Varför inte bara installera en laddbox med lastbalansering direkt. Det är ju exakt detta som de är gjorda för att lösa.

Men om du vill anpassa dig runt detta så är det nog inte heller så svårt. Schemalägg pumpen att inte arbeta mellan 22-02, undvik att köra tvätt eller diskmaskin den tiden och så går du och pluggar in i tre-fas uttaget kl.22. Då bör det fungera för dig.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Går det att ställa ned den lite till så är det ju inga problem om du t.ex. laddar över natten 6 A 3fas blir ca 4158 W och du bör då klara dig att ladda under 4 timmar. Ännu lägre ger ju längre laddtid men fortfarande inget man inte klarar på en natt. Värre om du har tidsbrist vid laddning och måste ladda under 3 timmar, alternativt ställa in tillslagsfördröjningen på tvätt och disk tills den tiden man uppskattar att bilen är färdig laddad och därmed anpassar sin användning efter förutsättningarna. Är iallafall bättre än skjutna huvudsäkringar tills man kan få till en balansering utav faserna, effektvakt eller en uppsäkring för att lösa problemet om man måste ladda snabbare än 3 timmar.
Håller med.
S Snikholt skrev:
En laddbox ger dig en säkrare anslutning primärt. Kontaktytorna är bättre.
Sen har de oftast andra funktioner som att du kan ansluta lastbalansering, ställa in vilken matande säkring laddaren har osv.

De flesta skyddar dock inte mot transienta störningar, som tex. kan uppstå i omordladdaren. Iaf inte de billiga för hemmabruk.

Eftersom du säger att säkringen är sval skulle jag misstänka transienta orsaker. Och då är laddaren i bilen starkt misstänkt.

Hur är 3-fas uttaget du laddar ifrån avsäkrat?
Ja, alltså det går ju ofta som sagt veckor-ibland mer mellan att propparna går. Men elbilen laddar vi ju nästan varje dag. Så lite märkligt är det. Dessutom är laddströmmen inställd på 8A (kollade nyss).

Bifogar en bild på elskåpet där jag ringat in uppsäkringen av 3-fasuttaget. Elskåp med elmätare, säkringar och uttag. En säkring är inringad med röd penna för att visa uppsäkringen för ett 3-fasuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemingway Hemingway skrev:
Varför inte bara installera en laddbox med lastbalansering direkt. Det är ju exakt detta som de är gjorda för att lösa.

Men om du vill anpassa dig runt detta så är det nog inte heller så svårt. Schemalägg pumpen att inte arbeta mellan 22-02, undvik att köra tvätt eller diskmaskin den tiden och så går du och pluggar in i tre-fas uttaget kl.22. Då bör det fungera för dig.
Är rätt mkt inne på det också,
S Snikholt skrev:
En laddbox ger dig en säkrare anslutning primärt. Kontaktytorna är bättre.
Sen har de oftast andra funktioner som att du kan ansluta lastbalansering, ställa in vilken matande säkring laddaren har osv.

De flesta skyddar dock inte mot transienta störningar, som tex. kan uppstå i omordladdaren. Iaf inte de billiga för hemmabruk.

Eftersom du säger att säkringen är sval skulle jag misstänka transienta orsaker. Och då är laddaren i bilen starkt misstänkt.

Hur är 3-fas uttaget du laddar ifrån avsäkrat?
Denna laddare använder jag;
https://amzn.eu/d/3kOihQl

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S
K kaustiksoda skrev:
Är rätt mkt inne på det också,

[länk]
Hm... inget märke jag känner till....
Eftersom du har möjlighet till begränsning av laddströmmen i den så skulle det rentav kunna vara där problemet ligger.
Möjligt att den "pulsar", vilket kan ge höga kortvariga strömmar.

Gällande säkringarna så gissar jag att du har C16 (gick inte riktigt att se)
De har inte samma karaktäristik som dina mätarsäkringar som är av smälttyp.

Prova att ställa din laddare på max säkring, och begränsa laddströmmen i bilen och se vad som händer.
Funkar inte det så provar du tvärtom - max i bilen, och begränsa i laddaren.

