50 889 läst ·
188 svar
51k läst
188 svar
Huset har hamnat 3,5m fel! Vad kan jag kräva?
Jag begriper inte varför inte just detta diskuteras mer.b8q skrev:Du ska absolut bry dig om att din tomt blivit avsevärt mindre! Tomtarealen påverkar värdet på tomten, dessutom styr det ofta hur mycket du har rätt att bygga på tomten (t.ex. kan detaljplanen säga att "max 1/5 av tomtytan får bebyggas")
Även om du inte bryr dig så mycket om det idag, så kommer det att påverka hur mycket pengar du får för fastigheten den dagen du säljer den.
D4 verkar ha fått ca. 2 meter av TS-tomt längs med deras gemensamma tomtgräns. TS själv beskriver att tomtstorleken har minskat avsevärt.
Har man betalat för en visst tomtarea så är det ju en självklarhet man skall få det också.
Är alla så ointresserad av att bevaka sina egna ägodelar och intressen, så är det ju egentligen bara gå ut och plocka det man vill ha, och ingen reagerar
Tycker definitivt att TS skall ifrågasätta varför han får såpass mycket mindre tomt, och kräva att han får tillbaka sina 2 meter från grannen D4, vilket kanske inte helt löser TS problem, men väl förbättrar förutsättningarna. Då går det att åtminstone parkera en bil bredvid garaget, för då blir det 1 + 2 = 3 meter bredvid garaget, vilket är tillräckligt för att parkera en vanlig bil.
Dessutom har TS fått 3,5 meter mer i sydvästläge på tomten, vilket ju inte är helt fel tycker jag!
Inte för att på något sätt förringa dina problem med placeringen men om det är så att du i övrigt gillar tomtens läge och vill bo på platsen under förutsättning att vardagen fungerar för dig, skulle det vara möjligt att anlägga en parkering som "bara" rymmer firmabilen med släp på andra sidan tomten mot L12?
Tomten får då två utfarter men om byggaren kompenserar felplaceringen genom att anlägga en extra uppfrart och asfaltera både den och den ursprungliga kanske det kan funka för dig?
Som jag ser det finns det två lösningar på problemet (förutom att flytta huset). Sälj huset och bo någon annanstanns eller bo kvar och ordna så att det fungerar ändå
Tomten får då två utfarter men om byggaren kompenserar felplaceringen genom att anlägga en extra uppfrart och asfaltera både den och den ursprungliga kanske det kan funka för dig?
Som jag ser det finns det två lösningar på problemet (förutom att flytta huset). Sälj huset och bo någon annanstanns eller bo kvar och ordna så att det fungerar ändå
Redigerat:
Obegripligt hur en del kan bagatellisera detta enorma fel. Det är givetvis entreprenörens ansvar att hålla ordning på var gränserna går. Ett enormt skadestånd är det enda rimliga! Så otroligt nonchalant hanterat. Att sedan utan fullmakt från fastighetsägaren förhandla med kommunen är etter värre. Rent oförskämt och borde vara olagligt. Nej, sätt åt entreprenören maximalt!
Man borde kunna begära att dispensen till kommunen ogiltigförklaras eftersom entreprenören saknade fullmakt?!
Det är tråkigt att den inte så användbara ytan mellan huset och gatan förstoras på bekostnad av umgängesytan i trädgården på baksidan.
Ni kommer ju aldrig vara nöjda sålänge ni bor i det huset?
Som sagt, en duktig landskapsarkitekt kan kanske hitta på något undergörande, annars be att få byta till ett likadant hus nån annanstans.
Det är tråkigt att den inte så användbara ytan mellan huset och gatan förstoras på bekostnad av umgängesytan i trädgården på baksidan.
Ni kommer ju aldrig vara nöjda sålänge ni bor i det huset?
Som sagt, en duktig landskapsarkitekt kan kanske hitta på något undergörande, annars be att få byta till ett likadant hus nån annanstans.
Helst skulle vi få nytt hus +tomt. Kan bli svårt att hitta ett annat ställe eftersom vi verkligen trivs annars här annars.13th Marine skrev:
Jag vill både slippa ha 2 nerfarter och parkering framför köksfönstren (som ligger närmast garaget till) eller förstöra framsidan med parkering på annat sett.
Sista alternativet hade varit ekonomisk ersättning sedan sälja och försöka hitta något nytt
Jag har bara pratat med kommunen över telefon men funderar på att boka ett möte och fråga om alla konstigheter med detta byggeoceanis skrev:Hur många meter behöver du för att parkera? Om gränsen kan rättas till och placeras där den var tänkt att vara skulle det kanske trots allt gå att få in en bil/släp där. Det borde ju vara något att diskutera med kommun och lantmäteri om för det är ju inte bara huset som är fel utan även tomtgränsen.
Ja jag kanske borde bry mig lite mer om det också. Denna processen har hållit på i 9 månader utan att vi fått rett ut någontingen, är väldigt krävande process.b8q skrev:Du ska absolut bry dig om att din tomt blivit avsevärt mindre! Tomtarealen påverkar värdet på tomten, dessutom styr det ofta hur mycket du har rätt att bygga på tomten (t.ex. kan detaljplanen säga att "max 1/5 av tomtytan får bebyggas")
Även om du inte bryr dig så mycket om det idag, så kommer det att påverka hur mycket pengar du får för fastigheten den dagen du säljer den.
