380 437 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
You can fool all of the people some of the time, and you can fool some of the people all of the time, but yo cannot fool all of the people all of the time.S steffo_b skrev:Väldigt många är ju inte samma sak som alla tyvärr.
Jag tror också att väldigt många har funktionen och använder den. Och jag tror även att många har funktioner för att spärra laddning de tider då effekttaxa gäller.
Men det ändrar inte faktumet att det troligen finns ett hyfsat antal som inte har funktionen och/eller saknar kunskap om hur den skall användas.
HejA AvatdkjdkdkdAvatar skrev:Jag tror att även du missat att skapa opinion är ett sätt att hantera effektavgiften. Om du vill att tråden endast ska handla om att minimera de negativa effekterna av effektavgiften genom tekniska manicker eller genom att flytta runt tiderna då du tillåter elförbrukare vara aktiva - tja då kanske trådens namn borde reflektera detta.
Det är rimligen den som startat tråden, givit dess rubrik och skrivit frågeställningen i inledande inlägget som avgör vad som ingår.
Om t.ex. TS anser att "skapa opinion är ett sätt att hantera effektavgiften" då har TS alla möjligheter att skriva detta i ett inlägg
Det är oförskämt mot den som startar en tråd att "kapa tråden" utifrån eget tyckande
Det är lätt att skapa en ny tråd för den som vill utvidga frågeställningen eller byta inriktning
Redigerat:
Vi har förstått vad dina åsikter är och att de enda acceptabla sätten att hantera avgiften på är dina, annars blir man påhoppad.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det är rimligen den som startat tråden, givit dess rubrik och skrivit frågeställningen i inledande inlägget som avgör vad som ingår.
Om t.ex. TS anser att "skapa opinion är ett sätt att hantera effektavgiften" då har TS alla möjligheter att skriva detta i ett inlägg
Det är oförskämt mot den som startar en tråd att "kapa tråden" utifrån eget tyckande
Det är lätt att skapa en ny tråd för den som vill utvidga frågeställningen eller byta inriktning
Du har nog svårt att förhindra att några ändå kommer lyfta blicken och se denna i ett större sammanhang än just från den enstaka lokalnätshorisonten och att de reflektionerna kommer att poppa upp. Det finns långt värre trådar, här är det trots allt centrerat runt just nätavgifter, jag har sett långt spretigare diskussioner än denna och det är väl inte heller alltid dåligt, tycker jag.
Hej djscD djac skrev:Vi har förstått vad dina åsikter är och att de enda acceptabla sätten att hantera avgiften på är dina, annars blir man påhoppad.
Du har nog svårt att förhindra att några ändå kommer lyfta blicken och se denna i ett större sammanhang än just från den enstaka lokalnätshorisonten och att de reflektionerna kommer att poppa upp. Det finns långt värre trådar, här är det trots allt centrerat runt just nätavgifter, jag har sett långt spretigare diskussioner än denna och det är väl inte heller alltid dåligt, tycker jag.
Vi är flera som skrivit likadant om hur man kan hantera effektavgiften som svar på TS fråga
TS har själv i inlägg #4554 i tråden, direkt till mig, kommenterat att man kapat tråden med: ”Nej, tråden har bytt spår efter att ”nördarna” till stor del tagit över”
Jag har inget emot att någon protesterar mot att effektavgiften finns och att man hellre ser ökade kostnader för elnäten genom ombyggnad av de redan befintliga elnäten
För att kunna följa en tråd så är det bra om antalet inlägg inte rusar iväg och att inläggen håller sig till det TS skriver i rubriken och första inlägget
Att lyfta blicken och sätta saker i sitt sammanhang och i långa tidsperspektiv är en självklar sak för mig och det gör jag naturligtvis genom att starta nya inlägg i frågan och inte genom att ”kapa” någon annans inlägg
Redigerat:
Kanske men så blir det inte på ett sånt här forum, de flesta trådar breddas och jag tycker inte att det nödvändigtvis är dåligt.M Martin Lundmark skrev:Hej djsc
Vi är flera som skrivit likadant om hur man kan hantera effektavgiften som svar på TS fråga
Jag har inget emot att någon protesterar mot att effektavgiften finns och att man hellre ser ökade kostnader för elnäten genom ombyggnad av de redan befintliga elnäten
För att kunna följa en tråd så är det bra om antalet inlägg inte rusar iväg och att inläggen håller sig till det TS skriver i rubriken och första inlägget
Att lyfta blicken och sätta saker i sitt sammanhang och i långa tidsperspektiv är en självklar sak för mig och det gör jag naturligtvis genom att starta nya inlägg i frågan och inte genom att ”kapa” någon annans inlägg
Hej djacD djac skrev:
I denna tråd håller ju inte ens TS med dig.
Det skrev han själv i inlägg #4554 det borde du kunna respektera
Om du ”tycker” att en tråd skall ”utvidgas” och det mot TS vilja, förstör då inte TS tråd utan skapa en egen tråd
Redigerat:
Ah, ja men jag tycker att det är ok, det betyder ju inte att TS tycker det eller att jag hävdar att det är så, du själv svänger ut ganska rejält från trådens ämne i nästan varje inlägg men antingen ser du inte det själv eller så är du bara intolerant mot andra. Men kika på dina inlägg och se om du strikt har skrivit om hur man hanterar avgiften, ingenting om bakgrunden eller det du upplever som avgiftens syften, så kommer du kanske bli förvånad.M Martin Lundmark skrev:
Hej djacD djac skrev:Ah, ja men jag tycker att det är ok, det betyder ju inte att TS tycker det eller att jag hävdar att det är så, du själv svänger ut ganska rejält från trådens ämne i nästan varje inlägg men antingen ser du inte det själv eller så är du bara intolerant mot andra. Men kika på dina inlägg och se om du strikt har skrivit om hur man hanterar avgiften, ingenting om bakgrunden eller det du upplever som avgiftens syften, så kommer du kanske bli förvånad.
Jag missar säkert någon gång att hålla mig till TS ämne men ”rättar in mig i ledet” om någon påpekar det
Jag protester då inte upprepade gånger mot att TS bestämmer trådens innehåll
Du ignorerar fortfarande att det är TS tråd där han ställer en specifik fråga som han vill ha svar på
TS har dessutom tydligt ogillat att man inte respekterar hans frågeställning och skriver; ”Nej, tråden har bytt spår efter att ”nördarna” till stor del tagit över”
Det gör det svårt att hitta svaren på det TS undrar över
Redigerat:
Det behöver inte vara fel att tråden ”spårat ur”
Mycket bra föds ur kaos.
Tanken vid trådstart var att få svar på vad som kunde göras för att ”tackla” den nya avgiften.
Men om nya andra bra idéer föds efter långt över 300 000 visningar är det endast positivt
Mycket bra föds ur kaos.
Tanken vid trådstart var att få svar på vad som kunde göras för att ”tackla” den nya avgiften.
Men om nya andra bra idéer föds efter långt över 300 000 visningar är det endast positivt
Det tråkiga är att det tyvärr inte är så speciellt mycket som kan göras, om man undantar åtgärder som antingen kräver mycket pengar eller förändringar av sin livsstil, om det nu skulle vara så att denna idag krockar med de nya taxorna. Det är väl bara billaddningen som med lätthet och utan kostnad kan flyttas till natten, då elpriset ofta är lägre och en del inte straffas med effektavgift.B Boende45 skrev:
Det som annars nämnts är exempelvis att man inte ska basta men det tycker jag är ett exempel på livskvalitetssänkande råd, om man har byggt en bastu och gillar basta så tycker jag det är rimligt att man i ett land som Sverige ska kunna göra det och en skandal att elnäten nu är så pass anorektiska att detta måste beläggas med så stora avgifter att folk drar sig.
Det andra problemet, i diskussionerna, är att taxan verkar komma se väldigt olika ut och det gör att råden tvingas vara mer individuella. Detta tycker jag iofs ofta gäller inom energibesparing ändå.
Jag tycker även @jhall beskrev en tänkvärd åtgärd i inlägg 4715 https://www.byggahus.se/forum/threa...-effektavgift-for-elnatet.532526/post-6471576 som det nog är en hel del som kan ta efter med lite anpassning av värmesystemet. Det gav i alla fall mig en tanke.D djac skrev:Det tråkiga är att det tyvärr inte är så speciellt mycket som kan göras, om man undantar åtgärder som antingen kräver mycket pengar eller förändringar av sin livsstil, om det nu skulle vara så att denna idag krockar med de nya taxorna. Det är väl bara billaddningen som med lätthet och utan kostnad kan flyttas till natten, då elpriset ofta är lägre och en del inte straffas med effektavgift.
Det som annars nämnts är exempelvis att man inte ska basta men det tycker jag är ett exempel på livskvalitetssänkande råd, om man har byggt en bastu och gillar basta så tycker jag det är rimligt att man i ett land som Sverige ska kunna göra det och en skandal att elnäten nu är så pass anorektiska att detta måste beläggas med så stora avgifter att folk drar sig.
Det andra problemet, i diskussionerna, är att taxan verkar komma se väldigt olika ut och det gör att råden tvingas vara mer individuella. Detta tycker jag iofs ofta gäller inom energibesparing ändå.
det bli 12TWh. Fortfarande fullt möjligt att täcka med vår produktionAttitudeswe skrev:
Om 4 miljoner bilar kör 1500mil med 2kWh/mil så blir det 1.2TWh tillkommande elbehov. Det är mindre än 1% av de 163TWh som producerades innom rikets gränser 2023. Säg att lastbilar och bussar kräver lika mycket till, dom måste dock ladda dagtid...
Kan folk bara lära sig ladda på natten/helgen så ger det utrymme för mångdubbelt mer vindkraft utan nätförstärkningar.
Ja men där kan nog flera i tråden vara men isf behöver man inga tips, iaf inte på den här nivå, klarar man bygga system för automatiseringar så har man definitivt ett intresse.W Weimik skrev:
Jag har två laddare hemma, frugans laddare har alltid prioritet...R RalleB skrev:Sen ska det väl inte stickas under stol med att effektavgifterna komplicerar hemmaladdning av elbilar rätt mycket.
Både jag och frun har förmånsbilar och kör en hel del i jobbet.
Vi har en charge amps aura laddbox hemma (dubbeluttag) som kan ladda 22kw samtidigt.
Vi har dock 20a säkringar = 11kw till laddboxen typ.
Under perioden: Från 1 november till 31 mars tas höglastavgift ut på helgfria vardagar kl. 07–20
Och den är dyr, så under den perioden laddar vi mellan 20-06:30 typ. = inte nog för att ladda 2 bilar på endast 11kWh om de är typ urladdade.
Så sten sax o påse, nä skämt åsido. Den som behöver mest laddning nästa dag är prioriterad.
För att komplicera det ännu mera så är boxen genom mitt avtal på jobbet uppkopplad mot okq8link, dvs jag blippar mitt OKQ8 kort när jag ska ladda och säljer el till OKQ8 och får en viss peng per kWh justerat mot min körjournal tjänstemil/privatmil.
Frun får blippa ett dummykort för hemmaladdning där vi inte säljer el till OKQ8 och får sen betalt per mil/tjänst istället från sitt jobb.
Har inte ens orkat räkna på vad som är mest fördelaktigt ännu. Ladda hemma eller på mack med tankkorten…..
...skulle jag verkligen behöva ladda någon gång så får jag i så fall förhandla. Det är enklast så...
Hade vi fört över el bättre mellan norr och söder så hade industrin i norr inte varit lika konkurrenskraftig. Det skall bli intressant att se hur elpriserna påverkas när (om) Stegra kör igång...R RalleB skrev:Effekttariffen är skapad för att vi har för dåligt elnät för att klara av tillfälliga toppar, hade våra pengar genom åren spenderats på att bygga ut nätet för att kunna överföra el så bra som möjligt mellan norr och söder så hade vi inte haft problem med tillfälliga toppar.
Eller som det tjatas sönder om, hade vi använt pengarna till att underhålla de reaktorer som fanns så hade vi inte behövet bygga ut nätet från norr till söder för att upprätthålla en stabil överföring. = elnätet hade klarat av topparna.
Spela inte dum, allt det här beror inte på nått magiskt som hänt i Sverige.
Vi har gjort bort oss ordentligt i Sverige som gör att vi får leva som ett u-land och anpassa efter tider när vi kan använda elnätet för att inte sänka det.
Du kan inte snacka bort det, varför har övriga länder inte denna modellen? Varför klarar inte Sverige att möta dagens behov längre utan möter en risk för nerstängning av el på vissa områden.
Inkompetens och girighet är svaret… punkt