380 458 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det var ju ingen markant skillnad om nu inte förbrukningen i november i år var mycket lägre än i fjol.Plätt Fia skrev:
2024-12-30. 1223:-
2025-30-12. 1325:- förra räkningen låg på 630 kr om jag inte minns fel. De införde tariffen i november.
När gubben levde så var alla lysen på i huset och det eldades hela vintern och sen har jag försökt dra ner allt utom absolut nödvändigt från sista halvåret i 2024 och framåt. Måste ju spara till avloppet. Kommunen som tvingar folk.[bild]
Får kolla det där med pumpen. Är nyss anlagt. så jag är dåligt insatt.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
OM stegra kör igång, blöder pengar som fan och mycket lösningar som inte är på plats som tvingar dom till import av malm bla.pacman42 skrev:
Det är på väg att bli ett nytt northvolt med råge och tyvärr återigen med pensionsfonder som kommer drabbas vid en ev. Kk….
Det blir alltid fuktigt på väggytor och fönster när man duschar, såvida du inte duschar i nära kallvatten, eller gör en Gunde dusch (från påklädd, avklädning, duscha intvålning och schamponering duscha av sig, torka och klä på igen (1 minut och 23 sekunder) - det går heller inte åt så mycket vatten då ;-) )Plätt Fia skrev:
En duschkabin minskar mängden med varm och fuktig luft som bildas av strilen med många små strålar mot backen. - hela temperatursänkningen från huvudet på strilen till att det landar i botten beror på luft värms och vattenånga dunstar från strålarna och dropparna på färden ned genom luften - och det är ganska ansenlig avkylning och mycket av värmen är då bundet som ny vattenånga.
Personligen efter en massa hotellduschar, föredrar jag en inte allt för stor kabin eller glasdörrar ganska slutet ganska tätt runt då man slipper få på sig en massa kalluft från rummet som kyler kroppen hela tiden medans man duschar...
Men det som slutligen räknas är om badrummet är fuktig länge efter duschen eller torkar upp relativt fort.
Ca 8 grader i badrummet i bland. Duschar snabbt och öppnar självdraget i skorstensmuren som går inne i badrummet. Drar på terassvärmaren för att mota ut fukten fort. Också får blommorna i blomsterrummet/hallen lite fukt på köpet. 🙃X xxargs skrev:Det blir alltid fuktigt på väggytor och fönster när man duschar, såvida du inte duschar i nära kallvatten, eller gör en Gunde dusch (från påklädd, avklädning, duscha intvålning och schamponering duscha av sig, torka och klä på igen (1 minut och 23 sekunder) - det går heller inte åt så mycket vatten då ;-) )
En duschkabin minskar mängden med varm och fuktig luft som bildas av strilen med många små strålar mot backen. - hela temperatursänkningen från huvudet på strilen till att det landar i botten beror på luft värms och vattenånga dunstar från strålarna och dropparna på färden ned genom luften - och det är ganska ansenlig avkylning och mycket av värmen är då bundet som ny vattenånga.
Personligen efter en massa hotellduschar, föredrar jag en inte allt för stor kabin eller glasdörrar ganska slutet ganska tätt runt då man slipper få på sig en massa kalluft från rummet som kyler kroppen hela tiden medans man duschar...
Men det som slutligen räknas är om badrummet är fuktig länge efter duschen eller torkar upp relativt fort.
Produkter som diskuteras: "terassvärmaren"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
burr, 8 grader varm badrumsgolv att gå omkring på nyduschad...
det är en av de saker jag har lärt mig att uppskatta mycket är just golvvärme i badrum, och förbannar var gång på hotell som inte har det och trots att golven ändå är nära rumsvarma...
---
självdrag skall nog alltid vara öppen i just badrum.
jag gissar att du eldar regelbundet så att det fins viss värme i skorstensstocken så att draget fungerar.
det är en av de saker jag har lärt mig att uppskatta mycket är just golvvärme i badrum, och förbannar var gång på hotell som inte har det och trots att golven ändå är nära rumsvarma...
---
jag gissar att du eldar regelbundet så att det fins viss värme i skorstensstocken så att draget fungerar.
