F
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
LITE armering?

Om det ska vara mer armering måste jag nästan köpa ett tätare nät. Då får det bli ett tunnare nät med såndär golvarmering.
Du har en betongplatta på hur många kg när den är klar? Mitt i den har du ett hål modell större och kvar är två pyttesträngar betong på 8x3cm eller nåt sånt på varje sida? Det är väl i förstahand inte nät du behöver där utan armeringsjärn.

Men kör, jag har haft fel förr och kommer att ha det igen.

Innan du bär runt på den så hade jag skruvat fast en 45x95 på varje sida (över/under, framkant/bakkant) så den inte totalviker sig.

Men jag är skeptisk.

EDIt: den var man tvåa på men det var ju kul att vi skrev i princip samma sak.

mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det där inte stänger. Det är armeringsnät.
Består inte nätet sv stänger som är ihopsatta? Jag har ju klippt ut två raka på varsin sida.

Hur som helst, tidigare i tråden lät det ju som det såg bra ut? Bara att det som sagt behövdes dubbla på varsin sida urtaget. Men nu duger inte det längre?

F fsn skrev:
Du har en betongplatta på hur många kg när den är klar? Mitt i den har du ett hål modell större och kvar är två pyttesträngar betong på 8x3cm eller nåt sånt på varje sida? Det är väl i förstahand inte nät du behöver där utan armeringsjärn.

Men kör, jag har haft fel förr och kommer att ha det igen.

Innan du bär runt på den så hade jag skruvat fast en 45x90 på varje sida (över/under, framkant/bakkant) så den inte totalviker sig.

Men jag är skeptisk.
Det är 5,5 cm som smalast.

Som sagt: Vad är det för skillnad på armeringsjärn och järnen i ett armeringsnät?

Redigerat:
R
Som sagt: Vad är det för skillnad på armeringsjärn och järnen i ett armeringsnät?
Hela järn är starkare försök att få i tex 2 st 6or ovanpå nätet på längden och förbi i de tunna delarna
så kan det gå ,men som sägs vid flytt en regel på var sida om de smala delarna och tvingar
Kanske även en ide att vända på den när det brunnit och se hur ytan är , med formplyfa och olja så brukar det bli en slät yta
Tänk bara på att betongen är inte tät för slask från grönsaker eller annat , den måste prepareras

Får inte plats med något mer ovanpå det nät som ligger. Då kommer det garanterat ”ghostas” igenom.

Men vad tror ni om att lägga två 6or längs hela långsidorna och ett mer finmaskigt golvnät över de stora ytorna?

Gör det nåt om nätet 'ghostas' igenom på undersidan av skivan? Lägg armeringen lite närmare botten än toppen.

useless useless skrev:
Gör det nåt om nätet 'ghostas' igenom på undersidan av skivan? Lägg armeringen lite närmare botten än toppen.
Om du läst tidigare så är det så jag tänkt göra. Men med både nät och järn på varandra spelar det ingen roll hur mycket mot botten det ligger, på en 3cm skiva blir det ändå för nära toppen. Vill i all möjlig mån undvika jobba på höjden med armeringen.

F
Om du läst tidigare så är det så jag tänkt göra. Men med både nät och järn på varandra spelar det ingen roll hur mycket mot botten det ligger, på en 3cm skiva blir det ändå för nära toppen. Vill i all möjlig mån undvika jobba på höjden med armeringen.
Allt är sagt. Blanda betongen och kör.

F fsn skrev:
Allt är sagt. Blanda betongen och kör.
Två 6or på långsidorna och golvnät i övrigt?

F
Två 6or på långsidorna och golvnät i övrigt?
Så mycket du får i och håll tummarna. 5,5x3 är ju inte nåt öht. Skit i nät på dom smala delarna och kör på två parallella järn.

Jag vet inte riktigt måtten på skivan men är den 2m lång så gissar jag på drygt 80kg, det blir ett jäkla moment på dom smala snitten.

Redigerat:
Armeringsmattan tillför som sagt inget i för din bänkskiva. Armera så här så har du gjort vad som går att göra. Ingen armering ska ligga grundare än 20mm från kant. Och glöm inte att naja ihop armeringen ordentligt.

Ritning över armering av bänkskiva med betoning på armeringsstålets placering och avståndet till kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongens svaghet är att den inte tål någon dragbelastning, det är där som armeringsstålet hjälper till, det optimala vore att du lagt två stål på höjden med ett par cm mellan. Då skulle skivan klara otroligt mycket mer, nu kan du inte göra det och därför måste du stadga den så som beskrivits när du lyfter den på plats, annars kommer den ofelbart att spricka.

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Det där med naja har jag hört om i artiklar och här på forumet men inte förstått exakt vad det innebär. Mer än att det är att föra ihop två delar. Men måste det göras med tråd eller räcker det att lappa över?

Edit: Det där med 2 cm från kant. Är det av mer skäl än bara det estetiska att järnet inte ska ghosta igenom?

Naja är att binda ihop armeringsjärnen med ståltråd. Inget som behövs om du är försiktig när du häller i betongen på detta projekt.
Att naja överför inga krafter utan är bara för montage/ att järnen skall ligga still under gjutning.

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Har för övrigt varit och köpt 8mm järn. Ska kapa ner det. Kommer bild senare. Tror dock det blir svårt att få plats med två paralella i samma smala kanal om det ska vara 2 cm åt varsit håll.

Järnet är för övrigt rostigt från början. Hoppas inte det gör betongen rostfärgad på ytan?

Vad tror vi:

Träkonstruktion med urtag och förstärkningslister, skyddshandskar i mitten, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs inte 8mm vid de andra sidorna av urtaget då? Har några bitar över. Tänkte om det är bra att stärka upp extra där eftersom hällen som väger några kg ska ligga där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.