Fairlane Fairlane skrev:
Det gäller alltså för samtliga ~150 bolag?
Japp! Till motsatsen bevisats ;) För vart och ett! ;)

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp! Till motsatsen bevisats ;) För vart och ett! ;)
Du är väl ingenjör eller liknande?
Då borde du veta att det räcker med att hitta ett bolag som inte stämmer med din tes för att falsifiera den? 😉

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen med effekttarifferna är i huvudsak inte att folk skall agera på dem annat än för elbilsladdning. Tanken är mer att högförbrukande apparater skall designas med funktioner för att styras (av exempelvis företag som Tibber).

Jag har förståelse för de aspekterna, men det innebär inte att jag tycker att det är en bra lösning. Att det skall vara så svårt för folk att ha flera tankar i huvudet samtidigt!

Jag råkar tjäna rätt mycket på effekttarifferna, men jag tycker ändå inte att de är bra - detta då folk i allmänhet inte har en kunskapsnivå som gör att de kan ta till sig hur de fungerar och då är de rätt meningslösa.

Som sagt, man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.

Det finns kostnader som effekttarifferna skulle kunna hålla nere, men om folk inte förstår hur tarifferna fungerar, om de stora effekttopparna inte går att styra över (om man exempelvis inte kan ta ett bastubad någon dag på hela veckan utan att få toppar), om det inte finns rimliga lösningar för att styra över värme uttaget, ja då fungerar det inte.

Jag klarar av att optimera på detta (men jag är inte som andra, jag är väl medveten om det), men det är inte så lätt för alla. Så jag förstår frustrationen, men det finns en legitim tanke bakom detta, men det blev kanske inte så bra...
Om man vill verka för att högförbrukande apparater ska designas med funktioner för att styras vore det nog bättre att tvinga alla att ha timpris, men å andra sidan kanske alla med sådana apparater redan har timpris.

Hur som helst undrar jag om just effektavgifterna kommer att påverka designen av högförbrukande apparater på något sätt utom möjligen marginellt.

S Snikholt skrev:
Tyckte Lars Stefan beskrev det bra.
Vill man träffa rätt där så får man starta trådar för respektive nätbolag - en lösning som funkar för mig funkar inte hos en annan osv.

Men ja du har en poäng - dock så är denna tråd för generell för att vara ett meningsfullt verktyg till det den kanske var avsedd för.
Du påstår det ja. Själv tycker jag det är rätt givet att ett tips från någon kan ha positiv inverkan för någon annan.
”Jag använder en pryl X för att flytta förbrukningen från sak Y till timmar utan/halverad/neddragen effektavgift.”
Vad är det som är så specifikt i den uppgiften att det inte går att dra nytta av för den som har en annan nätägare än mig?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Du påstår det ja. Själv tycker jag det är rätt givet att ett tips från någon kan ha positiv inverkan för någon annan.
”Jag använder en pryl X för att flytta förbrukningen från sak Y till timmar utan/halverad/neddragen effektavgift.”
Vad är det som är så specifikt i den uppgiften att det inte går att dra nytta av för den som har en annan nätägare än mig?
Man kan diskutera båda saker.
Jag har tidigare i tråden skrivit hur jag kommer hantera det.

tveksamt tveksamt skrev:
Tja, den enda "prylen" som kan göra det är väl ett batteri?

Men ett skäl, tror jag, att tråden gått i stå är att det inte går att säga så mycket mer än det som redan är sagt.

Så vi skulle väl kunna sammanfatta:

1) Kolla hur precis din effektavgift ser ut/kommer att se ut. Har du t ex några perioder med mindre eller ingen effektavgift? När är dessa?

Hur dyr är din effektavgift och hur beräknas den? Detta påverkar ganska mycket hur mycket tid/energi som det är vettigt att lägga på att försöka hantera den.

2) Identifiera effektslukande utrustning gärna genom mätning om det är rimligt. (Användningen kan nämligen påverka, bara att titta på märksskylten säger inte allt.) Kom ihåg att det är kWh/h som är det som mäts. Så hög toppeffekt som bara sker momentant får inte fullt genomslag.

Mätning kan t ex göras genom HAN-porten eller ännu hellre på apparaten direkt. T ex genom effektmätare man pluggar in i vägguttag (om sådant finns för apparaten, det är tyvärr inte alls säkert för den mest intressanta utrustningen).

