380 451 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är ju inte säkert att den vattenkokningen skedde under effekttaxetid. Speciellt inte som det är något som skett i dåtid och effektavgift inte använts för privatkunder tidigare i någon nämnvärd omfattning.S Snikholt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Tveksamt om det är dyrare. Det var ju på en plats utomhus utan el..S steffo_b skrev:
Absolut, enig, jag lägger inget mer på detta.S steffo_b skrev:
Nej. Kravet säger ju att det ska vara kostnadsneutralt så det har du rätt i.D djac skrev:
Men jag har en känsla av att om jag skulle göra det så skulle jag vara relativt ensam om det och då stå med svarte petter i form av en fet faktura från Eon.
så jag kommer nog inte att göra just något utan istället ha kvar den relativt jämna förbrukning som jag har enligt vad det ser ut som i mitt gränsnitt just nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Sen in i tråden men tänkte att jag kan dela med mig lite av hur jag gör. Hos oss har vi haft effektavgift sen länge, men bara 07:00-19:00 på vardagar. De räknar de tre högsta förbrukningstimmarna och tar betalt för medelvärdet.
Jag har kört övervakning på strömförbrukning under en längre period och märker att vår högsta förbrukning typiskt sker mellan 17:00-18:00 eftersom det är då vi brukar laga middag samtidigt som alla är hemma och många småförbrukare är igång.
För att sänka förbrukningen den timmen har jag automatiserat så att värmepannans måltemperatur sänks 4 grader vilket gör att den i stort sett inte arbetar den timmen. Sen trappar jag upp den 18-19, men jag har tänkt göra det i steg så att den verkligen kommer igång först efter 19.
I grafen är den nedre orange måltemperaturen inomhus, de gröna och gula är framledning och retur och de röda är om kompressorn går eller inte. Den blå är vattentemperaturen i pannan som också används som ackumulatortank av pumpen.
Det har gjort att min strömförbrukning smetats ut över dagen
De gråa staplarna är snittvärde för veckan, de gröna är idag.
Man ser små peakar kl 8 och 17 fortfarande, men de sticker inte iväg så långt över resten.
Jag har kört övervakning på strömförbrukning under en längre period och märker att vår högsta förbrukning typiskt sker mellan 17:00-18:00 eftersom det är då vi brukar laga middag samtidigt som alla är hemma och många småförbrukare är igång.
För att sänka förbrukningen den timmen har jag automatiserat så att värmepannans måltemperatur sänks 4 grader vilket gör att den i stort sett inte arbetar den timmen. Sen trappar jag upp den 18-19, men jag har tänkt göra det i steg så att den verkligen kommer igång först efter 19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I grafen är den nedre orange måltemperaturen inomhus, de gröna och gula är framledning och retur och de röda är om kompressorn går eller inte. Den blå är vattentemperaturen i pannan som också används som ackumulatortank av pumpen.
Det har gjort att min strömförbrukning smetats ut över dagen
De gråa staplarna är snittvärde för veckan, de gröna är idag.
Man ser små peakar kl 8 och 17 fortfarande, men de sticker inte iväg så långt över resten.
Det gör ingenting, jag är övertygad om att det finns laddboxar och elbilar i Sverige som inte kan ställa in ett schema för laddning. Men jag tror att kombinationen av att både ha en sådan laddbox, en sådan elbil och sakna förståelse/kunnande för att kunna göra något åt det är väldigt liten.S steffo_b skrev:Jag vet att jag får något år sedan satt i styrelsen för BRF:en jag då bodde i och vi höll på med att titta på just installation av laddboxar och det var fler än en som inte hade några direkt bra möjligheter till schemaläggning av laddning och som därför inte sågs som jättebra alternativ.
Jag kommer dock inte ihåg fabrikat och modeller på dessa och jag har av förståeliga skäl inte längre tillgång till den styrelsens dokumentation längre så jag kan inte kolla upp det den vägen.
Du vet att det fanns ett flertal. Det är ju trots allt sådan funktion som kan tillkomma i efterhand.S steffo_b skrev:
Som sagt, det är jag inte, vilket jag heller aldrig har påstått.S steffo_b skrev:
Jag behöver därmed heller inte göra det, för mitt påstående var helt enkelt att du har fel i ditt antagande "Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det." Vilket jag också tycker mig ha styrkt genom i inlägg #4665.S steffo_b skrev:
Jag ser ännu inte något belägg från din sida att det finns någon över huvud taget som inte stödjer det, men oroa dig inte för det, jag tvivlar inte på att det finns så du slipper.
