17 165 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Hur undvika att huvudsäkring går?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Du har rätt. Det jag skrev gäller för säkringar upp t.o.m 10 A. Större säkringar (upp t.o.m 63 A) ska enligt normen tåla en överström på 25 % kontinuerligt, och lösa inom en timme för 60 %. Så TS ligger nånstans däremellan, närmare 30 A. Eller kanske mycket högre då säkringarna inte är varma.Hemingway skrev:
De få gånger jag brände en porslinspropp p.g.a överbelastning (16A i eluppvärmd villa) fick jag vänta en bra stund eller hämta tjocka handskar innan jag ens kunde skruva ur proppen, porslinet var för varmt för att ta i.
Skaffa en energimätare (type Homewizard ca 400 kr) och koppla in i på elmätaren så kan du enkelt se vilken förbrukning du har över tid. För 10 kr per månad så kan du även se last per fas. På så sätt ser du om du tar ut för mycket effekt vid någon speciell tidpunkt.
Det ser man direkt på min P1IBL Lennart 57 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är ju det värmepumpens inbyggda effektvakt ska göra (fast automatiskt). Tyvärr har installatören struntat i att koppla in de nödvändiga strömkännarna. Men vad jag förstår är värmepumpen relativt nyinstallerad, så TS borde kunna reklamera jobbet.Hemingway skrev:
Varför ska man först betala för en mätare för att sen betala igen för att se mätvärdena?L Lennart 57 skrev: