380 398 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det låter dyrbart att bygga ut ett lokalt elnät med alla dessa förbrukare och även en större mängd solceller.D djac skrev:Jag bor i ett, gissar jag, mycket solcellstätt område och här har nätet byggts ut men det har i första hand, enligt EON, varit pga av förtätningen, exempelvis en sommarstuga blir två stora året-runt hus med familj, elbilar, bastu, luftkonditionering, badtunna, pool (kanske inte allt men jag tror du förstår) och i det sammanhanget är solcellerna inget problem, eller åtminstone något som löses samtidigt.
Säkert men som du ser från deras redovisningar så är det mycket lukrativt, så cashen kommer snabbt tillbaks, dessutom har de ju noll risk och kan bara debitera finansieringskostnaden vidare.P paralun skrev:
Allt företagande är ju dyrt när man kommer upp i de omsättningarna och då finns även risken att kunderna vare sig kommer eller betalar för sig.
Och ändå så vågar du lova att det är många leverantörer som inte kan det, när du egentligen inte har ett exempel på någon enda alltså?S steffo_b skrev:Jag kan inte uttala mig om hur många som kan respektive inte kan det.
Men Det har ju installerats laddboxar under ganska många år. Och jag skulle inte utgå ifrån att alla laddboxar som installerats genom åren har den möjligheten. Liksom jag inte skulle anta att alla på marknaden befintliga bilar stödjer sådan funktionalitet.
Det är ett ganska långt steg från "jag skulle inte utgå ifrån att alla laddboxar" kan det till "Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det", tycker du inte?
Och det räcker ju att en av produkterna stödjer det, om du har en laddbox där du kan sätta ett schema eller en bil som kan sätta ett schema kommer det ju att fungera.
Oavsett vilka regler man inför, oavsett område kommer det att finnas de kantbollar. Ska man ta hänsyn till alla på det sättet kan man inte införa några regler alls.S steffo_b skrev:Det kan mycket väl vara så att det är den överväldigande majoriteten av dom. Det kan jag inte uttala mig om. Men det räcker med att det finns några redan sålda modeller som inte stödjer det för att de som har de laddboxarna eller bilarna ska kunna råka ut för att oavsiktligt kört laddning när effektavgiften gäller.
Jag nöjer mig med faktumet att det måste vara dyrbart att behöva bygga om elnätet för en krävande kundkrets och effektavgiften gör att det inte helt spårar ur.D djac skrev:Säkert men som du ser från deras redovisningar så är det mycket lukrativt, så cashen kommer snabbt tillbaks, dessutom har de ju noll risk och kan bara debitera finansieringskostnaden vidare.
Allt företagande är ju dyrt när man kommer upp i de omsättningarna och då finns även risken att kunderna vare sig kommer eller betalar för sig.
Såklart men det tror jag alla instinktivt vet, om man har byggt något själv så förstår man att bygga ett lokalnät för el måste vara jättedyrt men så är det ju att bygga en iphone-fabrik också, eller bilfabrik, eller till och med ett mejeri, så ditt konstaterade faktum saknar helt nyhetsvärde.P paralun skrev:
Jag vet att jag får något år sedan satt i styrelsen för BRF:en jag då bodde i och vi höll på med att titta på just installation av laddboxar och det var fler än en som inte hade några direkt bra möjligheter till schemaläggning av laddning och som därför inte sågs som jättebra alternativ.tveksamt skrev:
Och ändå så vågar du lova att det är många leverantörer som inte kan det, när du egentligen inte har ett exempel på någon enda alltså?
Det är ett ganska långt steg från "jag skulle inte utgå ifrån att alla laddboxar" kan det till "Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det", tycker du inte?
Och det räcker ju att en av produkterna stödjer det, om du har en laddbox där du kan sätta ett schema eller en bil som kan sätta ett schema kommer det ju att fungera.
Oavsett vilka regler man inför, oavsett område kommer det att finnas de kantbollar. Ska man ta hänsyn till alla på det sättet kan man inte införa några regler alls.
Jag kommer dock inte ihåg fabrikat och modeller på dessa och jag har av förståeliga skäl inte längre tillgång till den styrelsens dokumentation längre så jag kan inte kolla upp det den vägen.
så jag vet att det finns ett flertal även bland relativt nya laddboxar som har ett dåligt stöd för schemaläggning även om de flesta har ett ganska bra stöd.