Kan vara intressant att se hur det beter sig.

K kaustiksoda skrev:
[länk]
Har du köpt en sån där laddare för 2700kr istället för en riktigt laddbox för ca det dubbla? Eller fick du med den?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har du köpt en sån där laddare för 2700kr istället för en riktigt laddbox för ca det dubbla? Eller fick du med den?
Detta känns lite OT men svarar ändå. Den har jag köpt, supersmidigt att kunna ha den med sig och ladda överallt. Dessutom som du poängterar halva priset mot en fast laddbox. Men svagheten kanske stavas transienta strömmar som en klok medlem här är inne på. I övrigt har min laddare fungerar perfekt, vilket även många andra tycker som har köpt samma laddare.

• Gilla
MartinTro och 1 till
  • Laddar…
K kaustiksoda skrev:
Detta känns lite OT men svarar ändå. Den har jag köpt, supersmidigt att kunna ha den med sig och ladda överallt. Dessutom som du poängterar halva priset mot en fast laddbox. Men svagheten kanske stavas transienta strömmar som en klok medlem här är inne på. I övrigt har min laddare fungerar perfekt, vilket även många andra tycker som har köpt samma laddare.
Det är nog inget fel på laddaren i sig. Problemet är att du har för mycket prylar drar ström samtidigt (I kombination med dålig spridning av lasterna mellan faserna).
En "riktig" laddare med lastbalansering skulle lösa en stor del av problemet. Men du borde även koppla in givarna till värmepumpen (vilket borde ingått i installationen från början).

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K kaustiksoda skrev:
Ladda överallt är väl sanning med modifikation, du kan ladda där tre-fasuttag finns. Jag fick men en sån till min bil när jag köpte den. Inte använt den än på knappa 3 år däremot.

Jag tror inte felet är laddaren, jag tror felet är för hög belastning totalt samtidigt som du saknar lastbalanseringfunktionalitet. Dvs, att sänka laddaren när något annat peakar gör ju livet enklare.

Vad tror du om min idé att ställa ned värmepumpen några timmar när du laddar och undviker tvätta/diska då? Det blir ju en manuell lastbalansering, men istället för att sänka bilens behov får du sänka det övriga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kaustiksoda skrev:
Se över hur du förbrukar din ström och tänk på att du har säkert ett tiotal "apparater" som drar ca 8-10 A när dom används och bara tre faser att fördela lasten på.

K kaustiksoda skrev:
Håller med.

Ja, alltså det går ju ofta som sagt veckor-ibland mer mellan att propparna går. Men elbilen laddar vi ju nästan varje dag. Så lite märkligt är det. Dessutom är laddströmmen inställd på 8A (kollade nyss).

Bifogar en bild på elskåpet där jag ringat in uppsäkringen av 3-fasuttaget. [bild]
Om du inte har för avsikt att skaffa laddbox nu snart, så bör du ju säkra upp till 25A. Anledningen till att säkringen bara går ibland, är att du ligger på gränsen. Sen är det bara att någon gång då, och då råkar du ha på tvättmaskin, diskmaskin, mikro och/eller VP samtidigt som du laddar.
Enklast är ju att se om det oftast är samma huvudsäkring som går. Om så är fallet så får du kolla vilka storförbrukare som är kopplade till dem fasen. Det kan ju exempelvis vara så du kör diskmaskinen medans du laddar, mem så startar du kaffebryggaren, strax därefter startar kompressorn till frysen vilket får säkringen att gå.

