S
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns en orsak till att jag har byggt min egen laddare och styr den själv utifrån elpris, effekttariff osv. Jag litar inte på att andra gör rätt...
Ja. Det är ju ett sätt att lösa det på. Förmodligen ett riktigt bra sätt också.
Men det ligger nog utanför förmågan hos en stor del av elabonnenterna att göra så.
De flesta torde vara begränsade till att använda den logik som tillhandahålls genom bilens eller laddarens gränssnitt som tagits fram av respektive leverantör och det är osannolikt att dom kan ta hänsyn till alla sådana faktorer.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Det bör ändå inte påverka effekavgiften märkbart. Det är en platta och man kokar ju inte pasta en timme.
Om du ska koka större mängd pasta för att du exempelvis ska ha till några matlådor så blir det en ganska stor kastrull med mycket vatten så det tar en stund. Och kör man plattan på full effekt så drar den en del. Typiskt 1800-2000 watt för den största plattan och det tar en halvtimme inklusive uppkokning från kallt vatten så är det ändå 1 kWh som går åt. Och eftersom jag inte står och tokstirrar på plattan i väntan på att det ska koka upp så kan det ju hända att den hinner koka med bara vatten några minuter innan jag lägger i pastan.

Själva pastakokningen tar ju förvisso bara 10 minuter men det tar en stund att koka upp 6 liter vatten.

Det är i vart fall tillräckligt för att det ska sticka ut från min övriga förbrukning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Det är ju ett sätt att lösa det på. Förmodligen ett riktigt bra sätt också.
Men det ligger nog utanför förmågan hos en stor del av elabonnenterna att göra så.
De flesta torde vara begränsade till att använda den logik som tillhandahålls genom bilens eller laddarens gränssnitt som tagits fram av respektive leverantör och det är osannolikt att dom kan ta hänsyn till alla sådana faktorer.
Det är ju inte så många faktorer som behöver tas hänsyn till.
Om en leverantör (antingen av laddboxen eller en tjänst denna pratar med) kan ställa in ett intervall när den inte ska ladda normalt sett (dvs. om användaren inte specifikt ber om det) klarar man väl av de flesta upplägg av effekttarifferna.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Om du ska koka större mängd pasta för att du exempelvis ska ha till några matlådor så blir det en ganska stor kastrull med mycket vatten så det tar en stund. Och kör man plattan på full effekt så drar den en del. Typiskt 1800-2000 watt för den största plattan och det tar en halvtimme inklusive uppkokning från kallt vatten så är det ändå 1 kWh som går åt. Och eftersom jag inte står och tokstirrar på plattan i väntan på att det ska koka upp så kan det ju hända att den hinner koka med bara vatten några minuter innan jag lägger i pastan.

Själva pastakokningen tar ju förvisso bara 10 minuter men det tar en stund att koka upp 6 liter vatten.

Det är i vart fall tillräckligt för att det ska sticka ut från min övriga förbrukning.
Ok är det de mängderna så blir det ju en del. Själv skulle jag nog köra vattenkokare då för att snabba upp det. Inte för effektavgiftens skull utan för att jag inte har tålamodet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Lite intressant dock i vårat fall här i Jönköping så lär det vara sjuka toppar vid kl20 när alla drar igång laddare etc.

Var det inte det de ville undvika😉🤣
Jo men nu får man väl anta att din elnätsägare mer noggrant tittat på förbrukningsprofilerna hos olika abbonnenttyper samt helheten för ditt elnät och att det går bra att ett större antal privatförbrukare drar igång sina större förbrukare efter kl 20.

D
S steffo_b skrev:

Du får köpa induktion, snabbar på uppkoket rejält ;) sen kan du ju starta med varmvatten från kranen!

D djac skrev:
Tack för din feedback, som är lite svår att följa för mig men jag antar att du inte är ute efter namn här.

De som kommer spara någon liten slant på detta är väl typiskt de som investerat i ny och smart teknik, har tid och energi att intressera sig, förmodligen med en släng av teknikintresse.

De som kommer förlora är sannolikt de äldre som inte följer sånt här, de som har äldre mindre effektiv utrustning, de som har ett tufft liv i övrigt och därför får sånt här inte riktigt plats, de som har atypiska arbets/livsvanor. Kort sagt de som redan generellt missgynnas på andra sätt.