Trots att vi bor inom samma län så infaller oftast de lägsta elpriserna under den höga effekttariffen hemma hos oss😏pacman42 skrev:
I somras noterade jag ett minuspris på 69öre/kWh som billigast, mitt på dagen.
Hög effektavgift 0600-2200, 365 dagar/år...
Tur man inte har elbil🧐
Verkar som du inte heller är Elleviokund...S Snikholt skrev:
Låg effektavgift 2200-0600 365dagar/år
11kW/2 = 5,5kW X 81,25kr = 446,87kr i effektavgift☹️
Iaf halva priset mot att maxa säkringen dagtid😉
Vi får se om den effekttariffen finns kvar efter den 1/1-27. EI har ju redan hotat med att de kommer att ge sig på de bolag som inte differentierat tillräckligt och som inte kan motivera sin lösning.M Mr. Gullberg skrev:
Ja detta är väl det som är mest upprörande med effektavgifterna.M Mr. Gullberg skrev:
Sverige hade just påbörjat en elektrifiering, detta ser jag som positivt, och vi började bli bättre på att göra den nödvändiga matchningen mellan produktion och konsumtion. Detta är såklart ett hot mot det fossila och allt det som på olika sätt finansiereras och smörjs av dess ekonomi. Nu ser vi att gröna incitament för både privatpersoner och industri dras tillbaks eller pausas, det fossila görs billigare och elen lite svårare att köpa.
Nu kommer effektavgifterna, som i sig absolut inte är avgörande för alla men ibland tillräckligt för att någon ska tveka och göra det fossila valet en gång till. Snart kommer artiklarna med ledsna ansikten och en elräkning, även dessa kommer göra jobbet och bidra till osäkerheten.
Samtidigt fortsätter den europeiska bilindustrin sakta mala ner politiken för att, desperat och tillfälligt, undkomma omställningen.
Hade önskat det. Men någon ägare före har byggt om så denna skorstens stock har ingen värmekälla alls. Öppna spisen, vedspisen och pannan i källaren går på den andra.X xxargs skrev:burr, 8 grader varm badrumsgolv att gå omkring på nyduschad...
---
Förstår att du tänker på biltrafiken och elbilar är väl bra på sina sätt. Men själva utryckssättet "komma igång med elektrifieringen" blir lustigt i landet där vi var pionjärer på området. Elspårvagn i Stockholm på 1800-talet, liksom. (Från häst till el, utan att passera ånga och dieselsteget.) Jag tänker på mängder av patent inom högspänd 3-fas, brytare, HVDC m m och företag som Vattenfallsbyrån, ASEA, STAL osv. Vi var elektrifierade och fossilfria och koldioxidneutrala - om detta är viktigt - för länge sedan. Man har nu försatt riket i en farlig situation. Tyskland tänkte stänga av all sin kol- och kärnkraft och köpa rysk gas. Det sket sig. Tyskland tappar och blir fattigt.D djac skrev:Ja detta är väl det som är mest upprörande med effektavgifterna.
Sverige hade just påbörjat en elektrifiering, detta ser jag som positivt, och vi började bli bättre på att göra den nödvändiga matchningen mellan produktion och konsumtion. Detta är såklart ett hot mot det fossila och allt det som på olika sätt finansiereras och smörjs av dess ekonomi. Nu ser vi att gröna incitament för både privatpersoner och industri dras tillbaks eller pausas, det fossila görs billigare och elen lite svårare att köpa.
Nu kommer effektavgifterna, som i sig absolut inte är avgörande för alla men ibland tillräckligt för att någon ska tveka och göra det fossila valet en gång till. Snart kommer artiklarna med ledsna ansikten och en elräkning, även dessa kommer göra jobbet och bidra till osäkerheten.
Samtidigt fortsätter den europeiska bilindustrin sakta mala ner politiken för att, desperat och tillfälligt, undkomma omställningen.
