Jag ska installera en tvåpelarlyft och jag har en tjocklek på plattan som är 150mm. Sedan har jag 20mm d på golvvärmeslangen. Jag tänkte fästa pelaren med m16 skruvar (stångjärn) + ESSVE ankarmassa. Enligt ESSVE ska man borra 125mm för en m16 skruv med en 18mm borr. Det finns 6 hål per pelare.

Saken är den att jag har ett hål per pelare som är gränsfall nära en golvärmeslang. Behöver tankar om följande alternativen.

Alternativ 1: borra endast ca 100mm för dom hålen för att säkra djupet.

Alternativt 2: borra fulldjup men lite snett, bort från slangen.

Alternativ 3: borra ett nytt hål i pelarfoten några cm bort.

Hylsorna på 1:a värmekamerabilden representerar borrhål, där jag anser att den vänstra ser lite tight ut. Och 2:a bilden finns även där en som är lite tight inpå.

• Betongförberedelse med armeringsjärn och golvvärmerör på plats. Ett plastfäste syns också på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en Laserliner värmekamera som visar en temperaturavläsning på 20,4 °C. Max- och mintemperaturer är 22 °C respektive 16 °C.
    Skapa konto
  • Termometer med värmekamera visar temperatur 20,1 °C på en digital display, framför en metallbas på en betonggolv.
    Skapa konto
  • Svart metallkomponent inpackad i plast med handskrivet nummer 271882, placerad på ett perforerat underlag.
    Skapa konto
P
jag hade låtit tillverka plåtar och bultat fast i bilyftens fötter för att få större plåtar och kunna placera hålen så det går fritt från golvvärmeslangarna. och helst några extra.

Många tillverkare av billyftar förordar ju minst 150-180 mm andra 180-200 betong så du ligger ju precis på min måttet och det normala är att skippa golvvärmeslangar i dom delar där fötterna ska stå men det är ju för sent nu.. och många har ju större fötter än sådär

Större fötter/plåtar sprider ut krafterna bättre och minskar brytkrafterna när man som ofta med moderna bilar inte lyckas placera vikten på cm rätt utan det är ofta snedbelastning. och sen börjar man dra och rycka och bryta i nåt som sitter fast på bilen med 2 meter rör.. plötsligt har man stora krafter med brytverkan på dom där små fötterna under stolparna..

Borra snett är aja baja hålen ska vara raka i lod..

Här är ett exampel på när tillverkaren säljer förstärkningsplåtar.
https://www.nimalift.se/golvforstar..._ftkFyUyJEfvpGHaNLozSdzm51V#productTabContent

Även om dom flesta man sett är bara större 20mm eller 25 mm och 600x800 och liknande. och ser mer hemgjorda ut

• Gilla
Kalle 71 och 6 till
  • Laddar…
Det var ena dyra djäklar.
Både billigare och bättre med en tjock plåt som du själv bestämma storlek och hålens placering på.

C
När man jobbar med personsäkerhetskritisk lyftutrustning tänker jag att det är läge att följa monteringsanvisningarna till punkt och pricka och inte experimentera med MacGyver-lösningar. Infästningen och kravet på underlaget är uppenbart en kritisk del av säkerheten. Just sayin'.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
Problemet är att få billyft tillverkare tar ansvar för helheten..
Små fötter på 2 pelarlyftar där man kan få väldigt stor snedbelastning då många bilar har dumt placerade lyftpunkter så det i praktiken är ingen som placerar bilarna så perfekt som teoretiska beräkningar..
En fyrpelare eller en saxlyft har ofta samma infästning krav på betongtjocklek men det är mycket mycket svårare att få så stor snedbelastning så det spelar någon roll..

Att dom färdigt plattorna länkades var mest för att visa hur man menar och att det är verklighetsbaserade lösningar..

Särskilt med betongplattor som är på mini nivå på spec..

Gör man från början så gjuter man ner fästen i betongen vid gjutning.

Eller om man inte har golvvärme så sågar man ofta upp och gjuter rejälare fundament .

Men har man en golvvämeförsedd platta så är 2 stora plåtar en beprövad lösning.
Och med högre säkerhet än dom flesta idag Kina tillverkade lyftar av tveksam kvalitet och ce märkningar brukar vara rent fejk..mer än en av dessa Kina lyfttillverkare där man glömt ce märkning då kommer det en rulle klistermärken så är det klart..

