Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och jag har, lika många gånger, försökt förklara att det tror jag inte på.
Ja, och det är möjligt att du har rätt, men angrip isåfall det problemet istället, att bolagen tar ut mer än nödvändigt.

Gärna i en tråd som handlar om det, inte i en tråd som handlar om hur enskilda hushåll ska hantera effektavgiften.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gärna i en tråd som handlar om det, inte i en tråd som handlar om hur enskilda hushåll ska hantera effektavgiften.
Ja, som jag skriver ovan så är det en dödfödd idé. Dvs att vi skall kunna ha en tråd om hur enskilda hushåll skall hantera effektavgiften.

Denna avgift varierar så oerhört mellan de olika nätleverantörerna att det inte går att prata om den som ett fenomen, som kan hanteras med en strategi. Det är helt olika djur man måste hantera enligt de enskilda förutsättningarna man själv har.

I mitt eget fall så har jag t ex helt struntat i den (jag har tom säkrat upp från 20A till 25A för att min fru inte skall riskera en blåst mätarsäkring när jag reser).

Det har fungerat alldeles utmärkt.

Men min avgift ligger i det nedre spannet enligt grafiken jag postade tidigare. Så det är inte alls säkert att det är en användbar strategi för de med mycket större avgift, beräknad på ett annat sätt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja, se min tidigare grafik. Effektavgifterna varierar så stor mellan de olika operatörerna att man inte kan tala om "en effektavgift".

Förutsättningarna kommer att variera så stort för de olika kunderna att vi inte kan ha en tråd som avhandlar hur man kommer att klara av dem, eller adressera problemet eftersom det inte är i närheten av samma problem.

Det blir som om vi skulle diskutera trafiksäkerhet för både sparkcyklar och värstingmotorcyklar i samma tråd om "säkerhet för tvåhjuliga fordon".

Så övningen som sådan är meningslös.

Sedan så skall ingen försöka lura i mig att denna stora variation direkt går att koppla till konkreta tekniska och ekonomiska utmaningar för var och en operatör. Nej. Den gubben går inte. Med deras historia så är det bara konkreta och fullständiga bevis som övertygar. Inget annat.
Jovisst och EI har fått en rejäl spark i baken och likaså elnätsbolagen så något måste ju hända.

Sen tror jag det är stor skillnad mellan elnäten med elbilstäthet samt även solcellstäthet som du tidigare tog upp och olika effektavgift. Fjärrvärmen byggdes ju sedan upp för att inte behöva dimensionera för direktverkande elvärme och i ett flertal städer användes då Velanders modell som nu är förlegad.

Sen ligger ju "elektrifieringen" bakom det här och miljömålet år 2050 och det kanske är en omöjlig grön ekvation? "Bless this mess"!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, som jag skriver ovan så är det en dödfödd idé. Dvs att vi skall kunna ha en tråd om hur enskilda hushåll skall hantera effektavgiften.
Det ser jag inte att det måste vara. Det är inte en naturlag att man måste skriva om andra saker än det som frågas efter, även om ett är vanligt

Denna avgift varierar så oerhört mellan de olika nätleverantörerna att det inte går att prata om den som ett fenomen, som kan hanteras med en strategi. Det är helt olika djur man måste hantera enligt de enskilda förutsättningarna man själv har.
Absolut skiljer det sig mycket åt, liksom det skiljer mycket på hur mycket olika bolag höjt sina priser innan införande av effektavgifter...

Om någon undrar hur de kan minska sin kostnad för effektavgiften och det finns två svar i tråden, vilket av de tror du hjälper frågeställaren mest?

Svar A: "Jag har bolag X, och deras modell som funger så här ... Jag har valt att göra ... Och har på så sätt fått ner kostnaden. Jag har inte gjort något åt Y för det är det inte värt tycker jag.

Svar B: "Elbolagen är elaka"
I mitt eget fall så har jag t ex helt struntat i den (jag har tom säkrat upp från 20A till 25A för att min fru inte skall riskera en blåst mätarsäkring när jag reser).
Ja då har du svarat på frågan iallafall.
Det har fungerat alldeles utmärkt.
Ja det är ett sätt som fungerar och säkert ett många kommer välja, men om någon vill göra något så kan man bidra med tips eller inte skriva alls om man inte har några tips.
Men min avgift ligger i det nedre spannet enligt grafiken jag postade tidigare. Så det är inte alls säkert att det är en användbar strategi för de med mycket större avgift, beräknad på ett annat sätt.
Stämmer.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser jag inte att det måste vara. Det är inte en naturlag att man måste skriva om andra saker än det som frågas efter, även om ett är vanligt

Absolut skiljer det sig mycket åt, liksom det skiljer mycket på hur mycket olika bolag höjt sina priser innan införande av effektavgifter...

Om någon undrar hur de kan minska sin kostnad för effektavgiften och det finns två svar i tråden, vilket av de tror du hjälper frågeställaren mest?