Vet att en utav grannarna ifrågasatte varför deras tomt minskats med 28m2 och försökte få ersättning av den % som den minskats. Svaret blev att de kvadraterna inte minskade fastighetens värde och att marginalerna kunde bli så.
Min tomt har ju minskats betydligt mer
Martin_B skrev:Jag begriper inte varför inte just detta diskuteras mer.
D4 verkar ha fått ca. 2 meter av TS-tomt längs med deras gemensamma tomtgräns. TS själv beskriver att tomtstorleken har minskat avsevärt.
Har man betalat för en visst tomtarea så är det ju en självklarhet man skall få det också.
Är alla så ointresserad av att bevaka sina egna ägodelar och intressen, så är det ju egentligen bara gå ut och plocka det man vill ha, och ingen reagerar...härlig värld för den som vill sko sig på andra.
Tycker definitivt att TS skall ifrågasätta varför han får såpass mycket mindre tomt, och kräva att han får tillbaka sina 2 meter från grannen D4, vilket kanske inte helt löser TS problem, men väl förbättrar förutsättningarna. Då går det att åtminstone parkera en bil bredvid garaget, för då blir det 1 + 2 = 3 meter bredvid garaget, vilket är tillräckligt för att parkera en vanlig bil.
Dessutom har TS fått 3,5 meter mer i sydvästläge på tomten, vilket ju inte är helt fel tycker jag!![]()
Alla 20 tomter har olika area men samma pris. Från ca 450m2 till 1200m2+ . Min är nu 1015m2
Jag skall ta ett snack med kommunen igen angående detta. Har ej reflekterat över att tomtgränsen mot D4 hade flyttas innan jag såg när bilderna lades över varandra här på forumet
Tycker det är att förstöra tomten med 2 infarter. Hade inte köpt huset om det visade sig att man var tvungen till en sådan lösningtoolman77 skrev:Inte för att på något sätt förringa dina problem med placeringen men om det är så att du i övrigt gillar tomtens läge och vill bo på platsen under förutsättning att vardagen fungerar för dig, skulle det vara möjligt att anlägga en parkering som "bara" rymmer firmabilen med släp på andra sidan tomten mot L12?
Ja att han kunnat söka och bli beviljad dispans är för mig en gåta, . Då skulle ju jag kunna ansöka om dispans åt min granne och anlägga en parkering därSaxdaling skrev:Obegripligt hur en del kan bagatellisera detta enorma fel. Det är givetvis entreprenörens ansvar att hålla ordning på var gränserna går. Ett enormt skadestånd är det enda rimliga! Så otroligt nonchalant hanterat. Att sedan utan fullmakt från fastighetsägaren förhandla med kommunen är etter värre. Rent oförskämt och borde vara olagligt. Nej, sätt åt entreprenören maximalt!
Jo men vad köpte du tomten som? Dvs. hur många kvadratmeter tomt betalade du för?Hektor66 skrev:
Och hur stor är den nu?
Om du betalade för fler kvadratmeter än vad du fick, så har ju något blivit fel och det skall du absolut inte acceptera.
Jag hade inte gett mig om det så hade gällt 0,5m längs med en tomtgräns, vilket kanske sammanlagt är 20 m2. Har man betalt för ett visst antal kvadratmeter så skall man få det också, PUNKT SLUT. Det är liksom inget att diskutera överhuvudtaget.
Och detta är inte riktat till dig Hektor, utan snarare de som anser att du skall nöja dig med att du har blivit lurad
De som tycker att "ehh, sluta löjla dig nu, var nöjd med det du fick, 50 m2 hit eller dit på en tomt som är 1000 m2 spelar väl ingen roll?", skall inte säga ett enda ord! i det fall den drabbade köparen får för sig att helt enkelt inte betala fullt pris plötsligt.
Men vad händer då? Ja, då kommer säljaren helt galen och upprörd "Ja men du får ju betala för fastigheten du har köpt, du har ju skrivit under på att köpa det för en viss summa, så då får du ju betala det också". I den riktningen skulle det bli ett himla liv från alla håll och kanter, och många skulle anse att köparen är en jobbig och snål människa som inte står för sitt ord och snällt betalar
Helt vanlig dubbelmoral i vanlig ordning.
Som att låna ut en grej, sedan är man den som är hemsk som vill ha tillbaka det som är utlånat, medan den som lånat saken och ej lämnat tillbaka är det som vanligt "synd om", må det handla om saker eller pengar, spelar ingen roll, det är alltid samma visa. Den som vill få tillbaka det den har rätt till är den som är jobbig och dryg och bör brännas på bål ungefär.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag känner mig otroligt delad i frågan. Det är så många bra åsikter. Många bygger på känsla och en del på förnuft. Det gäller att sortera dessa bra inför ett kommande beslut. Tyvärr kan jag inte vara behjälplig men jag önskar er all lycka med era eventuella beslut och lösning.