Men nu verkar du ju ha bytt fot och tillstår att det är en ovanlig kombination:
S steffo_b skrev:
Om du menar att det faktum att jag sett att det fanns ett flertal modeller av laddboxar som marknadsfördes för 3 år sedan som inte hade funktionen som något som talar för att det finns ett antal sedan tidigare installerade boxar som saknar funktionen så får det stå för dig.tveksamt skrev:
Det gör ingenting, jag är övertygad om att det finns laddboxar och elbilar i Sverige som inte kan ställa in ett schema för laddning. Men jag tror att kombinationen av att både ha en sådan laddbox, en sådan elbil och sakna förståelse/kunnande för att kunna göra något åt det är väldigt liten.
Du vet att det fanns ett flertal. Det är ju trots allt sådan funktion som kan tillkomma i efterhand.
Som sagt, det är jag inte, vilket jag heller aldrig har påstått.
Jag behöver därmed heller inte göra det, för mitt påstående var helt enkelt att du har fel i ditt antagande "Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det." Vilket jag också tycker mig ha styrkt genom i inlägg #4665.
Jag ser ännu inte något belägg från din sida att det finns någon över huvud taget som inte stödjer det, men oroa dig inte för det, jag tvivlar inte på att det finns så du slipper.
Men nu verkar du ju ha bytt fot och tillstår att det är en ovanlig kombination:
Tänk på att det har installerats laddboxar i Svenska hushåll sedan mer än 10 år tillbaka.
Om det fortfarande för 3 år sedan var ett flertal som inte hade funktion för att överhuvudtaget tidsstyra laddning så betyder det att det finns ett hyfsat antal redan installerade boxar som inte har funktionen.
Men du menar att eftersom jag inte kan uppge modellbeteckningar så är istället ditt uttalande om att samtliga boxar som någonsin producerats har möjligheten även om du inte kan bevisa ditt påstående. Detta trots att du dessutom inte kan styrka att alla som hade äldre boxar i Sverige har bytt ut dessa de 3 senaste åren.
Det finns gott om produkter med bristfälliga funktioner. Laddboxar är inget undantag. Speciellt inte om vi pratar om 10 år gamla laddboxar som det ju faktiskt finns ett antal.
Om du tror att alla dessa boxar har funktionen så får du tro det. Men jag är övertygad om att du har fel i det.
Innan effektavgifterna så kom ju timpris och kvartspris, jag tror att det är väldigt många med elbil som redan har timpris, om de har eget abonnemang, och att de då bekantat sig med tidsstyrning för att minska sina elkostnader, i det avseendet är detta ju inget nytt.S steffo_b skrev:Om du menar att det faktum att jag sett att det fanns ett flertal modeller av laddboxar som marknadsfördes för 3 år sedan som inte hade funktionen som något som talar för att det finns ett antal sedan tidigare installerade boxar som saknar funktionen så får det stå för dig.
Tänk på att det har installerats laddboxar i Svenska hushåll sedan mer än 10 år tillbaka.
Om det fortfarande för 3 år sedan var ett flertal som inte hade funktion för att överhuvudtaget tidsstyra laddning så betyder det att det finns ett hyfsat antal redan installerade boxar som inte har funktionen.
Men du menar att eftersom jag inte kan uppge modellbeteckningar så är istället ditt uttalande om att samtliga boxar som någonsin producerats har möjligheten även om du inte kan bevisa ditt påstående. Detta trots att du dessutom inte kan styrka att alla som hade äldre boxar i Sverige har bytt ut dessa de 3 senaste åren.
Det finns gott om produkter med bristfälliga funktioner. Laddboxar är inget undantag. Speciellt inte om vi pratar om 10 år gamla laddboxar som det ju faktiskt finns ett antal.
Om du tror att alla dessa boxar har funktionen så får du tro det. Men jag är övertygad om att du har fel i det.
Jag bara antar att de tjänster som en del, inklusive jag, använder för att styra, kommer uppdateras för att ta hänsyn till elnätsransoneringen och de tidsfönster som detta skapar.
Men ge dig! Läser du över huvud taget vad jag skriver eller är det roligare att bara svamla ihop egna fantasier?S steffo_b skrev:Om du menar att det faktum att jag sett att det fanns ett flertal modeller av laddboxar som marknadsfördes för 3 år sedan som inte hade funktionen som något som talar för att det finns ett antal sedan tidigare installerade boxar som saknar funktionen så får det stå för dig.