Svar A: "Jag har bolag X, och deras modell som funger så här ... Jag har valt att göra ... Och har på så sätt fått ner kostnaden. Jag har inte gjort något åt Y för det är det inte värt tycker jag.

Ja då har du svarat på frågan iallafall.

Ja det är ett sätt som fungerar och säkert ett många kommer välja, men om någon vill göra något så kan man bidra med tips eller inte skriva alls om man inte har några tips.

Stämmer.
Jag tycker man kan göra båda saker. Diskutera tekniska lösningar och opinionsbilda.

Det är nyttigt att inte fårskocken bara säger ”Bää bäää” och gör det enkelt för bolagen och de styrande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag tycker man kan göra båda saker. Diskutera tekniska lösningar och opinionsbilda.

Det är nyttigt att inte fårskocken bara säger ”Bää bäää” och gör det enkelt för bolagen och de styrande.
Absolut, men är det nödvändigt att opinionsbilda i tråden som är tillgängligt för tekniska lösningar?
Är det inte rimligt att hålla sig till trådens ämne och om man vill diskutera något annat så skapar man en egen tråd för det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Det beror helt på vilken tidshorisont vi talar om.

På lång sikt så är insikten att 'B' är sann betydligt mera hjälpsam.

Då förs resonemanget nämligen in på saker som kan hjälpa; dvs frågor av typen "Vem f-n skall man rösta på för att få ordning på den här skiten?"

Att bara böja sig och fråga andra hur man skall undvika husbondens rapp med piskan, eller iaf få så få slag som möjligt, det är inte en strategi som håller i längden.

Cwejman slår som vanligt huvudet på spiken i dagens ledare i GP, *) fast här inriktat på Kina kontra Europa. Det är dags att spotta i nävarna och komma på vad vi faktiskt vill i den här delen av världen. Inte bara hålla på att försöka försvara och mildra nedgången. "Siste man släcker ljuset"

Vårt problem är inte främst ekonomiskt, eller tekniskt eller liknande utan främst politiskt i betydelsen "Politik är att vilja" för att citera Palme.

*) Adam Cwejman: Ledare: Europa är inte längre en handelspartner till Kina, vi håller på att förvandlas till en knähund.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, men är det nödvändigt att opinionsbilda i tråden som är tillgängligt för tekniska lösningar?
Är det inte rimligt att hålla sig till trådens ämne och om man vill diskutera något annat så skapar man en egen tråd för det?
Tyckte Lars Stefan beskrev det bra.
Vill man träffa rätt där så får man starta trådar för respektive nätbolag - en lösning som funkar för mig funkar inte hos en annan osv.

Men ja du har en poäng - dock så är denna tråd för generell för att vara ett meningsfullt verktyg till det den kanske var avsedd för.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Vill man träffa rätt där så får man starta trådar för respektive nätbolag - en lösning som funkar för mig funkar inte hos en annan osv.
Så kan det vara, att din lösning inte fungerar för mig men det kanske ger mig eller någon annan inspiration ändå. Det är ju inte helt totalt olika lösningar.

Men starta en ny tråd var ett intressant förslag, för att diskutera det respektive nätbolag. Man kanske kan ha en tråd "EON är elaka" och en annan "Ellevio är elaka" och en tredje "Vattenfall är elaka" etc, men det önskas inte av de som vill diskutera det ämnet, de vill hellre diskutera det i en tråd om något annat, märkligt nog.
S Snikholt skrev:
Men ja du har en poäng - dock så är denna tråd för generell för att vara ett meningsfullt verktyg till det den kanske var avsedd för.
Inte nödvändigtvis. Det finns en hel del gemensamma saker. Man kan till exempel ta det faktum att man kan dela upp en last över två heltimmar, eller att inte starta många saker samtidigt under den tid effektavgiften räknas. Om än bolag A räknar vardagar 7-19 och bolag B räknar alla 6-20 spelar ingen roll för principen.

pacman42 pacman42 skrev:
Effekttariff kl 7-21 under veckans alla dagar med 57 kr/kWh under nov-mar. Jag toppar som mest 3 kWh/h under denna tid (medel räknas över de tre högsta topparna).

Månadsavgiften i mitt elnät är oförändrad förutom den indexreglerade höjningen om 5%. Jag kommer därför att räkna med 5% även nedan.

Effektavgiften ger en merkostnad på 57*3*5 kr = 855 kr.

Men de sänker samtidigt elöverföringavgiften med 13.87 öre/kWh (detta är exklusive sänkningen av energiskatten med 7,9 öre/kWh). Men här måste vi ta med 5% höjning av kostnaderna också, vilket lägger till ytterligare 1,25 öre/kWh. Dvs de sänks med 15.12 öre/kWh.

Jag gör av med runt 18000 MWh/år så där sparar jag 2721,60 kr/år.

Vinst: 2721,6-855= 1866,6 kr.

Men sedan kommer jag inte att nå 3kWh/h alla månader så jag räknar med runt 2000 kr/år i vinst.

Till detta kommer sedan den sänkta energiskatten som levererar ytterligare 7,9 öre/kWh+moms, dvs 1777,50 kr, men den sänkningen kan jag ju bara tacka regeringen för, inte elnätsbolaget.

Edit: Jag värmer en badtunna och laddar två elbilar på natten. Jag värmer också mitt varmvatten på natten. Jag har högre värme i huset på natten så att jag kan slå av värmen under middagstid, jag har dock inte behövt göra det ännu (det sker automatiskt).
Jag kan här också lägga till att i mitt nät för min profil så motsvarar effekttariffen 1866,6/(5*57)=6,55 kWh/h. Om jag skall vara kostnadsneutral så behöver jag definitivt inte tänka på toppeffekten annat än genom att ladda bilarna på natten. Allt annat ryms inom dessa 6,55 kWh/h, både bastu och även badtunnan. Men jag har ju hög årsförbrukning också.

Edit: hade jag legat på 12 MWh/år (istället för 18 MWh/år) så hade jag bara kunnat toppa på 4,37 kWh/h. Då hade jag dock haft svårt att få in ett bastubad eller tre också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:

Och sen andra trådar som beror på de individuella ekonomiska och praktiska omständigheterna, blir mycket trådar.

Fairlane
D djac skrev:
Och sen andra trådar som beror på de individuella ekonomiska och praktiska omständigheterna, blir mycket trådar.
Nu tramsar du medvetet igen. Det går att ha en tråd om bilar även om vissa vill ha en bil för 25000 och andra för 500000 etc. Det behövs inte en tråd för varje praktisk omständighet, utan man behöver bara veta vad som är möjligt och vad det kan kosta, sen fattar man beslut utifrån det.

Många trådar är det i forumet och det är inte nödvändigtvis dåligt. Du gillar ju att fultolka vad folk skriver, exempelvis komma med påståenden som att vissa vill att elnätsbolagens vinster ska öka. Är det ok om jag tolkar det som att du tycker forumet är bäst om det bara finns en enda tråd? Det är en fultolkning, men jag frågar åtminstone istället för att bara påstå att folk har åsikter de inte har.

Fairlane Fairlane skrev:
Men starta en ny tråd var ett intressant förslag, för att diskutera det respektive nätbolag. Man kanske kan ha en tråd "EON är elaka" och en annan "Ellevio är elaka" och en tredje "Vattenfall är elaka" etc
Nej. Det behövs inte. De visar sig nämligen vara lika elaka allihopa. Och på samma sätt. Så de kan gott behandlas i klump.

Men de nätavgifter/effektavgifter de väljer att ta ut, dessa varierar som sagt så stort (snart sagt en storleksordning) att det inte blir hjälpsamt att dra dem alla över en kam.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Dumheter. Enda anledningen till att du inte vill exemplifiera är att du inte kan det. Vi är några i den här tråden och i andra trådar som tycker att en effektavgift kan vara rimlig. Jag kan inte påminna mig om att någon förespråkat övervinster för elnätsbolagen, tvärtom så har nog alla varit tydliga med att man inte uppskattar det.

Jag vet att du uppskattar elbilar och vill att fler ska köra elbil. Jag håller i sak med dig, men jag förstår inte varför du vill förbjuda alla fossildrivna bilar från att köra en enda meter efter årsskiftet. Har du aldrig påstått det? Det spelar väl ingen roll?
Tja men kör på, jag blir inte så himla upprörd av det, förvisso har jag aldrig sagt det men eftersom det ligger i riktning av vad jag tycker så kan du ju tolka det så. Jag tror ju på klimatvetenskapen och då blir konsekvensen att jag håller om att onödiga CO2-utsläpp ska undvikas, fossilbilar är ju i huvudsak i den kategorin. Sen inser jag att det bästa förmodligen inte hade varit att göra som du skrev men jag ser hellre en accelererad utfasning av det fossila i transportsektorn än tvärtom.

Fairlane
Nej. Det behövs inte. De visar sig nämligen vara lika elaka allihopa. Och på samma sätt. Så de kan gott behandlas i klump.
Det gäller alltså för samtliga ~150 bolag?
Men de nätavgifter/effektavgifter de väljer att ta ut, dessa varierar som sagt så stort (snart sagt en storleksordning) att det inte blir hjälpsamt att dra dem alla över en kam.
Är det verkligen så att det inte blir hjälpsamt?
Alla varianter jag sett hittills mäter per kalendertimme, får det så inte att dra någon slutsats av att någon med ett annat när tipsar om att man kan starta en heltimmesbelastning halv?

Om någon säger att inte värmer vattnet i varmvattenberedaren efter morgon duschen utan för det under en tid när effektavgift inte tas ut eller är lägre, kan ingen annan ha glädje av det även om deras timmar skiljer och även om beloppen skiljer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.