Om du sedan är övertygad om att alla laddboxar som någonsin har installerats i svenska hushåll har det (även de allra första laddboxarna) har stöd för den typen av schemaläggning så är det inte så mycket jag kan göra åt det. Men du kan ju inte heller ta fram stöd för ditt påstående utan att gå igenom specar för samtliga på marknaden nu och tidigare förekommande laddboxar vilket är ett rätt omfattande arbete.
Är ingen jätteinvestering att eftermontera schemaläggning till en dum laddbox. En trefas kontaktor plus en shelly-puck kostar mindre än 500:- (plus elektriker förstås) så får du ett webinterface i shellyn där du kan ställa scheman för när kontaktorn ska slå av/från
Du menar då att du är övertygad om att större delen av befolkningen har koll på att du kan göra så.B bhus2021 skrev:
Merparten vet inte ens vad shelly är. Än mindre vad en kontaktor är.
Att då förvänta sig att dom ska själva inhandla dom grejorna och sedan be elektrikern installera det är rätt långsökt.
För att inte tala om det faktum att det finns rätt gott om elektriker som inte vill installera material som kunden själv köpt in och inte vill befatta sig med shelly.
Det är med andra ord något som ligger långt utanför gemene mans kunskapssfär.
Ska du argumentera för att det kan göras utan specialkunskaper så får du nog hitta ett alternativ som är betydligt enklare.
För min egen del så har jag redan en HA instans med en hel del automationer som styr huvudsakligen belysning så för mig är det inget problem.
Men jag är samtidigt ödmjuk inför det faktum att det inte är något som den stora majoriteten har koll på alls. Jag har inga som helst illusioner om att det finns många som inte har kunskap eller förmåga att sätta upp det som många hemautomationsnördar tycker är självklart.
Jag tror det vi pratar om här är ett mycket litet fenomen, det finns säkert någon gammal box som existerar i kombination med en bil som inte kan styras men jag gissar att detta är väldigt ovanligt.S steffo_b skrev:Du menar då att du är övertygad om att större delen av befolkningen har koll på att du kan göra så.
Merparten vet inte ens vad shelly är. Än mindre vad en kontaktor är.
Att då förvänta sig att dom ska själva inhandla dom grejorna och sedan be elektrikern installera det är rätt långsökt.
För att inte tala om det faktum att det finns rätt gott om elektriker som inte vill installera material som kunden själv köpt in och inte vill befatta sig med shelly.
Det är med andra ord något som ligger långt utanför gemene mans kunskapssfär.
Ska du argumentera för att det kan göras utan specialkunskaper så får du nog hitta ett alternativ som är betydligt enklare.
För min egen del så har jag redan en HA instans med en hel del automationer som styr huvudsakligen belysning så för mig är det inget problem.
Men jag är samtidigt ödmjuk inför det faktum att det inte är något som den stora majoriteten har koll på alls. Jag har inga som helst illusioner om att det finns många som inte har kunskap eller förmåga att sätta upp det som många hemautomationsnördar tycker är självklart.
Jag tror att frågan om handhavande och misstag är större, dvs man har möjligheten men gör fel, jmf med alla artiklar om användarmisstag med parkeringsappar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Vem sa något om gasolspis?S steffo_b skrev:Ja. Orkar man hålla på så kan man göra så. Men du sparar ju vare sig el eller effekt på det sättet. Och väldigt lite tid. Så jag har svårt att se att det skulle vara värt det.
Vad gäller gasol så är alla gasolhällar som finns för privatkunder långsammare än i stort sett alla på marknaden förekommande halogen och induktionshällar.
De enda gasolhällar som kan vara snabbare är de som är för restaurangkök men dom har en helt annan prislapp.
Gasolkök är ett fruktansvärt slöseri med energi. Över hälften av energin försvinner upp i luften runtomkring.
Plus att det förorenar inomhusluften rätt ordentligt. På nivån att det påstås att man förkortar sina barns liv om man har gasolhäll hemma.
Men för mig räcker det med att dom är så erbarmligt långsamma och att dom har så dålig effekt att dom inte klarar av att hålla emot om man lägger en lövbiff i en stekpanna utan att det svalnar i pannan.
Jag hatar gasolspisar något så in i vassen. Jag skulle tveklöst avstå från köp av ett hus om det fanns gasolspis i köket om det inte av andra anledningar var et så bra kap att det var värt att krångla runt med att dra ny el till en elektrisk häll.