Jag har inte tidigare, och säger inte nu heller att samtliga laddboxar har möjlighet till schemalagd styrning. Jag säger precis tvärt om, att jag är övertygad om att det finns de som inte kan det. Men jag tror (betoning på tror) att det är en minoritet. Det jag har visat på är att av de laddboxar som finns idag verkar leverantörerna av de boxarna kunna erbjuda styrning, detta baserat på märkena Zaptec, Charge Amps, Garo, Easee, Wallbox, Zappi, Tesla, DEFA och CTEK. Dessa märken tillsammans tror (än en gång, jag tror) utgör majoriteten av de laddboxar som säljs i Sverige idag.
Du sa att du för ett antal år sedan i en BRF var med och exkluderade ett antal laddboxar för att de inte kunde det och att du därför vet att det finns boxar som inte kan det. Jag påpekade att det är en funktion som kan läggas till i efterhand. Det du vet är alltså att det fanns ett antal boxar som inte kunde det då, huruvida just dessa boxar kan schemaläggas idag vet varken du eller jag (eftersom du inte kommer ihåg vilka boxar det var).
Jag säger vidare att jag tror att många elbilar, de flesta rent av, har möjligheten till någon sorts schemaläggning av laddningen.
Därvid drar jag slutsatsen att de antalet hushåll som dels har en laddbox som inte kan schemaläggas och samtidigt har en elbil som inte kan schemaläggas och samtidigt inte har någon i hushållet som kan komma på att fundera över en lösning för att ändå schemalägga laddningen är en förhållande vis låg siffra.
Väldigt många är ju inte samma sak som alla tyvärr.D djac skrev:Innan effektavgifterna så kom ju timpris och kvartspris, jag tror att det är väldigt många med elbil som redan har timpris, om de har eget abonnemang, och att de då bekantat sig med tidsstyrning för att minska sina elkostnader, i det avseendet är detta ju inget nytt.
Jag bara antar att de tjänster som en del, inklusive jag, använder för att styra, kommer uppdateras för att ta hänsyn till elnätsransoneringen och de tidsfönster som detta skapar.
Jag tror också att väldigt många har funktionen och använder den. Och jag tror även att många har funktioner för att spärra laddning de tider då effekttaxa gäller.
Men det ändrar inte faktumet att det troligen finns ett hyfsat antal som inte har funktionen och/eller saknar kunskap om hur den skall användas.
Jag kommer nog försöka anpassa min förbrukning lite mer än tidigare. Framför allt tänker jag flytta så mycket som möjligt av den tunga lasten (tvätt, tork, diskmaskin, elbilsladdning) till tider då vi ändå har lägre effektuttag hemma.
Det största för min del blir att undvika att köra flera stora apparater samtidigt. Det känns lite störigt, men om det sparar några hundralappar i månaden så är det väl värt det.
Jag följer också upp mina effekttoppar några veckor framåt för att få koll på vilka tider vi brukar ligga högt, så jag kan justera innan faktiska avgifterna börjar bita.
Det största för min del blir att undvika att köra flera stora apparater samtidigt. Det känns lite störigt, men om det sparar några hundralappar i månaden så är det väl värt det.
Jag följer också upp mina effekttoppar några veckor framåt för att få koll på vilka tider vi brukar ligga högt, så jag kan justera innan faktiska avgifterna börjar bita.
Att skapa en opinion mot effektavgiften är mer ett sätt att hantera effektavgiften än att starta en kurs i att skapa trådar på bygga hemma, eller hur?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ok, poängen var och är att det är fel tråd att skapa opinion. Du är inte den enda som missat det, men de är som sagt fritt fram att skapa nya trådar som "elbolagen är dumma" eller "skapa opinion mot effektavgiften" istället för att skriva i en tråd där man faktiskt försöker ge andra tips i hur man kan minska sin kostnad.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Jag tror att även du missat att skapa opinion är ett sätt att hantera effektavgiften. Om du vill att tråden endast ska handla om att minimera de negativa effekterna av effektavgiften genom tekniska manicker eller genom att flytta runt tiderna då du tillåter elförbrukare vara aktiva - tja då kanske trådens namn borde reflektera detta.Fairlane skrev:
Ok, poängen var och är att det är fel tråd att skapa opinion. Du är inte den enda som missat det, men de är som sagt fritt fram att skapa nya trådar som "elbolagen är dumma" eller "skapa opinion mot effektavgiften" istället för att skriva i en tråd där man faktiskt försöker ge andra tips i hur man kan minska sin kostnad.