Världen är fortfarande till 80-90% fossilberoende, trots alla s k gröna investeringar. Siffran ligger tydligen på 86% sedan lång tid - detta är slående! Sverige var det lysande undantaget tack vare vår välsignade vattenkraft och sedermera kärnkraftssatsning. Industrin kunde köpa stabil och billig el. Vår möjligen största konkurrensfördel. Och nu kommer AI som kräver 4-6 Forsmark...
För oss privatpersoner är dessa avgifter, skatter, vimsande, bidrag, regler, incitament, politik, omställningar irriterande, men för Sverige som helhet är det livsfarligt. För man kan inte köra en fabrik när det blåser. Det funkar inte så. Håller du med mig?
(Någon kommer att slå mig i skallen med en rapport som har andra siffror. Det får ni göra, men det ändrar inte på den stora bilden. Världen är, som man säger, fossilberoende och kommer så att vara för överskådligt tid. Får se om man får igång den där ITER:n strax...)
Jag tror nog att jag håller med dig, när man använder uttrycket elektrifiering idag så menar man ju annat än det som redan drivs med el.H hovapettson skrev:Förstår att du tänker på biltrafiken och elbilar är väl bra på sina sätt. Men själva utryckssättet "komma igång med elektrifieringen" blir lustigt i landet där vi var pionjärer på området. Elspårvagn i Stockholm på 1800-talet, liksom. (Från häst till el, utan att passera ånga och dieselsteget.) Jag tänker på mängder av patent inom högspänd 3-fas, brytare, HVDC m m och företag som Vattenfallsbyrån, ASEA, STAL osv. Vi var elektrifierade och fossilfria och koldioxidneutrala - om detta är viktigt - för länge sedan. Man har nu försatt riket i en farlig situation. Tyskland tänkte stänga av all sin kol- och kärnkraft och köpa rysk gas. Det sket sig. Tyskland tappar och blir fattigt.
Världen är fortfarande till 80-90% fossilberoende, trots alla s k gröna investeringar. Siffran ligger tydligen på 86% sedan lång tid - detta är slående! Sverige var det lysande undantaget tack vare vår välsignade vattenkraft och sedermera kärnkraftssatsning. Industrin kunde köpa stabil och billig el. Vår möjligen största konkurrensfördel. Och nu kommer AI som kräver 4-6 Forsmark...
För oss privatpersoner är dessa avgifter, skatter, vimsande, bidrag, regler, incitament, politik, omställningar irriterande, men för Sverige som helhet är det livsfarligt. För man kan inte köra en fabrik när det blåser. Det funkar inte så. Håller du med mig?
(Någon kommer att slå mig i skallen med en rapport som har andra siffror. Det får ni göra, men det ändrar inte på den stora bilden. Världen är, som man säger, fossilberoende och kommer så att vara för överskådligt tid. Får se om man får igång den där ITER:n strax...)
Vi har historiskt haft lite tur med förutsättningar och beslut det betyder inte att det alltid kommer vara lösningen, inte heller att det inte kan vara del av lösningen.
Utan att granska din siffra så diskuteras detta även i annan tråd där det konstateras att det fortfarande är väldigt mycket fossilt i världen, så pass att allt som kan kliva in och bidra till att ersätta kommer behövas. Vad som är den billigaste fungerande kombinationen kommer skilja sig åt mellan länder och regioner.
Jaa... Hur deras effektavgift kan vara kostnadsneutral eller ha någon som helst nätnytta har jag svårt att se 🤔pacman42 skrev:
Vi har anpassat och smetat ut våra tidigare toppar på 6-7kWh till nu ca 2,5-3kWh i snitt. Sen 2024 har nätägaren höjt nätavgiften 2ggr (16A abonnemang) och i januari 2025 höjer dom en gång till. Även överföringsavgiften höjs i Januari 😒
Eftersom Ellevio var pigga på att sjösätta effektavgiften, så har vi haft den sen Okt 2024.
Summa summarum har våran nätkostnad ökat ca. 2400:- i år mot förra året, exkl. den köpta elen.
Utav 2400kr så är ca. 600kr ökning i nätavgift, resten effektavgift. Den billigare överföringen i vårt fall är ringa och äts snabbt upp av andra pålagor, då vi inte förbrukar mer än ca 7800kWh/år
Redigerat: