17 167 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Hur undvika att huvudsäkring går?
Mitt svar var en reaktion på Lennart 57 som föreslog en mätare för 400:- där det kostar ytterligare 10:- i månaden för att läsa ut mätvärdena.K kniv skrev:
Det finns en uppsjö prylar i 4-500-kronorsklassen man pluggar i HAN-porten och surfar till för att få ut alla värden utan månadskostnad.
Dumt att skriva gratis då, när det uppenbart inte stämmer..useless skrev:
Hej, Har haft samma problem och har även laddbox med last balansering menvsäkringarna gick ändå. Det visade sig att det var ett el element som drog 6-8 A när den slog igång och när bilen då laddades så gick säkringen(samma säkring). Jag försökte monitorera fas förbrukningen och se var det pilarna av ström kom ifrån och sedan flyttade jag på vilken fas detta låg på, samt bytte el- element. Nu har jag inga säkringar som går längre. Fördelen med en laddbox med lastbalanserare är att du också får övervkningsmöjligheter av strömförbrukningen. Skaffade även en övervakning för kontakter för att undersöka strömförbrukningen för respektive enhet. Det var en del jobb men väl värt det i slutändan.Hemingway skrev:
Varför inte bara installera en laddbox med lastbalansering direkt. Det är ju exakt detta som de är gjorda för att lösa.
Men om du vill anpassa dig runt detta så är det nog inte heller så svårt. Schemalägg pumpen att inte arbeta mellan 22-02, undvik att köra tvätt eller diskmaskin den tiden och så går du och pluggar in i tre-fas uttaget kl.22. Då bör det fungera för dig.
Ren elbil laddar på alla tre faser. Hybrid laddar på en fas. Default blir det fas 1. Hur mycket ström kan ändras i laddarens inställningar oftast. Att huvudsäkringen löser ut beror på överlast/felbalansering av faser. Vilket behöver åtgärdas av elektriker. Gör det innan eller i samband med att lastbalansering installeras. Lastbalansering kanske inte behövs om man balanserar faserna innan
Lösningen är laddbox med lastbalanserare.
Vi har laddbox med lastbalansering. Boxen säkrad 3x16 A, är inställd på max 3x16 A laddning. Huvudsäkringar också 3x16 A. Funkar utmärkt, har aldrig bränt en huvudsäkring.
Vi har laddbox med lastbalansering. Boxen säkrad 3x16 A, är inställd på max 3x16 A laddning. Huvudsäkringar också 3x16 A. Funkar utmärkt, har aldrig bränt en huvudsäkring.
Gå in i bilens inställningar och sänk laddströmmen som den tar emot. Så löser det sig.K kaustiksoda skrev:Hej!
Bor sedan en tid i villa och laddar elbil i 3-fasuttag (ej fast laddbox) i garaget. Problemet är att elskåpet äter 1-2 proppar i månaden. Detta sker uteslutande när elbilen laddas så jag tänker att den är det huvudsakliga problemet. På medellång sikt vill jag ha en lösning där elbilen laddas via fast laddbox (separata faser) som är smart och synkar med elpris osv. Men just nu - vad kan jag göra för minsta möjliga peng som löser problemet?
Jag har hört talas om lastbalanserare och funderar på om det skulle kunna vara en lösning?
Till vår nya värmepump fick vi 3 st Noratel TR3025-S, går dessa att utnyttja på ngt vis?
Tacksam för tips!
En ren elbil kan även ladda på enfas. Har inte med detta trådproblem att göra men behöver påpekas.T Tomwatt skrev:Ren elbil laddar på alla tre faser. Hybrid laddar på en fas. Default blir det fas 1. Hur mycket ström kan ändras i laddarens inställningar oftast. Att huvudsäkringen löser ut beror på överlast/felbalansering av faser. Vilket behöver åtgärdas av elektriker. Gör det innan eller i samband med att lastbalansering installeras. Lastbalansering kanske inte behövs om man balanserar faserna innan
Sen införandet av den nya effektavgiften vid årsskiftet har Ellevio samma abonnemangsavgift för 16A-25A. Det enda som kostade mej för uppsäkringen från 20A till 25A var elektrikerns arbete…Hemingway skrev:
Men om vi gissar att anledningen att inte skaffa laddbox är att undvika en kostnad, då känns det ju lite suboptimalt att säkra upp för det. Ska jag anta att uppsäkringen kostar 1000-2000kr och sedan blir den högre säkringen 1000-2000kr/år (plus att TS redan skaffat en annan laddare för knappa 3000kr) så börjar det ju spåra ur med kostnader som accepteras för att undvika en kostnad om ~6000kr.