Svårt att se det kontroversiella i den spaningen.
Det är inget kontroversiellt i det bara att du far över hela fältet för att ha något att spela med. Ibland är det då oerhört med effektavgifterna som jag tror de flesta kan se som marginella i nuläget sen då få som drabbas och några som sparar en liten slant.

De du tar som exempel har troligtvis inga större toppar i absoluta tal: En större fara för tex äldre i villor, gårdar är energiförbrukning pga att ingen hjälper dem se över typiska småförbrukningar som ligger på över långa tider. Typiskt något ventaggregat med litet elbatteri, någon värmekabel, extra elelement, elpatron i vattenburet värmesystem utan kontroll osv.

I de fallen är det lämpligt att se till dina andra och betydligt rimligare och viktigare käpphästar runt elnätsavgifter och även elprisgungorna. Där är det ju lätt att se det som i många fall galet och bara en fiktiv lek med siffror och lite utfall ute i terrängen där man borde se lite spår.

D djac skrev:
Du får köpa induktion, snabbar på uppkoket rejält ;) sen kan du ju starta med varmvatten från kranen!
Det finns ju varmvattenkranar med (nästan) kokande vatten...

D
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju varmvattenkranar med (nästan) kokande vatten...
Ja, in och vrid på VVB :)

R
W Weimik skrev:
Har du jämfört vad slutsumman hade hamnat på innan effektavgifterna infördes? Elöverföringavgiften du har nu är ju väldigt låg.
Innan effektavgifterna så låg denna på 23,43öre/kWh.

Så det blir lite billigare totalt de månaderna som vi inte har effektavgift höglasttid.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Ok är det de mängderna så blir det ju en del. Själv skulle jag nog köra vattenkokare då för att snabba upp det. Inte för effektavgiftens skull utan för att jag inte har tålamodet.
Visst. Men kruxet är ju att det inte går fortare. Det tar enligt vad jag hittat ca 4 minuter för en vattenkokare på ca 2000 watt att koka upp en liter vatten. Vilket stämmer relativt bra med att det krävs 0,1 kWh för att värma 1 liter vatten från 20 till 100 grader och sedan har man lite värmeförluster eftersom vattenkokaren inte är perfekt isolerad. så det går i bästa fall åt 0,12 kWh för att värma vattnet med vattenkokare.
En perfekt isolerad vattenkokare utan några som helst förluster kan teoretiskt sett göra det på strax över 3 minuter men i praktiken tar det ca 4.

Ska du då koka upp 6 liter vatten för pastakokning så blir det 6*4 = 24 minuter som du ska stå och stirra på vattenkokaren.
Har du en vattenkokare som rymmer 1,7 liter så blir det naturligtvis färre antal fyllningar. Då klarar du dig undan med 4 ggr. Men tiden att koka upp vattnet är lika lång.
Det är fortfarande drygt 20 minuter man får räkna med för att koka upp 6 liter vatten med 2 kW värmeeffekt.
Och det är lika lång tid som det tar att koka upp det i kastrullen på spisen.

Så du sparar ingen tid. Men du är såklart sysselsatt med att vakta vattenkokaren och fylla den under de 20 minuterna men det betraktar i vart fall inte jag som någonting positivt om jag skulle göra det.

Då föredrar jag att hälla upp vatten i kastrullen, slå på plattan och bara vänta. Jag skulle aldrig lägga ner en massa jobb på att krångla till något om jag inte sparar tid på det.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Visst. Men kruxet är ju att det inte går fortare. Det tar enligt vad jag hittat ca 4 minuter för en vattenkokare på ca 2000 watt att koka upp en liter vatten. Vilket stämmer relativt bra med att det krävs 0,1 kWh för att värma 1 liter vatten från 20 till 100 grader och sedan har man lite värmeförluster eftersom vattenkokaren inte är perfekt isolerad. så det går i bästa fall åt 0,12 kWh för att värma vattnet med vattenkokare.
En perfekt isolerad vattenkokare utan några som helst förluster kan teoretiskt sett göra det på strax över 3 minuter men i praktiken tar det ca 4.