A AG A skrev:
Om du inte har för avsikt att skaffa laddbox nu snart, så bör du ju säkra upp till 25A. Anledningen till att säkringen bara går ibland, är att du ligger på gränsen. Sen är det bara att någon gång då, och då råkar du ha på tvättmaskin, diskmaskin, mikro och/eller VP samtidigt som du laddar.
Enklast är ju att se om det oftast är samma huvudsäkring som går. Om så är fallet så får du kolla vilka storförbrukare som är kopplade till dem fasen. Det kan ju exempelvis vara så du kör diskmaskinen medans du laddar, mem så startar du kaffebryggaren, strax därefter startar kompressorn till frysen vilket får säkringen att gå.
Men om vi gissar att anledningen att inte skaffa laddbox är att undvika en kostnad, då känns det ju lite suboptimalt att säkra upp för det. Ska jag anta att uppsäkringen kostar 1000-2000kr och sedan blir den högre säkringen 1000-2000kr/år (plus att TS redan skaffat en annan laddare för knappa 3000kr) så börjar det ju spåra ur med kostnader som accepteras för att undvika en kostnad om ~6000kr.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kaustiksoda skrev:
Jag laddar på 8A tror jag,
Det innebär i så fall att huset redan innan överbelastar säkringen. För att bränna en 20 A smältsäkring så behöver du belasta den med 30-35 A och det tar då upp till en timme innan den löser. Av allt du uppger så skulle du kunna klara dig med 16 A mätarsäkringar och ändå kunna ladda bilen på natten.

Ingen laddstation och smart lastbalansering i världen kan rädda dig här. Du behöver hjälp med att se över belastningen i huset och ev fördela den bättre mellan faserna. Om t.ex TM och DM ligger på samma fas så är hela den fasen "upptagen" och kan inte användas till annat när båda maskinerna kör samtidigt.

Men du säger att det är inte samma mätarsäkring som löser varje gång så du har mer som belastar lika högt som DM+TM tillsammans på en fas. Vad är det? Jag har inte sökt efter data på er FLVP men de brukar vara trefasiga. Kanske går den dåligt och kickar in elpatronstöd?

Du behöver alltså få lite kontroll på effekttopparna. Dessa kan du se, åtminstone i efterhand, om effekttaxa har införts hos er.

Det är inget fel på din laddare, förutsatt att du har lyckats ställa in den på önskad laddström, 8 A som du säger. Den har ingen möjlighet att ställa in någon säkringsstorlek, utan det begränsas av uttagets märkström på 16 A.

Som nämnts kan du kanske programmera både FLVP och laddare att inte köra samtidigt, samtidigt som ni själva har koll på att inte köra TM+TT+DM samtidigt med annat. Du skulle kanske behöva en realtidsmätning av effekten i huset som ni har på väggen inne och där ni ser vad som händer, och ser om det öht går att plugga i elbilen.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det innebär i så fall att huset redan innan överbelastar säkringen. För att bränna en 20 A smältsäkring så behöver du belasta den med 30-35 A och det tar då upp till en timme innan den löser. Av allt du uppger så skulle du kunna klara dig med 16 A mätarsäkringar och ändå kunna ladda bilen på natten.
Jag har levt i tron att det är 50% överlast i 30 min de är dimensionerade för, men det kan såklart vara fel info jag haft. Du råkar inte ha en källa till att det skulle vara 50-75% överlast i en timme som är det korrekta?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man ska försöka att inte ha överlast över huvud taget. Överbelastar man säkringarna så blir det varmt tom ofta riktigt hett så att värmen sprider sig i ledarna och förstör med tiden isoleringen då mjukgörarna dunstar. Även anslutningarna oxiderar och får som följd att det blir sämre och sämre kontakt och då även med tiden en oönskad hetta som även den bidrar till förstörda ledningar.
Troligen kommer det att fungera till julaftonskvällen innan ledningen brinner av och ingen vill komma och vara behjälplig. I det läget tycker man troligen att några kronor mer i fastavgift är värt varje krona.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Men om vi gissar att anledningen att inte skaffa laddbox är att undvika en kostnad, då känns det ju lite suboptimalt att säkra upp för det. Ska jag anta att uppsäkringen kostar 1000-2000kr och sedan blir den högre säkringen 1000-2000kr/år (plus att TS redan skaffat en annan laddare för knappa 3000kr) så börjar det ju spåra ur med kostnader som accepteras för att undvika en kostnad om ~6000kr.
Det är naturligtvis sant. Dock skulle det inte förvåna mig om det står att laddboxen kräver minst 25A huvudsäkringar, ändå.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.