Gissningsvis gör övriga elbolag på liknande sätt när de inför effektavgiften även om man förstås inte kan vara säker på det.
Installation av laddbox med lastbalansering är billigast och bäst i längden, så gör det innan dagens regeringen har plockat bort det avdraget också.
Tills det är gjort skulle jag ställa in i bilen att ladda nattetid mellan 01.00-04.00, brukar vara både billigast då och minst övriga förbrukare i huset då som går.
Att ladda med låg effekt är ineffektivt, speciellt på vintern. 1-2A går till att hålla bilen vaken, sedan kräver vissa bilar även att batteriet håller en viss temperatur för att kunna ta emot laddning. Så man ska försöka hålla hyffsat hög laddstyrka vilket är lättast med en laddbox med lastbalansering. Som exempel kan jag nämna när vi hade -35 så gick nästan alla 11kW till att hålla batteriet varmt i våran Tesla...inte mycket gick till att ladda batteriet...
Sedan verkar många här tro att laddsladden är en laddare, det är bara en vanlig kabel med lite intelligens och skydd. Så den kan knappast orsaka att säkringarna ryker pga överbelastning. Om det inte är så att du har ställt in 8A på sladden men den misslyckas begränsa bilen till att bara ladda med 8A. Prova att ställa ner laddströmmen i bilen i stället.
Tills det är gjort skulle jag ställa in i bilen att ladda nattetid mellan 01.00-04.00, brukar vara både billigast då och minst övriga förbrukare i huset då som går.
Att ladda med låg effekt är ineffektivt, speciellt på vintern. 1-2A går till att hålla bilen vaken, sedan kräver vissa bilar även att batteriet håller en viss temperatur för att kunna ta emot laddning. Så man ska försöka hålla hyffsat hög laddstyrka vilket är lättast med en laddbox med lastbalansering. Som exempel kan jag nämna när vi hade -35 så gick nästan alla 11kW till att hålla batteriet varmt i våran Tesla...inte mycket gick till att ladda batteriet...
Sedan verkar många här tro att laddsladden är en laddare, det är bara en vanlig kabel med lite intelligens och skydd. Så den kan knappast orsaka att säkringarna ryker pga överbelastning. Om det inte är så att du har ställt in 8A på sladden men den misslyckas begränsa bilen till att bara ladda med 8A. Prova att ställa ner laddströmmen i bilen i stället.
Med tanke på att säkringarna löser ut, trots de låga laster du har, så tycker jag du ska börja med att kolla hur propphuv och PK kontakterna ser ut.K kaustiksoda skrev:Hej!
Bor sedan en tid i villa och laddar elbil i 3-fasuttag (ej fast laddbox) i garaget. Problemet är att elskåpet äter 1-2 proppar i månaden. Detta sker uteslutande när elbilen laddas så jag tänker att den är det huvudsakliga problemet. På medellång sikt vill jag ha en lösning där elbilen laddas via fast laddbox (separata faser) som är smart och synkar med elpris osv. Men just nu - vad kan jag göra för minsta möjliga peng som löser problemet?
Jag har hört talas om lastbalanserare och funderar på om det skulle kunna vara en lösning?
Till vår nya värmepump fick vi 3 st Noratel TR3025-S, går dessa att utnyttja på ngt vis?
Tacksam för tips!
Om man byter en smältsäkring med last på blir det små "svetsloppor" på både propphuv och PK.
Har man gjort så några ggr blir det för liten kontaktyta, med varmgång som löser ut säkringen vid betydligt lägre ström än märkströmmen.