Ska du då koka upp 6 liter vatten för pastakokning så blir det 6*4 = 24 minuter som du ska stå och stirra på vattenkokaren.
Har du en vattenkokare som rymmer 1,7 liter så blir det naturligtvis färre antal fyllningar. Då klarar du dig undan med 4 ggr. Men tiden att koka upp vattnet är lika lång.
Det är fortfarande drygt 20 minuter man får räkna med för att koka upp 6 liter vatten med 2 kW värmeeffekt.
Och det är lika lång tid som det tar att koka upp det i kastrullen på spisen.

Så du sparar ingen tid. Men du är såklart sysselsatt med att vakta vattenkokaren och fylla den under de 20 minuterna men det betraktar i vart fall inte jag som någonting positivt om jag skulle göra det.

Då föredrar jag att hälla upp vatten i kastrullen, slå på plattan och bara vänta. Jag skulle aldrig lägga ner en massa jobb på att krångla till något om jag inte sparar tid på det.
Kombinera, lite kastrullen lite i vattenkokaren. 😉

Men jag erkänner att jag inte kokar pasta på det viset, någonsin. Några gånger har vi kokat upp mer vatten än så för korvkok, men då körde vi med gasol och då gick det undan. 😎

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju inte så många faktorer som behöver tas hänsyn till.
Om en leverantör (antingen av laddboxen eller en tjänst denna pratar med) kan ställa in ett intervall när den inte ska ladda normalt sett (dvs. om användaren inte specifikt ber om det) klarar man väl av de flesta upplägg av effekttarifferna.
Om den kan det ja.
Men frågan då är.
Kan alla på marknaden förekommande leverantörer av elbilar och leddboxar det. Dvs ställa in så att det är vissa tidsintervall som laddning skall blockeras. Och eventuellt också om detta bara ska gälla för vardagar men inte på helger. Samt att den automatiskt ska ta hänsyn till att det vissa tider på året inte heller är relevant.

Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det. Då är i så fall alternativet att byta laddbox och eller bil för att kunna enkelt ta hänsyn till effektavgiften och det känns som en rätt drastisk åtgärd.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Kombinera, lite kastrullen lite i vattenkokaren. 😉

Men jag erkänner att jag inte kokar pasta på det viset, någonsin. Några gånger har vi kokat upp mer vatten än så för korvkok, men då körde vi med gasol och då gick det undan. 😎
Ja. Orkar man hålla på så kan man göra så. Men du sparar ju vare sig el eller effekt på det sättet. Och väldigt lite tid. Så jag har svårt att se att det skulle vara värt det.

Vad gäller gasol så är alla gasolhällar som finns för privatkunder långsammare än i stort sett alla på marknaden förekommande halogen och induktionshällar.
De enda gasolhällar som kan vara snabbare är de som är för restaurangkök men dom har en helt annan prislapp.
Gasolkök är ett fruktansvärt slöseri med energi. Över hälften av energin försvinner upp i luften runtomkring.
Plus att det förorenar inomhusluften rätt ordentligt. På nivån att det påstås att man förkortar sina barns liv om man har gasolhäll hemma.

Men för mig räcker det med att dom är så erbarmligt långsamma och att dom har så dålig effekt att dom inte klarar av att hålla emot om man lägger en lövbiff i en stekpanna utan att det svalnar i pannan.
Jag hatar gasolspisar något så in i vassen. Jag skulle tveklöst avstå från köp av ett hus om det fanns gasolspis i köket om det inte av andra anledningar var et så bra kap att det var värt att krångla runt med att dra ny el till en elektrisk häll.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Om den kan det ja.
Det finns säkert någon som inte kan det, jag har inte provat så många olika märken på laddboxar. De jag kommit i kontakt med har den möjligheten. Och jag vet elhandlare som har möjligheten att styra ett antal olika märken av laddboxar.
Och det lär knappast bli färre som kan det heller.

En sabb googling säger att Zaptec, Charge Amps, Garo, Easee, Wallbox, Zappi, Tesla, DEFA och CTEK,(vilket borde täcka in majoriteten av de boxar som finns i Sverige om man får tro google) alla kan sätta schema på sina laddboxar.

S steffo_b skrev:
Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det. Då är i så fall alternativet att byta laddbox och eller bil för att kunna enkelt ta hänsyn till effektavgiften och det känns som en rätt drastisk åtgärd.
Vilka laddboxar är det som inte kan det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.