Det har jag inte upplevt. Jag körde med 16A huvudsäkring i 2 år. Men höjde till 20A denna vinter då jag med timpriser vill kunna ladda maximalt när det är som billigast.

S
TS har ju beskrivit att porslinssäkringen inte känns varm när de byter.
Det tyder inte på någon kontinuerlig överlast.

Jag gissar transienta störningar.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag har levt i tron att det är 50% överlast i 30 min de är dimensionerade för, men det kan såklart vara fel info jag haft. Du råkar inte ha en källa till att det skulle vara 50-75% överlast i en timme som är det korrekta?
Du har rätt. Det jag skrev gäller för säkringar upp t.o.m 10 A. Större säkringar (upp t.o.m 63 A) ska enligt normen tåla en överström på 25 % kontinuerligt, och lösa inom en timme för 60 %. Så TS ligger nånstans däremellan, närmare 30 A. Eller kanske mycket högre då säkringarna inte är varma.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
De få gånger jag brände en porslinspropp p.g.a överbelastning (16A i eluppvärmd villa) fick jag vänta en bra stund eller hämta tjocka handskar innan jag ens kunde skruva ur proppen, porslinet var för varmt för att ta i.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det har jag inte upplevt. Jag körde med 16A huvudsäkring i 2 år. Men höjde till 20A denna vinter då jag med timpriser vill kunna ladda maximalt när det är som billigast.
Snart kommer du få effektavgift och vilja dra ner till mindre än 6A för att hålla kostnaden nere...

L
Skaffa en energimätare (type Homewizard ca 400 kr) och koppla in i på elmätaren så kan du enkelt se vilken förbrukning du har över tid. För 10 kr per månad så kan du även se last per fas. På så sätt ser du om du tar ut för mycket effekt vid någon speciell tidpunkt.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Skaffa en energimätare (type Homewizard ca 400 kr) och koppla in i på elmätaren så kan du enkelt se vilken förbrukning du har över tid. För 10 kr per månad så kan du även se last per fas. På så sätt ser du om du tar ut för mycket effekt vid någon speciell tidpunkt.
Det ser man direkt på min P1IB
Elmätarens dashboard visar strömstyrkorna 4A för L1, 4.3A för L2 och 6.9A för L3. Linjediagram nedan visualiserar dessa data över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad tror du om min idé att ställa ned värmepumpen några timmar när du laddar
Det är ju det värmepumpens inbyggda effektvakt ska göra (fast automatiskt). Tyvärr har installatören struntat i att koppla in de nödvändiga strömkännarna. Men vad jag förstår är värmepumpen relativt nyinstallerad, så TS borde kunna reklamera jobbet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Varför ska man först betala för en mätare för att sen betala igen för att se mätvärdena?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man först betala för en mätare för att sen betala igen för att se mätvärdena?
Man ser värdena direkt utan att betala för HomeWizard också. Det man får av att betala är att den lagrar historik, men det kan du göra själv i HomeAssistant till exempel.

L
useless useless skrev:
Du behöver betala för att kunna se faserna separat.

L Lennart 57 skrev:
Du behöver betala för att kunna se faserna separat.
Ok. Tur att det finns mätare som gör det gratis.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Ok. Tur att det finns mätare som gör det gratis.
Vilken mätare är gratis?

Purre
Dra igång laddning av bilen och bläddra runt på elmätaren från din nätleverantör så ser du vad du har för förbrukning på respektive fas

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vilken mätare är gratis?
Gratis och gratis... De flesta kostar i alla fall inget extra för att få ut alla mätvärden.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.