt bygglov som blivit godkänt med avvikelser. Bygglovet är ingen bra idé att försöka få upphävt. ;)

Det behövs ingen fullmakt för att söka bygglov. Jag kan t.ex. söka bygglov på din fastighet om jag vill. Men det vill jag ju inte, för det är ju helt värdelöst för mig och kostar mig bara en massa pengar och tid. :)

edit:
Just detta tycker jag inte är viktigt på något vis. Lägg energin på de riktiga felen och åtgärderna.
Kanske dispens från detaljplanen ?

Mikael_L
Jag tror inte det finns sådana dispenser... ?!

Men jag är inte säker på detta ... :o

Man ändrar väl detaljplanen om det måste bli annat, ev en ny detaljplan för endast en tomt, s.k. frimärksplan, har väl hempularen skrivit om någon gång ...

Hektor66 skrev:
Jag skall ringa Lantmäteriet imorgon och se om jag kan få något svar.
Återkommer när jag fått svar
Nå, fick du någon information från LM?

LM genompolitiserat som allt i sverige...inget fungerar längre enligt lagen allt godtycke...

Se mina tidigare inlägg i tråden om hur mätfel hanteras....Ts drabbad av markstöld #svpol

Martin_B
LM ger information om ett pris. Fakturan man får av de är många gånger så stor. Min faktura var "bara" drygt 13 gånger så stor som priset jag fick per telefon :D

Jag får skylla mig själv som inte begärde en skriftlig offert.

När jag krävde att få se vart alla mina pengar hade gått så fick jag en lista, som visade att sådär 90% av arbetet utfördes på deras kontor :D ...hur skall jag då bevisa att de inte har lagt ner så otroligt många timmars arbete? Helt omöjligt, så jag fick snällt betala.

För att inte ens tala om hur deras utrustning krånglade när de väl var ute på mätning, så jag fick leta efter verktyg etc.
Jag fick så klart även betala den tid det tog att få ordning på situationen som uppstod p.g.a deras icke fungerande verktyg osv.

LM i ett nötskal antar jag, inte minst med hänvisning till andra skräckhistorier jag har hört genom åren med saltade räkningar etc.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Vad hamna den fakturan på? Med tanke på att de brukar ge 25000 30000 i fast pris.

Martin_B
hhenning skrev:
Vad hamna den fakturan på? Med tanke på att de brukar ge 25000 30000 i fast pris.
Det var ganska bra gissat, var precis däremellan. MEN, vad menar du med "fast pris"? Det beror väl på vad för tjänst man beställer? Det var inget omfattande, utan bara utmärkning av befintlig tomtgräns på en sida :)

Det var utförligt förklarat per telefon och man fick en prisuppgift på en 13:del av priset.

Men när när de väl var här så krånglade ju allting. De fick komma ut i tre omgångar. Först krånglade något med deras laserinstrument, och nästa gång var det någon annan utrustning, kommer knappt ihåg vad. Tredje gången gillt blev det.

Det roliga är att det enligt faktura, eller rättare sagt den specifikation jag särskilt begärde så blev det inte så mycket fältarbete som dessa tre gånger har inneburit, däremot var det extremt mycket pappersarbete.
Så frågan är om man inte tog bort tiden för fältarbetet för att lägga det på pappersarbetet istället, för den biten kan jag ju aldrig kontrollera.

Jag märkte dock i specifikationen att de påförde något annat som jag krävde att de skulle ta bort, vilket de först vägrade. Sedan när jag vände mig till tingsrätten så tog de snällt bort den posten :D

Jag hade ju överhuvudtaget inte märkt den påförde avgiften om jag inte hade krävt att få specifikationen för debiteringen överhuvudtaget.

Mer kunde jag dock inte göra, för jag kan ju inte bevisa att de inte har haft så mycket pappersarbete. Vet dock att det är helt fullkomligt orimligt, men jag kan ej bevisa något. Tur jag åtminstone fick bort den där extra posten som de försökte med (de var inte smarta nog när de försökte lura mig tydligen?), för bara där sparade jag flera tusen kr.

Nä, skall man ha med de att göra så måste man dokumentera allt med video- och ljudinspelningar, foton etc. Annars kör de över en totalt. Tyvärr kan man inte dokumentera vad de sysslar med på kontoret, för då ökar de bara på tiden för pappersarbetet vilket ej går att motbevisa.

Ursäkta en avvikelse från ämnet men nu är det ju dan före dan :)

Lantmäteriet är en stat i staten, med sina egna regler och kostnader.'Ungefär som Vatikanstaten nere i Rom,
där påven och hans kardinalel bestämmer enväldigt.
(Har någon förresten hört talas om en kvinnlig kardinal eller påve?)
Dess enda syfte verkar att vara att ställa till besvär för oss vanliga människor, samtidigt som att vi skall flås inpå bara skinnet på alla pengar vi har.

Någon som minns detta, 200.000 kr för en vägbom?
http://www.atl.nu/lantbruk/lantmaterikostnad-blev-en-chock/

Ett exempel på att LMV gör sitt bästa för att ställa problem för oss småfolk hände när marken där jag nu bor skulle"avstyckas". Detaljplan var klar, allt var klart, det enda som saknades var LMV's fastighetsgränser.

Men Lantmäteriet var naturligtvis inte nöjda med att det skulle gå så lättvindigt.
Så i stället för två tomter som delade på ett gärde i en SV- och en NO-del så blev det plötsligt två tomter som låg i SO respektive NV, lite svårt att förklara utan att lägga upp kartan.
Den ena tomten blev dessutom en skafttomt, med de nackdelar detta för med sig.
Och fastighet A ändrades från 7700 kvm till 6500 kvm,
fastighet B ändrades från 6900 kvm till 8437 kvm.

Kul för köparen av fastighet A:confused:

Mvh // TheNightOwl

MartinP666 skrev:
Nå, fick du någon information från LM?
Hej ! Har ej varit i kontakt med Lantmäteriet utan skickade istället följande frågor till exploatören:

* Hur kommer det säg att mätfirman satte ut som de gjorde.
* Varför lämnades det in en felaktig lägeskontroll till kommunen med ett enkelgarage på?
* Varför flyttades även huset väsentligt in på tomten
* Varför blev min tomt 61kvm mindre och D4 större?
* Varför har gränsen mellan mig och D4 flyttas till min nackdel (om den inte hade flyttats hade det kanske räckt för parkering) ?

Och fick som svar:

Mätfirman satte ut huset som ursprunget dvs med enkelgarage, lägeskontrollen görs ”bara” på huset då garaget är vidbyggt och sedan har enkelgaraget adderats till grunden. Gränserna mot ------vägen var oklara, vägen är ursprungligen den gamla riksvägen från laga skifte 1832 med oklara gränser. Fastighetsbestämning blev klar i dec. 2016 med 4 markägare som äger marken (samfälld mark) och lantmätaren styckade därefter tomterna i enlighet med detaljplanen, min areal 700m2, en del tomter från ca arealen enligt köpekontraktet blev något mindre, en del något större. Kommunen behöll en del mark mot vägen för en kommande breddning.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
H
Eftersom jag inte har sett vare sig detaljplan eller förrättmningshandlingar har jag ju ingen aning om hur det ligger till. Men man brukar väl stycka av det som är planlagt som bostad. Jag menar att kommunen kan väl inte spara lite mark om man vill bredda vägen om det är planlagt för bostäder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.