Vi var utomhus, på en plats utan el med en p10 och en gasolbrännare.
Jag misstänker också att det är relativt ovanligt med folk som har en elbil och en laddbox där ingendera går att styra så att den blockerar laddning vissa tider.D djac skrev:Jag tror det vi pratar om här är ett mycket litet fenomen, det finns säkert någon gammal box som existerar i kombination med en bil som inte kan styras men jag gissar att detta är väldigt ovanligt.
Jag tror att frågan om handhavande och misstag är större, dvs man har möjligheten men gör fel, jmf med alla artiklar om användarmisstag med parkeringsappar.
Men poängen är att det är något som man måste tänka på och det finns troligen en liten andel kunder som kommer att emellanåt få kallducschar på elnätsräkningen för att elbilen laddat vid fel tillfälle.
Huruvida det sedan är "rätt åt dom" eller inte lägger jag ingen värdering i.
Men det finns rätt gott om elförbrukare som inte har inbyggda funktioner som låter dom automatiskt ta hänsyn till effekttaxa vilket gör att det kräver aktiv insats från innehavaren för att undvika kostnaden.
Att sedan "de flesta" elbilar och laddboxar har den funktionaliteten gör inte att alla har det. Och det gör framför allt inte att någon majoritet av vitvaror och hushållsförbrukare har sådan funktionalitet. Jag skulle sträcka mig så långt att den överväldigande majoriteten av alla tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, torkskåp mm inte har sådan funktionalitet.
Att genom automationer styra förbrukare till tider när effektavgift inte gäller samt elpriset är lågt är inte alla förunnat.
Jag har kunskapen att lösa det men jag har tyvärr situationen att jag har en hel del förbrukare som jag av olika skäl inte kan styra till nattetid alla gånger. Som exempel tvättmaskin och liknande eftersom jag anser att det är vettigt att prioritera att kunna sätta kläder på barnen framför att spara några kronor på elräkningen. Om du tycker annorlunda så får det stå för dig.
Ja. Om man inte bryr sig om vad det kostar så är det väl en sak. Då kan man skita i att det är dyrare att koka vatten med gasol från en PC10 än att koka på elspisen. Men det känns inte relevant i avseendet att hålla nere kostnader för effektavgift som tråden handlar om.Fairlane skrev:
Om det kostar tex. 80 kr kW så kan det nog vara billigare att bränna gasol några gånger i månaden för att koka vatten, om man nu absolut måste göra massa saker samtidigt.S steffo_b skrev:
man får räkna på´t
Ja, nej, hade jag fått bestämma så skulle vi ju alla solidariskt gå samman och belasta järnet under effekttaxetid, flytta allt dit, eftersom den totala utdebiteringen ska vara oförändrad så skulle det ju inte kosta ngt extraS steffo_b skrev:Jag misstänker också att det är relativt ovanligt med folk som har en elbil och en laddbox där ingendera går att styra så att den blockerar laddning vissa tider.
Men poängen är att det är något som man måste tänka på och det finns troligen en liten andel kunder som kommer att emellanåt få kallducschar på elnätsräkningen för att elbilen laddat vid fel tillfälle.
Huruvida det sedan är "rätt åt dom" eller inte lägger jag ingen värdering i.
Men det finns rätt gott om elförbrukare som inte har inbyggda funktioner som låter dom automatiskt ta hänsyn till effekttaxa vilket gör att det kräver aktiv insats från innehavaren för att undvika kostnaden.
Att sedan "de flesta" elbilar och laddboxar har den funktionaliteten gör inte att alla har det. Och det gör framför allt inte att någon majoritet av vitvaror och hushållsförbrukare har sådan funktionalitet. Jag skulle sträcka mig så långt att den överväldigande majoriteten av alla tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, torkskåp mm inte har sådan funktionalitet.
Att genom automationer styra förbrukare till tider när effektavgift inte gäller samt elpriset är lågt är inte alla förunnat.
Jag har kunskapen att lösa det men jag har tyvärr situationen att jag har en hel del förbrukare som jag av olika skäl inte kan styra till nattetid alla gånger. Som exempel tvättmaskin och liknande eftersom jag anser att det är vettigt att prioritera att kunna sätta kläder på barnen framför att spara några kronor på elräkningen. Om du tycker annorlunda så får det stå för dig.
Lite mer Rosa Parks behövs idag.