Går det att lokalisera var slangar är, t,e,x med värmekamera. Ta en stålplåt minst 10 mm tjock, bredd min 400 mm, som har hörnen där inte GV finns. Mäta in var plåtarna ska vara i förhållande till centrumplacering av benen. Ställa på benen på plattorna och helsvetsa ben och plattor tillsammans.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går det att lokalisera var slangar är, t,e,x med värmekamera.
Tittade du inte på bilderna i första inlägget?

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tittade du inte på bilderna i första inlägget?
Klart jag gjorde, men dom var lite diffusa, därav en extra koll måste till. Är det något annat i mitt inlägg som inte är bra enligt dig, om inte, så utebli med någon kommentar.

J jonaserik skrev:
Är det något annat i mitt inlägg som inte är bra enligt dig, om inte, så utebli med någon kommentar.
Får man bara kommentera inlägg som inte är bra?

• Haha
Intet
  • Laddar…
RoTe
Värmekamerans bilder kunde man ju varit utan helt, så usla såg dom ut. Måste man inte kyla av plattan och sen dra på värmen för att få bra och tydliga bilder?

useless useless skrev:
Får man bara kommentera inlägg som inte är bra?
Klart men får, men då ska det vara sakliga inlägg, som inte bara för att skriva något. Och vad är inte bra, det är den stora frågan.

RoTe
Sluta förstör ännu en tråd nu barn.

RoTe RoTe skrev:
Sluta förstör ännu en tråd nu barn.
Menar du mig eller. Svarar eller skriver inte något om andra inlägg, om dom inte är helt åt fel håll.
Bara håller med och förstärker ett inlägg som är rätt/bra av någon.

RoTe
Prata om TS frågeställning och sluta tramsa.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
jag hade låtit tillverka plåtar och bultat fast i bilyftens fötter för att få större plåtar och kunna placera hålen så det går fritt från golvvärmeslangarna. och helst några extra.

Många tillverkare av billyftar förordar ju minst 150-180 mm andra 180-200 betong så du ligger ju precis på min måttet och det normala är att skippa golvvärmeslangar i dom delar där fötterna ska stå men det är ju för sent nu.. och många har ju större fötter än sådär

Större fötter/plåtar sprider ut krafterna bättre och minskar brytkrafterna när man som ofta med moderna bilar inte lyckas placera vikten på cm rätt utan det är ofta snedbelastning. och sen börjar man dra och rycka och bryta i nåt som sitter fast på bilen med 2 meter rör.. plötsligt har man stora krafter med brytverkan på dom där små fötterna under stolparna..

Borra snett är aja baja hålen ska vara raka i lod..

Här är ett exampel på när tillverkaren säljer förstärkningsplåtar.
[länk]

Även om dom flesta man sett är bara större 20mm eller 25 mm och 600x800 och liknande. och ser mer hemgjorda ut
H henrik.aahman skrev:
Jag ska installera en tvåpelarlyft och jag har en tjocklek på plattan som är 150mm. Sedan har jag 20mm d på golvvärmeslangen. Jag tänkte fästa pelaren med m16 skruvar (stångjärn) + ESSVE ankarmassa. Enligt ESSVE ska man borra 125mm för en m16 skruv med en 18mm borr. Det finns 6 hål per pelare.

Saken är den att jag har ett hål per pelare som är gränsfall nära en golvärmeslang. Behöver tankar om följande alternativen.

Alternativ 1: borra endast ca 100mm för dom hålen för att säkra djupet.

Alternativt 2: borra fulldjup men lite snett, bort från slangen.

Alternativ 3: borra ett nytt hål i pelarfoten några cm bort.

Hylsorna på 1:a värmekamerabilden representerar borrhål, där jag anser att den vänstra ser lite tight ut. Och 2:a bilden finns även där en som är lite tight inpå.
Tack för alla svar, jag vill tillägga att rekommenderade betongkvalité för dom flesta tvåpelarlyftarna är C20/25 och 18-20cm tjocklek, och jag har då betongkvalité C30/37 på min som då är 15cm. Finns det någon bra metod att jämföra kvalitén relativt till tjockleken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.