Vilken utrustning skall man då titta på i främsta hand? (Här får andra gärna hjälpa till att fylla på):

Elbilsladdning - Stor och självklart bov i sammanhanget (men också ofta med mycket inbyggda funktioner för att påverka/flytta lasttoppar)

Alla former av elektrisk uppvärmning, särskilt de som värms direkt genom elpatron av något slag. Direktverkande el-element ligger naturligtvis på topp här, men det finns även annat t ex elspets för värmepumpar/ventilationsanläggningar och varmvattenberedaren. Den senare kan man ofta påverka och flytta uppvärmning till natten. Krävs ofta ytter styrning för att göra det.

Tänk också på samverkan. Om man tvättar två maskiner samtidigt som torktumlaren, torkskåpet, långkoket, ugnsskinkan, varmmangeln, hårtorken, diskmaskinen, och svetsen går så kommer många bäckar små att ge en topp.

3) Fundera på hur/om man kan leva utan denna utrustning, eller om man kan köra den på annat sätt, eller vid annan tid.

I mitt eget fall så laddar vi t ex elbil mitt i natten trots att vi har helt platt effektavgift idag. Det gör vi helt enkelt för att slippa fundera på om annan effektförbrukning skulle kunna blåsa huvudsäkringen. Just elbilar kan man också ofta ställa ner laddningsströmmen, och därmed effekten på för att minska eventuellt topp.

Var har jag missat, missförstått?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nejdå.
Laddning av bilen kan man normalt styra när det sker. Värma vatten går också att flytta om man vill. Man måste ju inte värma vattnet direkt efter duschen. Etc.

W Weimik skrev:
Hur som helst undrar jag om just effektavgifterna kommer att påverka designen av högförbrukande apparater på något sätt utom möjligen marginellt.
Hej Weimik

Jag tror att det blir en påverkan av apparaterna framöver. Det är därför jag bland annat i inlägg #3 869 och i inlägg #3 866 har jag påpekat att hanteringen av effektavgiften är ett mer långsiktigt arbete än att bara ”flytta vår förbrukning till tider utan effektavgift”.

En del av det långsiktigt arbete sker då t.ex. vid val av uppvärmning, ventilation, vitvaror, timmätning av köpt elenergi, elbilen och dess laddning där vi kan erbjudas lösningar som tar hänsyn till toppeffektbehovet.

De senaste, säg 20 åren, har vi erbjudits olika sätt att sänka elenergianvändningen (antalet kWh) utan att vi informerats om, att gällande elnätet så kostar även dess förmåga att leverera en hög effekt, även om detta varit välkänt för de som sysslat med att bygga elnät.

Kostnadsökningen för elnäten har bl.a. kunnat hållas nere genom att det skett en förtätning genom att fler villor kunnat anslutas till befintliga elnät. Men då gäller det fortfarande att inte toppeffekten blir för stor till exempel vid hög kyla även om det bara skulle vara 5–10 dagar per år.

I inlägg #4 033 har jag visat skillnad i toppeffektuttag under en timma mellan min diskmaskins ”entimmesprogram” och ECO-programmet; ” När entimmesprogrammet använder 1,4 kWh under en timma innebär det en effekt på 1,4 kW under en timme, detta att jämföras med 0,620 kW under en timma för ECO-programmet. Effekttoppen för ECO-programmet är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp.”

I dokumentationen till diskmaskinen angavs elenergianvändningen (kWh) för respektive program, men inte medeleffekten (kWh/h) under en timme det som effektavgiften mäter. Jag var tvungen att själv mäta upp detta.

Åren framöver så tror jag att ”medeleffekten (kWh/h) under en timme” kommer att börja anges för elapparater, på ett bättre sätt.

Tillverkaren kommer rimligen att försöka erbjuda att apparaternas ”medeleffekt (kWh/h) under en timme” sjunker och även ange hur vi kan nyttja detta.

Den som har separat elvarmvattenberedare och värmesystem kan erbjudas att värmesystemet stängs av under tiden som varmvattnet värms, som det idag sker med min bergvärme.

Detta, tillsammans med effektavgiften, ger oss en möjlighet att undvika att våra redan byggda elnät måste byggas om till kostnader vi inte vill betala.

Ser vi på en lång tidsperiod så kommer vi rimligen att kunna välja att ersätta apparater för till exempel uppvärmning och ventilation, som vi idag ser att de ger effekttoppar (ock kostnader för effektavgiften) med elapparater som håller nere effekttopparna

Redigerat:
Luftvärmepumpar har ofta öppna APIer för fjärrstyrning.

Men ett skäl, tror jag, att tråden gått i stå är att det inte går att säga så mycket mer än det som redan är sagt.

Så vi skulle väl kunna sammanfatta:

1) Kolla hur precis din effektavgift ser ut/kommer att se ut. Har du t ex några perioder med mindre eller ingen effektavgift? När är dessa?

Hur dyr är din effektavgift och hur beräknas den? Detta påverkar ganska mycket hur mycket tid/energi som det är vettigt att lägga på att försöka hantera den.

2) Identifiera effektslukande utrustning gärna genom mätning om det är rimligt. (Användningen kan nämligen påverka, bara att titta på märksskylten säger inte allt.) Kom ihåg att det är kWh/h som är det som mäts. Så hög toppeffekt som bara sker momentant får inte fullt genomslag.

Mätning kan t ex göras genom HAN-porten eller ännu hellre på apparaten direkt. T ex genom effektmätare man pluggar in i vägguttag (om sådant finns för apparaten, det är tyvärr inte alls säkert för den mest intressanta utrustningen).

Vilken utrustning skall man då titta på i främsta hand? (Här får andra gärna hjälpa till att fylla på):

Elbilsladdning - Stor och självklart bov i sammanhanget (men också ofta med mycket inbyggda funktioner för att påverka/flytta lasttoppar)

Alla former av elektrisk uppvärmning, särskilt de som värms direkt genom elpatron av något slag. Direktverkande el-element ligger naturligtvis på topp här, men det finns även annat t ex elspets för värmepumpar/ventilationsanläggningar och varmvattenberedaren. Den senare kan man ofta påverka och flytta uppvärmning till natten. Krävs ofta ytter styrning för att göra det.

Tänk också på samverkan. Om man tvättar två maskiner samtidigt som torktumlaren, torkskåpet, långkoket, ugnsskinkan, varmmangeln, hårtorken, diskmaskinen, och svetsen går så kommer många bäckar små att ge en topp.

3) Fundera på hur/om man kan leva utan denna utrustning, eller om man kan köra den på annat sätt, eller vid annan tid.

I mitt eget fall så laddar vi t ex elbil mitt i natten trots att vi har helt platt effektavgift idag. Det gör vi helt enkelt för att slippa fundera på om annan effektförbrukning skulle kunna blåsa huvudsäkringen. Just elbilar kan man också ofta ställa ner laddningsströmmen, och därmed effekten på för att minska eventuellt topp.

Var har jag missat, missförstått?
Mycket bra synpunkter!

Elektrisk golvärme i badrum kan vara en stor eltjuv som ofta glöms bort.

Sen tror jag många skulle uppskatta en HAN-portsläsare (som du tar upp) men där blev det ju också en röra i "elröran" utan enhetlig standard. Men med lite vägledning så finns det en lösning för de flesta elmätarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Nejdå.
Laddning av bilen kan man normalt styra när det sker. Värma vatten går också att flytta om man vill. Man måste ju inte värma vattnet direkt efter duschen. Etc.
Vad skrev jag då??

Fairlane
Vad skrev jag då??
Du skrev:
Det är möjligt jag misstolkar dig, men det behövs inget batteri för att flytta tidpunkt för uppvärmning av vatten.

Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev:

Det är möjligt jag misstolkar dig, men det behövs inget batteri för att flytta tidpunkt för uppvärmning av vatten.
Ja. Uppenbart. När skriver jag om batteri för att flytta tiden för uppvärmning av vatten???

Allt behöver inte ha en smiley...

Fairlane
Ja. Uppenbart. När skriver jag om batteri för att flytta tiden för uppvärmning av vatten???
Ditt svar var ju på ”Jag använder en pryl X för att flytta förbrukningen från sak Y till timmar utan/halverad/neddragen effektavgift.”

Sak Y kan ju vara en varmvattenberedare.

Jag förstår helt enkelt inte påståendet att man inte kan ha nytta av någon annans lösning bara för att man har ett elbolag som har en annan modell på effektavgiften.
Allt behöver inte ha en smiley...
?

Ironi...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.